Toon posts:

Tft en herz...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een TFT-scherm kent geen refreshrate, zoals bij een CRT wél het geval is.
Mijn Ilyama 435S (reactietijd 10 ms) kan ik echter instellen op 60, 70 en 75 hz...
Wat me opvalt is dat bij het spel MotoGP, wanneer 60 hz staat ingesteld, het beeld
niet echt strak is. Soms "golft" het namelijk heel lichtjes.
Stel ik nu 75 hz in voor de backlights, dan draait alles wel strak.
Klopt het dat ik daaruit het volgende begrijp; het beeldscherm zelf wordt niet ververst, maar de backlights zijn wel instelbaar op 60, 70 en 75 hz. en door de kiezen voor die hogere instelling van 75hz wisselt de stroom in de lamp sneller en is het beeld daardoor strakker.
(Een andere verklaring heb ik (nog) niet)
Overigens, als dit klopt...heeft de hogere instelling van 75hz i.p.v. 60hz. dan nadelige effecten op de levensduur van de lampen?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Volgens mij staat het voor het aantal beeldjes dat naar je scherm wordt gestuurd.
Als de pixels van je TFT vrij snel 'uitdoven' moet je meer beeldjes sturen zodat ze opgelicht blijven. Om het even heel simpel te verwoorden.

Of sla ik de plank nu (ook) volledig mis?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Aantal herz staat niet voor de backlight. De backlight is volgens mij een led-lamp die geen verversingsfreq heeft, maar die constant brandt. Het aantal herz gaat erover hoe vaak de pixels een nieuwe opdracht kunnen krijgen per sec. Of ze de opdrachten ook bij kunnen houden is verder maar de vraag.

Verwijderd

Topicstarter
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:16:
Aantal herz staat niet voor de backlight. De backlight is volgens mij een led-lamp die geen verversingsfreq heeft, maar die constant brandt. Het aantal herz gaat erover hoe vaak de pixels een nieuwe opdracht kunnen krijgen per sec. Of ze de opdrachten ook bij kunnen houden is verder maar de vraag.
Hoe moet ik dan het beslist strakkere beeld verklaren als ik -bij dat spel- i.p.v. 60hz, 75hz instel...

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-05 16:06

Hendal.

Chocolate moose

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:28:
Hoe moet ik dan het beslist strakkere beeld verklaren als ik -bij dat spel- i.p.v. 60hz, 75hz instel...
Gebeurt dat bij een stilstaand beeld zoals bv. als je naar je bureaublad kijkt of tijdens bewegende beelden?

Bij bewegende beelden krijg je nl. de refreshrate van die pixels en dan kan er dus een verschil zijn tussen 60 en 75 hz.

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Topicstarter
Hendal. schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:33:
[...]

Gebeurt dat bij een stilstaand beeld zoals bv. als je naar je bureaublad kijkt of tijdens bewegende beelden?

Bij bewegende beelden krijg je nl. de refreshrate van die pixels en dan kan er dus een verschil zijn tussen 60 en 75 hz.
Bij "stilstaande" beelden is er geen probleem.....strak geheel dus.
Start ik het spel motoGP op -we praten dan over bewegende beelden- dan golft het beeld soms lichtjes.

• LeX-333
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-11-2016
Het aantal Hz staat voor het aantal beelden per seconde (net als bij een CRT). Een TFT zal net als bij een CRT de pixels van linksboven naar rechtsonder verversen met de nieuwe waarden uit het signaal. Bij een CRT doven de pixels echter langzaam waardoor er een knippering waarneembaar is bij lage refresh rates. Bij een TFT behoudt iedere pixel zijn waarde totdat er een nieuwe is. Sterker nog, bij een TFT duurt het even voordat de pixel de nieuwe waarde heeft aangenomen (reactietijd).

De refresh rate zal bij TFTs dus geen knipperend beeld veroorzaken, maar is nog wel een limiterende factor voor de beeldverversing. Bij 60 Hz gaan er 60 (hele) beelden per seconde naar je monitor. Dus als je videokaart bijvoorbeeld 100 frames per seconde rendert zijn er maar 60 te zien, de overige 40 zullen nooit te zien zijn op je monitor.

Het is aan te raden om de refresh van je TFT zo hoog mogelijk te zetten, aangezien je met een hogere refresh meer frames kan zien. Zolang de reactietijd van je scherm maar sneller is dan de tijd tussen twee frames (bij 60 Hz 17 ms en bij 75 Hz 13 ms). Echter als je monitor analoog is aangesloten met slechte en/of lange kabels, kan er verstoring optreden bij hogere refreshes.

Too many people, making too many problems

Verwijderd

Topicstarter
LeX-333 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:43:
Het aantal Hz staat voor het aantal beelden per seconde (net als bij een CRT). Een TFT zal net als bij een CRT de pixels van linksboven naar rechtsonder verversen met de nieuwe waarden uit het signaal. Bij een CRT doven de pixels echter langzaam waardoor er een knippering waarneembaar is bij lage refresh rates. Bij een TFT behoudt iedere pixel zijn waarde totdat er een nieuwe is. Sterker nog, bij een TFT duurt het even voordat de pixel de nieuwe waarde heeft aangenomen (reactietijd).

De refresh rate zal bij TFTs dus geen knipperend beeld veroorzaken, maar is nog wel een limiterende factor voor de beeldverversing. Bij 60 Hz gaan er 60 (hele) beelden per seconde naar je monitor. Dus als je videokaart bijvoorbeeld 100 frames per seconde rendert zijn er maar 60 te zien, de overige 40 zullen nooit te zien zijn op je monitor.

Het is aan te raden om de refresh van je TFT zo hoog mogelijk te zetten, aangezien je met een hogere refresh meer frames kan zien. Zolang de reactietijd van je scherm maar sneller is dan de tijd tussen twee frames (bij 60 Hz 17 ms en bij 75 Hz 13 ms). Echter als je monitor analoog is aangesloten met slechte en/of lange kabels, kan er verstoring optreden bij hogere refreshes.
Verhelderend!
Wat is jou idee t.a.v. de levensduur van de backlights op 75hz i.p.v. 60hz?
Scheelt dat nog in het aantal branduren?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52
Dat maakt helemaal neits uit.. het backlight brand grewoon constant. Het zijn de pixels welkevan kleur veranderen, het backlight zorgt alleen dat jij die kleur kunt zien.

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-07 19:28
Verschil tussen een tft en crt is, dat bij een crt te beelden niet 'blijven bestaan'.

Het beeld bij een crt moet elke keer opnieuw worden geprojecteerd. Dit gebeurd zo snel, dat het gewoon een stilstaant beeld lijkt. (Je kan op een gegeven moment wel vermoeide ogen krijgen, en het beeld ziet er ook onrustiger uit.)

Bij een tft schijnt er simpelweg een grote platte lamp door een scherm. (dat scherm is juist je lcd). Dat scherm bestaat uit een heleboel puntjes die allemaal los van elkaar gemanipuleerd kunnen worden, waardoor ze op een andere manier het licht doorlaten en je dus verschillende kleuren kan creeren. Bij een lcd is het dus wel zo, dat je eigelijk tegen een lamp aan zit te kijken die gewoon constant brand.

Als men over hertz praat (hertz is altijd zoveel keer iets in een bepaalde tijd) gaat het over het aantal beeldjes die zo'n crt per sec. projecteerd. Daardoor kan een crt ook heel snel reageren.
Bij een lcd spreekt men over een reactie tijd. Dit is de tijd die een bepaalde pixel nodig heeft om te veranderen. Omdat dit een bepaalde tijd duurt krijg je ook last van het verschijnsel ghosting, waarbij je de overgang kan waarnemen.

Bij een hoge refreshrate krijgt je lcd meer beelden toegestuurd en zal deze dus in staat zijn sneller zijn pixels te veranderen.

P.S.
Een hoge refreshrate heeft dus geen invloed op de levensduur van je backlight. Die brand altijd hetzelfde als je lcd aanstaat. Refreshrate slaat alleen op het aantal beeldjes dat je videokaart naar je monitor zal doorsturen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-08 15:43

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:39:
[...]

Bij "stilstaande" beelden is er geen probleem.....strak geheel dus.
Start ik het spel motoGP op -we praten dan over bewegende beelden- dan golft het beeld soms lichtjes.
Je bedoeld toch niet de tearing die optreed? Dat het bovenstedeel geupdate is maar het onderste deel een fractie later wordt geuddate, Met name als het hele beeld naar links of recht beweegt is het goed zichbaar. Het zou toevallig zo kunnen zijn dat het effect bij 70 hz net niet meer zichtbaar is doordat de sneleheid van het spel goed aansluit bij 70hz.

Het is een performancekiller, maar een sync optie in je drivers zou het dan oplossen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 16:56:
[...]

Je bedoeld toch niet de tearing die optreed? Dat het bovenstedeel geupdate is maar het onderste deel een fractie later wordt geuddate, Met name als het hele beeld naar links of recht beweegt is het goed zichbaar. Het zou toevallig zo kunnen zijn dat het effect bij 70 hz net niet meer zichtbaar is doordat de sneleheid van het spel goed aansluit bij 70hz.

Het is een performancekiller, maar een sync optie in je drivers zou het dan oplossen.
Zoiets ja, maar dan in een lichte mate.
Pagina: 1