Toon posts:

Zelfbouw ION-Motor

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://users.noudan.nl/Asmooh/ionmotor-v1.PNG

Beste Tweakers,

Al behoorlijk lange tijd heb ik zitten denken aan het maken van iets waarmee je kan "vliegen" in de ruimte.
Hoe het object in de ruimte komt dat discusseren we momenteel eventjes niet.
Het gaat meer om het idee.
Nu heb ik een tekening gemaakt waar verschillende onderdelen aan bod komen.
Zoals:

Magineten om een "Dinamo" op te winden
De "Dinamo" gaat zorgen dat "Accu's" altijd vol zijn.
De "accu's" gaan naar een omvormer om zo veel meer mA er uit te halen, eventueel volt op een manier.
Om alles goed tot 1 geheel te brengen gebruik je een mooi buisje met plasma.
De plasma zorgt er voor dat de ion motor gaat draaien.

Daardoor komt ion wind vrij, en zodra er genoeg is, voegen we een beetje waterstof en xenon gas toe..
Misschien alle 2, misschien 1 van die 2.

Het grote voordeel is dat in de ruimte grotendeels waterstof is te vinden.
Wat moet je dus doen om je tank aan te blijven vullen.
En filter maken die alleen de waterstof er uit kan halen , zodat je tank vol blijft.
Een tweede is dat 5% ook xenon gas is te vinden, je kan dus ook kijken of je dat er uit kan filteren.

Maar dat is gewoon een idee.

Door dat de achterkant van de motor schuin loopt moet het er uit "geperst" worden.
En daardoor krijg je snelheid.
Geen idee hoeveel, het is maar een idee.

Tegen welk probleem loop ik nu aan, en moet worden vervangen.
De "Magneten" geven nooit genoeg stroom om de "accu's" altijd helemaal vol te houden.
Je kan er een zooitje zonnepanelen opzetten, maar dat stopt op te duur ook.
Vooral als je hoge snelheid wil halen.

Om alles goed te doen moet je dus een vervanger hebben om heel veel stroom in zo'n klein mogelijke ruimte op te wekken.

Waterstoff kan dit dus, en aangezien er toch genoeg is in de "ruimte" kun je dit misschien gebruiken.
Maar is waterstof sterk genoeg hier voor.

Anyway, dit is een project waar over ik momenteel erg zit te denken.
Zodra ik een manier heb om op een snelle en zuinige manier veel stroom op te kunnen wekken heb ik de magneten niet meer nodig (je kan ze altijd er in laten voor reserve).
De "plaat" die boven de magneten zit zet het hele process op "pauze"
zodra de plaat weer weg is dan gaan ze weer draaien.

Mijn vraag:

Wat vinden jullie van het project.
Eventueel verbeteringen.

En het belangrijkste: hoe krijg ik veel stroom?

Verwijderd

Heel veel dingen die je hier zegt kloppen totaal niet- als ik jou was zou ik eerst mezelf eens verdiepen in de materie.

- Waterstofgas en xenongas reageren niet
- Meer energie maken kan niet met een omvormer.
- nut van het plasma gebeuren ontgaat me volledig...
- ruimte is een vacuum (geen xenon/waterstof)

Verder, zonnepanelen geven zeker in de ruimte wel energie (hubble, anyone?), HOE draait je dynamo, en waarom niet gewoon een kleine kernreactor erin?...

Dit ding doet nu niets. Als je heel erg veel geluk hebt knalt ie uit elkaar. Tegen welk probleem je nu aanloopt? Het ding doet niets!

Met alle respect, dit trekt totaal nergens op. Maar, met zo'n plasma ding erin heb je wel een leuke lamp.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 15:07 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:57
Zodra ik een manier heb om op een snelle en zuinige manier veel stroom op te kunnen wekken heb ik de magneten niet meer nodig (je kan ze altijd er in laten voor reserve).
Brandstofcel misschien iets?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ion_propulsion

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:00:
Heel veel dingen die je hier zegt kloppen totaal niet- als ik jou was zou ik eerst mezelf eens verdiepen in de materie.

- Waterstofgas en xenongas reageren niet
- Meer energie maken kan niet met een omvormer.
- nut van het plasma gebeuren ontgaat me volledig...
- ruimte is een vacuum (geen xenon/waterstof)

Verder, zonnepanelen geven zeker in de ruimte wel energie (hubble, anyone?), HOE draait je dynamo, en waarom niet gewoon een kleine kernreactor erin?...

Dit ding doet nu niets. Als je heel erg veel geluk hebt knalt ie uit elkaar. Tegen welk probleem je nu aanloopt? Het ding doet niets!

Met alle respect, dit trekt totaal nergens op. Maar, met zo'n plasma ding erin heb je wel een leuke lamp.
of jij moet je er in verdiepen

Afbeeldingslocatie: http://space.cweb.nl/images/maan/smart1_ion.jpg
Waterstof komt voor als kleurloos, reukloos en zeer ontvlambaar twee-atomig gas. Waterstof is éénwaardig en behoort tot de niet-metalen. Waterstof vormt het lichtste gas en is het meestvoorkomende element in het heelal.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterstof

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 15:11 ]

Verwijderd

Ja, ik zie het plaatje. En? Wat nu? Dit lijkt niet eens op waar jij mee komt!

Hier, lees dit eens =) alles

Xenon atoms are injected into the propulsion chamber. They are heated and bombarded with electrons until they form a plasma, with electrons separated from the cores of the atoms, which become xenon ions.
The positively charged xenon ions move towards the back of the chamber.
Once they are between the positive and negative grids at the very back of the chamber, they are electrostatically accelerated away from the positive grid and towards the negative one.
Since the push from the positive grid on the positive ions is much greater than the pull of the negative grid towards the positive ions, they shoot past the negative grid and out into space at a high speed.
The expelled ions propel the ship forward.
Electrons are shot from a cathode towards the ions behind the ship. The ions are neutralized, and the xenon atoms float away.

Afbeeldingslocatie: http://www.qrg.northwestern.edu/projects/vss/docs/media/Propulsion/ion-engine-schematic.gif

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 15:11:
Ja, ik zie het plaatje. En? Wat nu? Dit lijkt niet eens op waar jij mee komt!
wacht wel op iemand die wel nuttige reply's heeft.

Verwijderd

Daarmee bedoelen ze dat het het meest voorkomende element is in dingen die in het heelal rondzweven (zonnen, planeten e.d.), niet dat het overal in de ruimte rondzweeft. Ruimte == vacuum (op een enkele verdwaalde atoom na wellicht)

-edit-
het klopt in principe dat je met waterstof stroom kunt opwekken ja, maar wat moet je ermee in je.. erm.. verbrandingskamer? Niet het goeie woord, maar dit ding helemaal links iig.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 15:18 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit is een totaal incoherent verhaal. Er klopt zoveel niet aan, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen met het leveren van kritiek. Kijk eens naar ontwerpen van bestaande ionenmotoren, zoals bijvoorbeeld beschreven op wikipedia.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.