[BBG Maart] Workstation

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:06
Er zit weer een nieuwe best buy guide aan te komen, en alvorens deze gepubliceerd wordt zou ik graag wat feedback ontvangen op mijn systeemvoorstel voor het workstation van deze maand. In vergelijking met vorige maand stappen we weer terug naar het dual-core Athlon-platform (vanwege de betere prijs/prestatie verhouding). Aangezien de Dell-schermen in vergelijking met de vorige guides flink in prijs zijn gezakt zijn er een aantal upgrades doorgevoerd (ook in vergelijking met het november systeem dat ook gebaseerd was op een Athlon 64 X2):

- De processor; we kiezen ditmaal voor de Athlon 64 X2 4800+
- Het geheugen; we kiezen ditmaal voor CAS2 ipv CAS3 geheugen
- De harde schijf; we kiezen ditmaal voor de nieuwe Raptor

Er is nog wel een klein beetje budget over, maar 't hoeft natuurlijk niet opgemaakt worden. En aangezien er mijn inziens geen belangrijke onderdelen zijn die verbetering behoeven heb ik het hierbij gelaten. Eens/oneens? Suggusties?

ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 X2 4800+ (2,4GHz, 2x1MB)€ 645,-
MoederbordAsus A8N-SLI Premium€ 152,30
CPU-koelingArctic Cooling Freezer 7 Pro€ 23,-
Geheugen1GB x 2 PC3200 DDR (Corsair TWINX2048-3200C2)€ 238,85
VideokaartXFX GeForce 6600 256MB (PCIe, 2x DVI)€ 106,-
GeluidskaartOnboard Realtek ALC850 codec
NetwerkcontrollernForce 4 SLI en onboard Marvell gigabit-controller
Serial ATA RAID-controllernForce 4 SLI en onboard Silicon Image Sil3114
Primaire HDDWestern Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB€ 275,03
Secundaire HDD's2 x Hitachi Deskstar T7K250 250GB€ 203,24
Dvd-branderNEC ND-4550 (zwart)€ 41,55
Dvd-spelerLiteOn SOHD-167T (zwart)€ 17,90
DiskettedriveSamsung 3,5 inch floppy drive (zwart)€ 5,68
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 12,71
Draagbare opslagGeheugenstick 256MB USB 2.0€ 16,49
BehuizingCooler Master CM Stacker STC-T0€ 120,96
VoedingTagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e)€ 101,97
Monitoren2 x Dell Ultrasharp 2005FPW€ 1.178,58
LuidsprekersLogitech Z-2300€ 119,71
ToetsenbordMicrosoft Natural Ergonomic Keyboard 4000€ 37,98
MuisLogitech G5 Laser Mouse€ 54,68
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 3.351,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

Draagbare opslag Geheugenstick 256MB USB 2.0 € 16,49
welke? en misschien hip doen (en inspelen op het nieuws van de dag) 1tje met encyptie :)

verder ziet het er puik uit

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:22

Piggen

Lekker bakkie

Kleinigheidje, maar de Arctic Freezer 64 Pro is goedkoper en schijnt een betere koeler te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Koeler was een foutje, dat zal ik zowieso veranderen.

De geheugenstick is niks bijzonders, gewoon; pricewatch: Merkloos 256MB (USB 2.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hoewel het opzich geen prioriteit heeft mischien een 6600GT ipv een 6600 kost maar een beetje meer (24 euro) maar bied toch behoorlijke verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 13:12
Leuke setup, zou er geen nee tegen zeggen, maar denk ik dat ik, gezien het toch wel enorme budget, misschien 1 stapje terug zou doen qua CPU, en de GPU een stapje hoger zou doen.
Dus bijvoorbeeld een X2 4400+, en dan een 6800GS o.i.d.
Denk dat je de CPU performance er niet echt mee onderuit haalt, en de GPU performance een aardige boost geeft. Ik bedoel, voor bijna 3400 euro verwacht je toch ook af en toe wel een aardig spelletje te kunnen doen?!?

Systemspecs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik ben het met BredeP eens, zou liever een meer high end videokaart erin stoppen. Een 6800 GS is op dit moment echt een winnaar qua bang voor de buck en heeft ook Dual-DVI, wat erg relaxed is voor je dual-screen setup. Het geld wat je nodig hebt kan je op de CPU besparen, maar ook door bijvoorbeeld een niet SLI moederbord te halen.

En een workstation behoeft geen aparte geluidskaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 15:30
Misschien een een tip om ' workstation' een ietwat specifiekere invulling te geven? De term 'workstation' is zonder context eigenlijk vrij loos omdat een workstation een verfijnde computer is met een aantal specifieke (waarin de software en het gebruik daarvan leidend is) vereisten. Jouw voorstel, en eigenlijk alle vorige BBG workstations, zijn meer een verzameling van snelle onderdelen in één doos.

3D werkzaamheden stellen andere eisen aan een machine dan 2D werkzaamheden. Als men flink wil gaat Photoshoppen is een 3D kaart zinloos, dan wil je een zo'n stil mogelijke kaart en het budget gebruiken voor een zo'n snel mogelijke cpu of extra geheugen. Nifty geluidskaarten zijn dan ook niet echt van belang. Terwijl dat laatste wel weer belangrijk is wanneer je een audio workstation bouwt.

Technisch inhoudelijk wil ik nog kwijt dat, hoewel de X2 4800+ een razendsnelle cpu is, de X2 4600+, welke zo'n € 100 goedkoper is, meestentijds net zo snel is. Het extra L2 cache schijnt met name bij game's meetbaar voordeel op te leveren en is in de praktijk van de vele applicaties een tamelijk zinloze toevoeging. Neem liever de 4600+ en stop die € 100 ergens anders in of maak de machine goedkoper.

Dan de disken. Er wordt zomaar een stervensdure Raptor in gegooid terwijl deze in de praktijk misschien niks te bieden heeft behalve een ietwat snelllere opstarttijd van OS en applicaties. Zo'n disk heeft imo pas zin wanneer het werken met de data (dat doe je op een workstation) duidelijk versnelt met zo'n disk en een ander component niet de bottleck is. Om een voorbeeld uit mijn eigen praktijk te noemen (en ik stress bij tijd en wijle m'n machine behoorlijk), grote fotobestanden inladen blijkt in mijn geval meer cpu afhankelijk dan disk afhankelijk hoewel je dit op 't eerste gezicht niet zou vermoeden. M'n disken staan, wanneer taken zwaarder worden en snelheidsverschillen dus daadwerkelijk verneembaar zijn in de praktijk, eerder te wachten op m'n cpu dan op omgekeerd (bij lichte load is het omgekeerd, maar daar haal je geen merkbaar snelheidsvoordeel uit).

Als je al dit soort overwegingen meeneemt kun je denk ik beter een workstation aanraden, meer toegesneden op een specifiek gebruik (doe per maand eens een ander thema of zo) i.p.v. een box met hi-end onderdelen volgooien, want dat laatste is niet zo moeilijk.

Oh, en wat sowieso extra aandacht zou mogen behoeven is de geluidsproductie; wanneer je aan het werk bent op zo'n machine wil je zo min mogelijk gestoord worden door geluid. Bij een game maakt het allemaal weinig uit dat een machine wat meer herrie maakt maar wanneer je een paar uur geconcentreerd bezig bent kan geluid een bijzonder irritante afleidingsfactor worden.

Ondanks dat ik op voorgestelde machine prima van alles en nog wat zou kunnen doen mis ik de meer verfijnde argumenten voor een workstation :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
De koeler die er nu op staat gaat van ze lang zal ze leven niet op die processor passen.
Je moet de freezer 64 pro hebben, niet de freezer 7(die is voor P4's)

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 17:32
Ik snap niet helemaal waarom er wordt gekozen voor dat SLI bord als d'r ook 'n 6600 inkomt (die geen SLI ondersteunt), al is die passieve NB koeling wel 'n pro qua geluidsproductie, die 40mm fans gaan gegarandeerd 'n herrie maken na 'n tijdje.

Ik ben 't overigens wel helemaal eens met Abbadon, er komen elke maand wel reacties op de system en zeker 't workstation systeem, de een vindt 't niet duur genoeg, de ander vindt dat er 'n dikke graka in moet etc, misschien een idee om om de maand en ander "doel" voor de workstation te kiezen? Ik noem maar wat; videobewerking, geluidsbewerking, AutoCAD, photoshoppen, dan ben je wellicht ook gelijk van een deel van de (in mijn ogen) nutteloze discussie van het doel van 't systeem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Kom er later nog even op terug; maar Abbadon je hebt een erg goed punt. Expect ook een minder generieke workstation de volgende guide.
Pagina: 1