Manier om wireless uit te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een wireless minipci kaart gekocht voor in mijn notebook, deze werkt perfect.
Alleen ik gebruik natuurlijk niet altijd wireless en zou hem dus graag kunnen "uitschakelen" om stroom te besparen. Op de laptop zit geen hardwarematige knop of sneltoets om het uit te schakelen.

In het apparaatbeheer is het mogelijk om bij de geavanceerde eigenschappen van de kaart te kiezen voor Radio On/Off, alleen is dit natuurlijk een gigantische omweg om even wireless uit en in te schakelen.

Weet iemand om het mogelijk is met een programma of een macro of het register om doormiddel van een snelkoppeling of iets dergelijks dit uit te voeren?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18

ThunderNet

Flits!

Is het kaartje er even uithalen niet een veel makkelijkere oplossing?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14

-ET-

Phone Home

volgens mij kan je het beste het icoon in je taakbalk laten weergeven.

als je dan rechter muis knop op dat icoontje doet dan krijg je de optie uitschakelen.

• Speedfight
  • Niet online
-ET- schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:57:
volgens mij kan je het beste het icoon in je taakbalk laten weergeven.

als je dan rechter muis knop op dat icoontje doet dan krijg je de optie uitschakelen.
Dit werkt inderdaad wel snel om hem uit te schakelen, maar om hem in te schakelen moet je eerst weer naar de netwerkverbindingen. Het zou mooi zijn om een sneltoets te kunnen gebruiken...

Het gaat dus niet om een pcmcia kaart maar om een minipci kaart intern in de laptop, dus deze kan je er niet zo "even" uithalen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 15:08

SeatRider

Hips don't lie

ThunderNet schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:56:
Is het kaartje er even uithalen niet een veel makkelijkere oplossing?
Mini PCI is niet hetzelfde als PCMCIA. Mini PCI moet je echt inbouwen, dus waarschijnlijk niet handig :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

En misschien een batch bestandje?

ifconfig /all restart

bijvoorbeeld. En ipv /all zou je alleen die wireless kunnen herstarten.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:18

ThunderNet

Flits!

VisaRider schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:01:
[...]

Mini PCI is niet hetzelfde als PCMCIA. Mini PCI moet je echt inbouwen, dus waarschijnlijk niet handig :)
ok :+ mijn fout :P

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 21:16
Bij een Dell laptop kan je in ieder geval Fn en F2 tegelijkertijd indrukken om het aan of uit te schakelen, dit is in te stellen in de bios. Misschien is er ook zoiets voor jouw laptop.

• Speedfight
  • Niet online
Huneker schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:07:
Bij een Dell laptop kan je in ieder geval Fn en F2 tegelijkertijd indrukken om het aan of uit te schakelen, dit is in te stellen in de bios. Misschien is er ook zoiets voor jouw laptop.
Deze toets zit inderdaad ook op mijn laptop met een wireless icoontje erbij, maar dit werkt niet omdat die bedoeld is voor de additionele Compaq Multiport wireless module.
Standaard heeft deze laptop geen wireless en zit er in het minipci slot een 56k modem, dus de toets zit er wel maar werkt niet.

• Huneker
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-01 21:16
Speedfight schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:12:
[...]

Deze toets zit inderdaad ook op mijn laptop met een wireless icoontje erbij, maar dit werkt niet omdat die bedoeld is voor de additionele Compaq Multiport wireless module.
Standaard heeft deze laptop geen wireless en zit er in het minipci slot een 56k modem, dus de toets zit er wel maar werkt niet.
En heb je al in je bios gekeken of je hem dan nu toch niet in kan schakelen?

• Speedfight
  • Niet online
Huneker schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:21:
[...]

En heb je al in je bios gekeken of je hem dan nu toch niet in kan schakelen?
Je kan alleen instellen of je de toets wilt blokkeren om het uitschakelen/inschakelen van de Multiport te voorkomen. Het gaat overigens om een Compaq N620c. Dus de FN+F2 gaat niet werken helaas...

Ik heb wel de key in het register gevonden waar de waar de instellingen worden opgeslagen:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Class\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002bE10318}\0023

Hier zit dan de key RadioEnable in welke je op 1 of 0 kan zetten, misschien kan ik hier iets mee??

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Speedfight schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:00:
[...]

Dit werkt inderdaad wel snel om hem uit te schakelen, maar om hem in te schakelen moet je eerst weer naar de netwerkverbindingen. Het zou mooi zijn om een sneltoets te kunnen gebruiken...

Het gaat dus niet om een pcmcia kaart maar om een minipci kaart intern in de laptop, dus deze kan je er niet zo "even" uithalen.
Maak een snelkoppeling naar de kaart en klaar ben je om 'm weer in te schakelen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- Je moet naar Netwerkverbindingen, dan zou ik dus een snelkoppeling op m'n Bureaublad of in het Startmenu of weetikwaar maken, sneller en heeft dezelfde functies onder de rechtermuisknop ;)

- Die registerwaarde kun je in principe wel wijzigen, met een .REG bestandje bijvoorbeeld, maar om zeker te weten dat je daarmee ook echt kunt disablen zul je ff moeten testen of jouw veranderde waarde wel meteen teruggelezen wordt :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Speedfight
  • Niet online
limoentje schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:54:
- Je moet naar Netwerkverbindingen, dan zou ik dus een snelkoppeling op m'n Bureaublad of in het Startmenu of weetikwaar maken, sneller en heeft dezelfde functies onder de rechtermuisknop ;)

- Die registerwaarde kun je in principe wel wijzigen, met een .REG bestandje bijvoorbeeld, maar om zeker te weten dat je daarmee ook echt kunt disablen zul je ff moeten testen of jouw veranderde waarde wel meteen teruggelezen wordt :)
Je eerste optie lijkt de beste tot nu toe!
Het register wordt idd helaas niet meteen teruggelezen, dus dat schiet ook niet op.
Maar het mooiste zou nog steeds zijn om hem met een sneltoets in en uit te schakelen, dus als iemand nog een idee heeft...

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Dit moet ook wel te regelen zijn mbv:
netsh interface set interface <interfacenaam> disabled
Deze werkt niet, maar is wel iets in die richting. Zal het even nazoeken voor je. :)

De interfacenaam kan je weer achterhalen dmv:
[code]netsh interface show interface[/code]

Althans, dat gok ik nu zo even. Je mag het zelf testen. :+
Eventueel kan je hier een VB programma aan hangen die dit enabled/disabled naar wens.

Onderstaand stukje vbscript (Opslaan als .vbs) schakelt de "Local Area Connection" uit op een engelstalige Windows XP Professional. Nogmaals draaien schakelt hem weer in.
e.e.a. zal je wel moeten aanpassen voor een nederlandstalige versie (Netwerkverbindingen ipv Network Connections gebruiken, bijvoorbeeld).
De belangrijke lines hiervoor zijn line 3 en 13.

Maar zoals B_O_S_S al aangeeft, blijft hij dan nog wel stroom verbruiken.

VBScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Const ssfCONTROLS = 3

sConnectionName = "Local Area Connection"

sEnableVerb = "En&able"
sDisableVerb = "Disa&ble"

set shellApp = createobject("shell.application")
set oControlPanel = shellApp.Namespace(ssfCONTROLS)

set oNetConnections = nothing
for each folderitem in oControlPanel.items
if folderitem.name = "Network Connections" then
set oNetConnections = folderitem.getfolder: exit for
end if
next

if oNetConnections is nothing then
msgbox "Couldn't find 'Network and Dial-up Connections' folder"
wscript.quit
end if

set oLanConnection = nothing
for each folderitem in oNetConnections.items
if lcase(folderitem.name) = lcase(sConnectionName) then
set oLanConnection = folderitem: exit for
end if
next

if oLanConnection is nothing then
msgbox "Couldn't find '" & sConnectionName & "' item"
wscript.quit
end if

bEnabled = true
set oEnableVerb = nothing
set oDisableVerb = nothing
s = "Verbs: " & vbcrlf
for each verb in oLanConnection.verbs
s = s & vbcrlf & verb.name
if verb.name = sEnableVerb then
set oEnableVerb = verb
bEnabled = false
end if
if verb.name = sDisableVerb then
set oDisableVerb = verb
end if
next

'debugging displays left just in case...
'
'msgbox s ': wscript.quit
'msgbox "Enabled: " & bEnabled ': wscript.quit

'not sure why, but invokeverb always seemed to work
'for enable but not disable.
'
'saving a reference to the appropriate verb object
'and calling the DoIt method always seems to work.
'
if bEnabled then
' oLanConnection.invokeverb sDisableVerb
oDisableVerb.DoIt
else
' oLanConnection.invokeverb sEnableVerb
oEnableVerb.DoIt
end if

'adjust the sleep duration below as needed...
'
'if you let the oLanConnection go out of scope
'and be destroyed too soon, the action of the verb
'may not take...
'
wscript.sleep 1000

Bron: http://forums1.itrc.hp.co...answer.do?threadId=244814

[ Voor 123% gewijzigd door r0b op 25-02-2006 18:01 ]

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-04 13:10

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Als je de netwerk-interface disabled, blijft de radio bijna zeker nog aan (en verbruikt de Mini-PCI-kaart nog stroom). Meestal kan je met de meegeleverde software van de fabrikant de kaart compleet uitschakelen in de system tray, maar dat verschilt per fabrikant.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Speedfight
  • Niet online
B_O_S_S schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:52:
Als je de netwerk-interface disabled, blijft de radio bijna zeker nog aan (en verbruikt de Mini-PCI-kaart nog stroom). Meestal kan je met de meegeleverde software van de fabrikant de kaart compleet uitschakelen in de system tray, maar dat verschilt per fabrikant.
Hmm dus het inschakelen en uitschakelen heeft geen zin, dus het moet echt via de Radio on/off manier gebeuren van de geavanceerde instellingen van de kaart. Dat maakt het weer een stuk lastiger.

Ik ga maar eens kijken of de bijgeleverde applicatie van de netwerk kaart wat is, ik gebruik nu gewoon de configuratieutility van xp zelf.

Pagina: 1