[cooling] CPU cooler, welke past op mijn moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
De standaard cooler van mijn processor koelt niet genoeg naar mijn zin en maakt ook een hoop lawaai.
Op mijn zoektocht naar een nieuwe liep ik vaak tegen het probleem aan dat mijn moederbord niet ondersteund word (bijvoorbeeld bij zalman).
Ik wil graag een cooler die goed koelt maar hoeft hij hoeft geen ledjes o.i.d te hebben.
Welke cooler zouden jullie mij aanraden.

Wat heb ik zelf al gedaan
Ik heb verschillende webshops bezocht en ben ook bij MyCom Breda geweest. Daar vertelde ze me het volgende:
Grote koelers zoals die van Zalman passen niet door de indeling van mijn moederbord. We hebben geprobeerd een Zalman koeler te plaatsen maar het paste inderdaad niet.
Het was niet mogelijk om de koeler aan te sluiten op het moederbord, de aansluiting zit namelijk vlak naast mijn procesoor en de koelribben kwamen o.a tegen het geheugen aan.
Het is dus niet de socket die het probleem is maar de indeling van mijn moederbord.

Systeem:
Mobo: Intel Pearl (info: http://www.intel.com/products/motherboard/d865perl/index.htm)
Proc: Pentium 4 3.0Ghz HT 1mb cache (socker 478)
Mem: 2x 512
VGA: 9800Pro 128Mb
HD: 2x Maxtor 200Gb
Geluid: Creative soundblasterlive 24bit
Coolermaster eXtreme Power 380watt
Kast: Coolermaster Stacker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Als je eentje van zalman koopt kun je op de site van zalman
kijken of hij op je moederbord past.
plus er zijn nog zat andere merken en soorten koelers en je kan meestal wel zelf aan de grootte wel zien of hij op je mobo past. Succes! :)

[ Voor 5% gewijzigd door NS_5 op 25-02-2006 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Zoals je in de TS kan lezen heb ik al geprobeerd om een koeler van zalman te plaatsen. Maar die van Zalman zijn te groot om te plaatsen. De aansluiting van de CPU-koeler zit zo dicht bij de processor dat het gewoon onmogelijk om ze aan te sluiten. Dit is ook zo bij een aantal andere merken.

De enige die ik heb kunnen vinden die past is een koeler van Spire. Maar ik vraag me af of een koeler van nog geen 10 euro wel zo goed koelt.
Door het grote aantal merken zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb ook helemaal niet zo veel verstand van CPU-coolers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 08:20
http://tweakers.net/pricewatch/cat/488
kan je je geheugen neit verplaatsen

[ Voor 33% gewijzigd door wouter37 op 25-02-2006 17:00 ]

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je zou waterkoeling kunnen proberen. Koelen doet het zeker en passen denk ik ook wel. Ik vraag mij eigenlijk af welke zalman ze hebben geporbeert. Want de 7700 is anders dan de 9500.
Ik heb zelf goeie ervaringen met thermaltake en coolermaster.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
@wouter37: dat kan ik wel doen maar mijn northbridge cooler zit ook nog in de weg.

@ touchdomex: Watercooling durf ik het niet aan om het in te bouwen. Ik heb wel een beetje verstand van hardware inbouwen maar waterkoeling gaat boven mijn pet.
Bij Mycom hebben ze verschillende geprobeerd zoals de CNPS7700-AICu.
Met welke koelers van Coolermaster en Thermaltake heb jij ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou gaan voor een Arctic Freezer, de vinnetjes die niet passen buig je dan weg (zal niet zoveel schelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 08:20
10110001 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:36:
@wouter37: dat kan ik wel doen maar mijn northbridge cooler zit ook nog in de weg.

@ touchdomex: Watercooling durf ik het niet aan om het in te bouwen. Ik heb wel een beetje verstand van hardware inbouwen maar waterkoeling gaat boven mijn pet.
iets bijbuigen

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

10110001 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:36:

Ik heb ervaring met de coolermaster nog wel voor de slot 1. Maar deze was altijd zeer geod. Het koelblok was van aluminium en een paar ledfans. Allemaal zeker 3 jaar oud en nog in prima staat. Ik heb er zelf niet zulke ervaringen met thermaltake. Heb deze voor mijn opa aangeschaft. Hij wou een stil systeem. Sonic tower ingezet en je hoorde bijna niets meer. ( dit was socket a) Het enige nadeel was dat er een beetje airflow in moest zitten. Zelf hebben we op onze P4 een zalman. 7000Cu

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 14:53
Kijk bijvoorbeeld eens naar de Thermaltake Silent-tower (17,35 euro), Arctic Freezer 4 (17,90 euro) of Spire Coolwave (17,35). De Tt Silent-Tower staat redelijk hoog door de heat-pipes, en de Arctic en Spire's passen in de standaard bracket van je P4

[ Voor 14% gewijzigd door Miglow op 25-02-2006 18:37 . Reden: Prijzen toegevoegd en Spire gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Ik was aan het kijken op de site van Termaltake en Coolermaster en toen vroeg ik me af hoe het zat het met gewicht.
Ik kan me herinneren dat ik eens ergens had gelezen dat je maar een bepaald gewicht aan je moederbord mag hangen. Ik heb gekeken op de site van Intel en in het boekje wat bij mijn moederbord zat maar ik kon er nergens iets over vinden.
Op zich wel logisch want Intel gaat er natuurlijk niet vanuit dat je er een andere koeler opzet maar ik vroeg me toch af hoe dat het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-08 14:03
10110001 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:33:
Ik was aan het kijken op de site van Termaltake en Coolermaster en toen vroeg ik me af hoe het zat het met gewicht.
Ik kan me herinneren dat ik eens ergens had gelezen dat je maar een bepaald gewicht aan je moederbord mag hangen. Ik heb gekeken op de site van Intel en in het boekje wat bij mijn moederbord zat maar ik kon er nergens iets over vinden.
Op zich wel logisch want Intel gaat er natuurlijk niet vanuit dat je er een andere koeler opzet maar ik vroeg me toch af hoe dat het zit.
het zal waarschijnlijk verschillen per moederbord, en per fabrikant, maar zoals te lezen is op de site van zalman wordt aangeraden niet meer dan 450 gram aan koeler aan je CPU te hangen. een zalman CNPS7700AlCu weegt inderdaad 600 gram, maar er wordt dan ook geen verantwoordelijkheid genomen mocht er wat kapot gaan, afbreken, oid.

dus in feite zal het wel kunnen, maar bij verplaatsen van je pc, zal je uit moeten kijken.
3. The maximum weight for a cooler is specified as 450g for Intel Socket 775/478 and AMD Socket
754/939/940. Special care should be taken when moving a computer equipped with a cooler which
exceeds the relevant weight limit. Zalman Tech is not responsible for any damage that occurs
when moving a computer.
www.zalmanusa.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
over het gewicht:
Kan er niet nog meer wewicht aan als je beugeltjes aan de achterkant van je moederbord schroeft?
je krijgt meestal wel beugeltjes en schroefjes mee met je koeler.

Maar je kan natuurlijk ook nog de PC op zn zij neer leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-08 14:03
Kan er niet nog meer wewicht aan als je beugeltjes aan de achterkant van je moederbord schroeft?
je krijgt meestal wel beugeltjes en schroefjes mee met je koeler.
even snel opgemerkt dat bij de eerder aangehaalde Zalman CNPS7700AlCu óók een plaat wordt meegeleverd die je onder je mobo vast schroeft. en alsnog raden ze niet aan meer dan 450 gram eraan te hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Maar als ik mijn pc 'normaal' gebruik zal mijn moederbord dan niet scheuren ofzo??
Ik ga ongeveer 2x per jaar naar een LAN en de rest van de tijd staat de kast gewoon op mijn kamer.
Ik haal de kast wel elke 3 maanden open om stof eruit te halen.

Ik ben zelf ook nog verder aan het zoeken. Ik kwam koelers van thermalright tegen, o.a de XP-90. Bij verschillende tests kwamen deze als één van de betere uit te test. Ik heb nog nooit van dit merk gehoord.
Heeft iemand ervaring ervaring met dit merk??

Verder kwam ik deze koelers ook nog tegen. Wel wat reviews gelezen maar ik vraag me af of er Tweakers zijn die deze koelers gebruikt hebben of nu gebruiken??

Thermaltake Pipe 101 CL 0006 ( link ) pricewatch: pricewatch: Thermaltake Pipe101 CL-P0006 (Socket A/478/754)
Thermalright ( Link ) pricewatch: pricewatch: Thermalright XP-90 (Socket 478/754/939/940)

[ Voor 60% gewijzigd door 10110001 op 26-02-2006 23:22 . Reden: zoek resultaten toegevoegd ]

Pagina: 1