Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:13:
[...]
"Never change a winning team" klinkt juist, maar is niet geheel van toepassing hier. De overgang van filmrolletjes naar een digitale sensor is net zo groot als van een paard voor de koets naar een motor in de koets. Het werkt, maar het kan beter en in het geval van de koets is het ook sterk verbeterd. Ik heb nu het gevoel dat de digitale techniek een beetje "met geweld" in een "winning" body gestopt wordt.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Die "koets" die je noemt suggereert iets ouds, en de verbrandingsmotor in plaats van het paard iets geheel nieuws. Die analogie loopt scheef.
Kijk eens naar de moderne high-end analoge Canon EOS camera's zoals de 1V en de 3? Of de Nikon F5 en F6? Moderne film SLRs zijn voorzien van AF die gelijk, of beter is aan wat er op menig dSLR zit. Bij Canon zit de 45-punts AF op de 3 en 1V, die vindt je verder alleen op de professionele 1D-serie dSLR. De EOS 3 heeft zelfs eye-tracking AF, wat je op geen enkele dSLR zal vinden, voor zover ik weet. En de AF van de F5 en F6 vindt je terug in de professionele Nikon D2* modellen.
Film SLR die 4 a 5 opnames per seconde kunnen maken? 4 FPS is normaal, de EOS 3 haalt 7 FPS, de F5 en F5 doen 8 FPS (bij gebruik van battery grip) en de EOS 1V zelfs 10 FPS! Ook beter dan menig dSLR dus. Materiaalgebruik? High end film SLRs gebruikten ook al lichtgewicht metalen als aluminium, magnesium en titanium in de constructie van body.
Alles zo op een rijtje is er dus geen sprake van een paard-en-wagen, maar van een gewone doorontwikkelde auto, die nu geen verbrandingsmotor meer heeft, maar een brandstofcel en electromotor. Die analogie past beter want de overstap is een stuk minder dramatisch, wat het in werkelijkheid ook is.
Los van het feit dat het nog erg moeilijk te ontwikkelen is, kunnen lenzen (veel) makkelijker geproduceerd worden wanneer de sensor hol is. Dit was uiteraard onmogelijk met film. Dan mijn vraag: wat als men overnieuw moest beginnen met bodies, wat zouden we dan krijgen? Bovendien zijn in het digitale tijdperk bewegende delen bijna volledig overbodig geworden, zo ook de spiegels. Nu is er geen beter alternatief (ook niet voor de spiegels), dSLR staat zoals gezegd in dit topic in zijn kinderschoenen. Ik denk dat de digitale spiegelreflexen komen en gaan.
Hmmm, nou heb ik het nodige aan optica gehad, maar voor zover ik weet is bij een standaard spherische lens er sprake van een projectie
vlak. Geen projectieparabool oid. En los daarvan, als je weet hoe chips uit wafers geproduceerd worden weet je meteen dat een holle sensor net zo lastig te maken is als holle film.
Maar euhh, als men opnieuw zouden moeten beginnen met bodies, dan komen we min of meer op hetzelfde uit. Het overgrote deel van de wereldbevoling is rechtshandig, dus de sluiterknop zit rechts. Op de achterkant is veel ruimte over, dus daar komt het scherm. Het scherm zit recht achter de sensor, want het scherm is ondiep, dus dat past nog mooi achter de vlakke sensor.
Het overgrote gedeelte camera design is gebaseerd op het aloude vorm-volgt-functie. Gooi daar een ergonomie sausje overheen, en je krijgt steeds weer een camera die in grote lijnen weer hetzelfde eruit ziet. Dat is gewoon wat de techniek dicteert.
[
Voor 7% gewijzigd door
JumpStart op 26-02-2006 13:11
]
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE