Socket 939 vs M2

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 19:48
Zoals iedereen weet is M2 de nieuwe socket van AMD. Deze komt 6 juni uit.

Nu ga ik in juni een nieuwe pc kopen maar wat is nu wijsheid.

- Zit de M2 niet vol kinderziektes?
- Is DDR2 niet te duur?
- De 939 is nog steeds erg snel dus merk je het verschil tussen de M2?
- Hoe zit het met de levertijd en de prijs?
- Komt er gelijk een moederbord met CF?
- Wat is het voordeel in de toekomst?

Als ik nu een CPU koop dan past die toch op de 939 en als ik dan weer een nieuwe pc wil kopen moet ik me moederbord upgraden naar de M2.

Wat is nu wijsheid, de 939 kopen in juni of wachten tot de M2 uitkomt.
Klein detail, ik wil mijn pc het liefste zo snel mogelijk hebben, ik hoop niet van wachten.

Groeten

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Tot nu toe is nog niet gebleken dat DDR2 echt snelheids winst voor AMD opleverd. DDR2 is echter op het moment wel goedkoper, maar dit kan ook weer minder worden naar mate meer PC's met DDR2 zullen uitgerust worden -> dus wanneer bijvoorbeeld AM2 ingeburgerd raakt.
Ik ben voor de rest niet zo bekend met de roadmaps van AMD, maar ik denk wel dat de nieuwste processoren voor AM2 zullen uitkomen, en in mindere mate (of helemaal niet?) meer voor 939.

• Getah
  • Laatst online: 02-07-2023
Lijkt me duidelijk... als je je pc zo snel mogelijk wilt hebben gewoon voor S939 gaan. Denk niet dat het wachten het waard is, de eerste resultaten schenen ook wat tegenvallend te zijn las ik laatst in een nieuwsbericht hier op tweakers :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Er zijn moederborden, zoals de Asrock Dual Sata2, welke voorbereid zijn voor M2. Hierop zit een uitbreidingsslot waar je een M2-socket kaartje in kunt prikken voor je M2-proc. Het is dan dus niet nodig een nieuwe mobo te kopen.

DDR2 is momenteel volgens mij goedkoper dan gewoon DDR? Enige tijd geleden was echter op de frontpage te lezen dat de resultaten tegen vielen, en zwaar onderdeden voor DDR. Maar dat was een test versie, waarvan bekend was dat de geheugendriver ook nog buggy was. Ik neem aan dat als ze hem uitbrengen het wel een vooruit gang is.

De levertijd en prijs gok ik hetzelfde als met alle nieuwe high-end onderdelen; beide hoog

Ik sta ook op het punt een nieuwe pc te kopen en ga gewoon voor een S939 X2 3800+. Die kan de komende jaren nog makkelijk mee. Waarom zou je perse een M2 nodig moeten hebben?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Lijkt me niet dat er echt kinderziektes inzitten, socket M2 is gewoon socket939 met 940 pins, ddr2 ondersteuning in de processor en virtualisatie.

DDR2 is volgens mij goedkoper dan DDR1

Het verschil merken is anders dan het verschil meten. Ik denk niet dat je het verschil merkt, maar wel kan meten.

Moederbord met CF? Booten van een CF kaartje bedoel je?

Voordeel in de toekomst is ddr2, wat dan mainstream is, en dus relatief goedkoop.

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 18:05
ik verwacht niet veel moederborden met kinderziektes aan het begin van AM2.
tenzij de bordmakers het verknallen natuurlijk.
want verwacht word dat de 1e serie AM2 moederborden onder andere gebruik maakt van oude socket 939 chipsets.
bv de fotos die opgedoken waren van de MSI K9N voor socket Am2 een maand geleden maakten gebruik van een aangepaste Nforce4 chipset.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Bartjuh schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:43:
Lijkt me niet dat er echt kinderziektes inzitten, socket M2 is gewoon socket939 met 940 pins, ddr2 ondersteuning in de processor en virtualisatie.

Het verschil merken is anders dan het verschil meten. Ik denk niet dat je het verschil merkt, maar wel kan meten.

Voordeel in de toekomst is ddr2, wat dan mainstream is, en dus relatief goedkoop.
Helemaal mee eens. Kortom koop een RD580 mobo en je zit goed. DDR II moet zig nog bewijzen op A64. Ik vraag me nog steeds af of het wel veel sneller is. Met Low latency DDR 1 geheugen zit je altijd goed.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Getah
  • Laatst online: 02-07-2023
CF = CrossFire lijkt me Bartjuh ;)

Weet zelf overigens niet of dat meteen ondersteunt zal worden, maar ik neem aan dat er chipsets zullen zijn die dat doen..

• Wackmack
Bartjuh schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:43:

Ik bedoel nu zijn er al niet heel veel moederborden die CrossFire ondersteunen, je kan ze op 1 hand tellen nu weet ik niet hoe dat op de M2 zit.

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
frickY schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:43:
Er zijn moederborden, zoals de Asrock Dual Sata2, welke voorbereid zijn voor M2. Hierop zit een uitbreidingsslot waar je een M2-socket kaartje in kunt prikken voor je M2-proc. Het is dan dus niet nodig een nieuwe mobo te kopen.

DDR2 is momenteel volgens mij goedkoper dan gewoon DDR? Enige tijd geleden was echter op de frontpage te lezen dat de resultaten tegen vielen, en zwaar onderdeden voor DDR. Maar dat was een test versie, waarvan bekend was dat de geheugendriver ook nog buggy was. Ik neem aan dat als ze hem uitbrengen het wel een vooruit gang is.

De levertijd en prijs gok ik hetzelfde als met alle nieuwe high-end onderdelen; beide hoog

Ik sta ook op het punt een nieuwe pc te kopen en ga gewoon voor een S939 X2 3800+. Die kan de komende jaren nog makkelijk mee. Waarom zou je perse een M2 nodig moeten hebben?
Is het dan niet mogelijk om in elk degelijk moederbord (met socket 939 natuurlijk) zo een voetje te drukken

• Wackmack
Astennu schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:44:
[...]

Helemaal mee eens. Kortom koop een RD580 mobo en je zit goed. DDR II moet zig nog bewijzen op A64. Ik vraag me nog steeds af of het wel veel sneller is. Met Low latency DDR 1 geheugen zit je altijd goed.
Bedankt voor mijn bevestiging

ps: Ik heb aardig verstand van computers behalve van geheugen en dan met name Low Lantency, wie o wie heeft er een kleine uitleg, verder ga ik niet mijn geheugen oc'en dus dan moet 200 euro toch genoeg zijn voor 2 GB

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Versteegrob schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:47:
[...]

Bedankt voor mijn bevestiging

ps: Ik heb aardig verstand van computers behalve van geheugen en dan met name Low Lantency, wie o wie heeft er een kleine uitleg, verder ga ik niet mijn geheugen oc'en dus dan moet 200 euro toch genoeg zijn voor 2 GB
In de PMG FAQ is hier van alles over te vinden.
Lees de FAQ maar eens, vanaf het stukje over CAS latencys: RAM FAQ

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Getah schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:45:
CF = CrossFire lijkt me Bartjuh ;)

Weet zelf overigens niet of dat meteen ondersteunt zal worden, maar ik neem aan dat er chipsets zullen zijn die dat doen..
Oh ja, natuurlijk, dom van me 8)7 Ik dacht aan compactflash, wat je veel ziet op compacte via bordjes en embedded bordjes :D

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 00:13

Skyline GT-R

RB26DETT

Mij lijkt het verstandiger van een intel Conroe te nemen ;) Die wordt ook in die periode verwacht. En dat wordt een beest van een CPU. Tenzij je om bepaalde redenen geen intel wilt natuurlijk.

Verwijderd

Het upgraden van een asrock mobo met een am2 uitbreidingskaartje vind ik zelf vrij zinloos. (heb zelf een dual sata 2 mobo).

Als je dan toch geld moet uitgeven aan een nieuwe proc en ddr2 geheugen, dan is de aanschaf van een nieuw mobo weinig geld extra op dit bedrag. (en bedenk dat een uitbreidingskaartje ook geld kost)

• Wackmack
Skyline GT-R schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:31:
Mij lijkt het verstandiger van een intel Conroe te nemen ;) Die wordt ook in die periode verwacht. En dat wordt een beest van een CPU. Tenzij je om bepaalde redenen geen intel wilt natuurlijk.
Heb er eerlijk geen hoge verwachtingen van maar we zullen het zien. Zie niet voor mij dat Intel AMD passeert op game gebied, jij wel?

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
Skyline GT-R schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 19:31:
en waar baseer jij deze feiten op?? S939 is iig nu nog goed genoeg.. _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door jimbojansen op 25-02-2006 22:17 ]

Verwijderd

Ik heb net weer een uur zitten lezen over dual cores, cache grootte en CPU limitations..

Wat mij is opgevallen is dat als je hoge resoluties gebruikt bij games ( 1600x1200 of hoger ) de CPU niet de bottleneck is en het niet uitmaakt of je nou met een 3500+ speeld of een FX55..

Ik ga binnenkort ook een nieuw systeem halen, maar ik wacht niet op de M2 socket.. Ik ga weer voor een S939 gezien ik ga spelen op een dell scherm met reso 1920x1200.

• Wackmack
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 22:42:
Ik heb net weer een uur zitten lezen over dual cores, cache grootte en CPU limitations..

Wat mij is opgevallen is dat als je hoge resoluties gebruikt bij games ( 1600x1200 of hoger ) de CPU niet de bottleneck is en het niet uitmaakt of je nou met een 3500+ speeld of een FX55..

Ik ga binnenkort ook een nieuw systeem halen, maar ik wacht niet op de M2 socket.. Ik ga weer voor een S939 gezien ik ga spelen op een dell scherm met reso 1920x1200.
Dat had ik je ook wel kunnen vertellen, er is daar laatst een grote test over geweest.
Verder is een Dualcore zeker handig als je meerdere programma's draait wat tegenwoordig bijna iedereen doet. Ik kan nu bijvoorbeeld op mijn 2800+ niet eens Imesh aan hebben staan en een spel spelen, dat gaat toch nergens over dan.

Volgens mij kopen wij straks ongeveer hetzelfde systeem.

Ik ga voor AMD X2, CF 1900XT, Dell 24inch, 2 GB, 2 x 250GB, Z5500 icm X-FI, P180 + 600W en jij?

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 25-02-2006 23:21 ]

• Wackmack
Maar mensen bedankt nu wordt het zoeken naar een mooi Crossfire bord.
Ben wel benieuwd hoeveel er nu zijn, ik dacht 2 of 3
Abit / MSI en asusrock heeft er toch eentje?

Verwijderd

Versteegrob schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 23:19:
[...]

Dat had ik je ook wel kunnen vertellen, er is daar laatst een grote test over geweest.
Verder is een Dualcore zeker handig als je meerdere programma's draait wat tegenwoordig bijna iedereen doet. Ik kan nu bijvoorbeeld op mijn 2800+ niet eens Imesh aan hebben staan en een spel spelen, dat gaat toch nergens over dan.

Volgens mij kopen wij straks ongeveer hetzelfde systeem.

Ik ga voor AMD X2, CF 1900XT, Dell 24inch, 2 GB, 2 x 250GB, Z5500 icm X-FI, P180 + 600W en jij?
Wat ik nu op de planning heb staan is hetvolgende :

X2 4200+, 7900GTX SLi, 2407 Dell, 2x 1GB Corsair XMS 2225, 74GB Raptor ( nieuwe type ), kast heb ik al.. Coolermaster Realpower 550Watt..

Alleen over de CPU twijfel ik nog..

• Wackmack
Zou voor de 4400+ gaan, de Dell is nu 1200 euro he wel kut voor je. Verder zou ik voor de 1900XT CF gaan, die ondersteunt meer eye-candy he
74GB raptor doe ik ook icm 2 x 250GB

Maar je gaat ook voor de 939? Wanneer bestel je alles?

Verwijderd

Versteegrob schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:17:
Zou voor de 4400+ gaan, de Dell is nu 1200 euro he wel kut voor je. Verder zou ik voor de 1900XT CF gaan, die ondersteunt meer eye-candy he
74GB raptor doe ik ook icm 2 x 250GB

Maar je gaat ook voor de 939? Wanneer bestel je alles?
Ik koop mijn spullen voor 9 maart zodat ik alles in huis heb voor de 7900.. En ik ben echt echt geen ATI fan ( No offence ) dus voor mijn gewoon NVIDIA.. En waarom 4400 ? Vanwege de toledo core en 1MB cache ? Het is puur voor games op een hoge resolutie...

• Wackmack
Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:20:
[...]

Ik koop mijn spullen voor 9 maart zodat ik alles in huis heb voor de 7900.. En ik ben echt echt geen ATI fan ( No offence ) dus voor mijn gewoon NVIDIA.. En waarom 4400 ? Vanwege de toledo core en 1MB cache ? Het is puur voor games op een hoge resolutie...
Heb je de dell dan al besteld? Is het niet dom om een systeem samen te gaan stellen voor 2 kaarten waarvan nog niks bekend is. Hmm toch apart, kijk de testen en de X1900XT is gewoon zwaar beter, bijna in alle spellen maar wat jij hebt met ATI heb ik met Nvidea.

Tja als je alleen voor het gamen gaat kan je net zo goed de 3700 halen :>

Ben wel jaloers hoor, jij hebt je pc straks al, ik over 3 maanden :(

Verwijderd

Versteegrob schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:33:
[...]

Heb je de dell dan al besteld? Is het niet dom om een systeem samen te gaan stellen voor 2 kaarten waarvan nog niks bekend is. Hmm toch apart, kijk de testen en de X1900XT is gewoon zwaar beter, bijna in alle spellen maar wat jij hebt met ATI heb ik met Nvidea.

Tja als je alleen voor het gamen gaat kan je net zo goed de 3700 halen :>

Ben wel jaloers hoor, jij hebt je pc straks al, ik over 3 maanden :(
Waarom pas over 3 maanden ? En die 3007 is bruut, maar niet om alleen te gamen.. Het beeld moet gescaled worden en zal er niet mooier op worden.. Zat eerst te denken aan de 3007, maar die gaat echt tever.. Zoveel geld heb ik niet man :p

• Wackmack
Stuur maar berichtje, is dit wel erg offtopic

Nu ontopic!

Dus mensen alleen DDR2 is het voordeel van de nieuwe socket?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
rippance schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:45:
Is het dan niet mogelijk om in elk degelijk moederbord (met socket 939 natuurlijk) zo een voetje te drukken
Nee, dit moederbord heeft hiervoor een speciaal AM2-Extension slot, boven het eerste PCIe slot.

@bockwurst
Mee eens, zo denk ik er ook over. Maar ik noemdede mogelijkheid alleen even :) En als je perse nu een nieuw mobo wilt, is het misschien toch wel een interessante optie. Beter dan 2x een nieuw mobo kopen.

[ Voor 28% gewijzigd door frickY op 26-02-2006 13:24 ]

Verwijderd

voorlopige resultaten met ddr2 op 667, de am2 komt uit met ddr2 op 800!
op 667 was de am2 in de tests net iets langzamer dan ddr. ddr2 800 zal goed sneller zijn.
Als am2 op de markt is met ddr2 800 zal er lijkt mij ook ddr2 1000 support volgen.
ddr2 is al goedkoper dan ddr en ddr zal met de tijd duurder worden net als sdram duurder is geworden(relatief duurder dan ddr omdat ddr flink meer goedkoper is geworden dan sdram)

Een aanschaf uitstellen omdat er wat snellers komt is eeuwig uitstellen want er komt altijd iets snellers:)
Getah schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:42:
Lijkt me duidelijk... als je je pc zo snel mogelijk wilt hebben gewoon voor S939 gaan. Denk niet dat het wachten het waard is, de eerste resultaten schenen ook wat tegenvallend te zijn las ik laatst in een nieuwsbericht hier op tweakers :)

Verwijderd

Versteegrob schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:39:
Zoals iedereen weet is M2 de nieuwe socket van AMD. Deze komt 6 juni uit.

Nu ga ik in juni een nieuwe pc kopen maar wat is nu wijsheid.

- Zit de M2 niet vol kinderziektes?
- Is DDR2 niet te duur?

Als ik nu een CPU koop dan past die toch op de 939 en als ik dan weer een nieuwe pc wil kopen moet ik me moederbord upgraden naar de M2.

Klein detail, ik wil mijn pc het liefste zo snel mogelijk hebben, ik hoop niet van wachten.

Groeten
Tja bandbreedte is niet het belangrijkste voor een AMD processor, eerder de timings/toegangssnelheden en we weten allemaal dat gewoon DDR daarop beter scoort dan DDR2. Daarom heeft AMD daarop zolang gewacht. Eigenlijk zou je moeten wachten op de opvolger van DDR2, daar zullen de echte verschillen gemaakt worden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Versteegrob schreef op zondag 26 februari 2006 @ 13:14:

Nu ontopic!

Niet helemaal: het ondersteund nu meer dan 4GB geheugen, er komt ondersteuning voor 2GB DDR2 modules. Verder is DDR2 nog niet echt een voordeel: hooguit bij DDR2-800 modules.
Verder zal budget en mainstream niet meer verdeeld zijn. Nu heb je socket 754 als budgetplatform (komen alleen nog maar nieuwe Semprons voor) en socket 939 voor de mainstream (alhoewel daar ook een paar Semprons te vinden zijn), terwijl socket AM2 voor zowel Sempron als Athlon wordt. Nog een voordeel is dat er nu 2 soorten CPU's komen: de standaard en de low-power varianten. Doordat deze een stuk minder energie verbruiken, worden ze minder heet en kun je een stiller en zuiniger systeem bouwen.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:12

EaS

Versteegrob schreef op zondag 26 februari 2006 @ 13:14:

Nu ontopic!

Wat socket AM2 onder andere extra brengt? (Alhoewel bepaalde zaken op de huidige socket technisch ook mogelijk moeten zijn):

- Pacifica (Virtualisatie)
- Presidio (Security)
- Keuze uit zeer zuinige modellen (35W TDPmax etc.)
- 'Nieuwe stepping'
- Hoge geheugen bandbreedte, bij uiteindelijk gelijke mem.latency
- Langere 'platform' levensduur

Om over de chipset kant nog maar te zwijgen. Nieuwe chipsets zullen hun weg waarschijnlijk alleen nog vinden naar het AM2 platform, alhoewel technisch gezien deze chipsets ook prima zouden functioneren in de S939 variant.

Verwijderd

Vond het onodig nieuw topic te openen dus vraag ik het hier maar.

Zijn er al richt prijzen voor am2 ?

Ik sta ook te overwegen een nieuw systeem te kopen met een x2 cpu.
Maar toen ging ik zoeken wat de am2 gaat kosten maar kan er niks over vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 maart 2006 @ 22:10:
Vond het onodig nieuw topic te openen dus vraag ik het hier maar.

Zijn er al richt prijzen voor am2 ?

Ik sta ook te overwegen een nieuw systeem te kopen met een x2 cpu.
Maar toen ging ik zoeken wat de am2 gaat kosten maar kan er niks over vinden.
Helaas nog niets bekend :|

Edit : Wat zijn je plannen nu eigenlijk Rob ? Wachten op AM2 of toch 939 ? Ik kon niet wachten en heb nu alles binnen.. Als AM2 echt meevalt koop ik die tijd wel een nieuwe machine :D

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2006 22:30 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De M2 is nog niet op de markt. Lees: nog steeds een ongeboren kind.
- Is DDR2 niet te duur?
Kijk eens op www.tweakers.net/pricewatch en tegelijkertijd in je portemonnee.
Als je alleen maar zit te internetten, dan zul je idd niks merken.
Zie punt 1.
Hou de hardware-nieuwssites à la tweakers.net in de gaten.
Dat verschilt per gebruiker. Als je alleen maar zit te gotten op zo'n PC, dan heb je er werkelijk geen voordeel aan.
Zo gaat het al jááren.
Dat kun je het beste jezelf vragen. Wil je wachten? Kun je wachten? Wil je het nieuwste van het nieuwste? Heb je een dikke portemonnee? Wil je een langere upgradepad hebben? Wil je zekerheid? etc..etc.. De antwoorden leg je dan op de weegschaal So939 - AM2 en waar de wijzer zal uitslaan kun je makkelijk zelf bedenken ;)
Dan koop je nu toch een So939 bak? ;)

To be honest, maar zo'n topic slaat werkelijk nergens op. Het is allemaal kwestie van geduld, zelfredendatie en uiteraard een goed werkende glazen bol ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.