[esx]raid5 volume indeling

Pagina: 1
Acties:

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik kom er maar niet uit :(

Ik heb een PowerEdge 2600 met 6 disks (3x36GB 10k, en 3x73GB 10k) aan de PERC RAID controller hangen. Nu wil ik dat ding gaan formatteren, en er ESX op zetten, als thuis-test-doosje, maar ik wil er natuurlijk zoveel mogelijk disk space en performance uit persen.

Ben opzich wel handig met ESX, en ik ga de huidige GSX virtual machines even eraf halen, ESX installeren, en terug.

Ik kom alleen niet uit het indelen van de disks..

Optie A: 2 aparte RAID5 volumes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
DISK1 DISK2 DISK3 DISK4 DISK5 DISK6 
 73GB  73GB  73GB  36GB  36GB  36GB
----- ----- ----- ----- ----- -----
 VOL1  VOL1  VOL1                    146GB RAID5 VOLUME
                   VOL2  VOL2  VOL2  72GB RAID5 VOLUME
----------------------------------- -------------------
                                     218GB

Optie B: 1 RAID5 volume over 6 disks, en nog een losse RAID5 over de resterende disk space
code:
1
2
3
4
5
6
7
DISK1 DISK2 DISK3 DISK4 DISK5 DISK6 
 73GB  73GB  73GB  36GB  36GB  36GB
----- ----- ----- ----- ----- -----
 VOL1  VOL1  VOL1  VOL1  VOL1  VOL1  180GB RAID5 VOLUME
 VOL2  VOL2  VOL2                    72GB RAID5 VOLUME
----------------------------------- -------------------
                                     252GB

Ik zou dan de service console en wat ruimte voor backup-to-disk op VOL2 plaatsen, en het VMFS op VOL1..

Optie A lijkt me makkelijker beheren, maar optie B lijkt me een stuk sneller. Maar is dat ook zo? Zou het qua performance veel schelen? Zou het RAID5 volume over die 6 disks echt veel sneller zijn dan over 3 disks? Zijn er nog dingetjes die ik over het hoofd zie? Zou het extra overhead geven als je meerdere RAID volumes op 1 fysieke disk hebt?

Wat zou jij doen?

(ik zou zelf natuurlijk ook een paar uur uitgebreid kunnen gaan testen, maar heb niet echt veel tijd, en dan gaat m'n vriendin weer zeuren dat ze niet kan bellen, niet kan mailen of werken, etc.. Als die services lopen via virtuele machines, op deze doos :) )

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kan die PERC dan inderdaad de helft van de 72GB disks gebruiken in een raidset en de andere helft in een andere?

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
DeBolle schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 14:48:
Kan die PERC dan inderdaad de helft van de 72GB disks gebruiken in een raidset en de andere helft in een andere?
Yup.. gisteren wel even getest (heb nu alleen de 3x36GB in gebruik, de 3x72 kan ik dus mee doen wat ik wil), en ik kon gewoon 2 of meer RAID arrays maken op die drie disks..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Dat begrijp ik, ik bedoel echter je tweede opzet:
raidset maken van zes disks (3x36 en 3x73) waarbij slechts de helft van de 73GB disks wordt gebruikt. Daarna maak je een tweede raidset op de door de eerste raidset niet gebruikte ruimte op de 3x73GB. Dat laatste heb ik nog nooit gezien, vandaar mijn vraag.
Overigens zal een raidset over zes spindels waarschijnlijk iets sneller zijn dan eentje over drie, als jouw opzet echter lukt waarbij een disk in twee onafhankelijke raidsets hangt wordt het gedrag en de performance onvoorspelbaar.
Niet dat er theoretisch iets stuk gaat of zo, maar de controller moet de data van twee raidsets gelijktijdig schrijven/lezen van en naar drie disks.
Als je eerste raidset dus druk is, heeft de tweede daar last van en omgekeerd.

Specs ...ik doe er niets meer aan.