Gezocht: Fijne LaTeX editor

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Omdat ik redelijk veel in LaTeX werk, heb ik al veel manieren geprobeerd om hier op een comfortabele manier mee om te kunnen gaan.

Ik begon met een console window, vim, het commando pdflatex en Preview, maar vooral in de laatste stadia van het editen, waar je toch wel zeker wil weten dat een kleine wijziging niet al te grote invloed heeft op de manier waarop alles getypeset wordt, betekent dit wel erg veel geswitch tussen programma's. Zeker omdat je in Preview een geopende PDF niet kunt refreshen. Door Preview te vervangen door Xpdf was dat redelijk op te lossen, maar ideaal is het nog steeds niet. Zeker niet omdat 't een X11 applicatie is, en dat weer een extra stap betekent in het proces.

WYSIWYG editors voor LaTeX heb ik meteen maar links laten liggen. Lyx verslikte zich bijvoorbeeld al meteen in de complexiteit van mijn input files, dus daar had ik niets aan. Bovendien edit het niet native LaTeX, dus mis ik te veel controle.

Inmiddels gebruik ik TexShop, en ik dacht dat echt helemaal was wat ik zoek. Het opent gewoon domweg je .tex files, waarna je die kunt editen en op cmd+T kunt drukken voor een compile-en-preview actie. Helaas bestaan mijn LaTeX projecten uit grote documenten, met veel includes (\input), wat me twee problemen oplevert:
• Als ik in een geïnclude file zit te werken, en ik ros op cmd+T, wil hij die file alleen gaan typesetten. TexShop weet tenslotte niet dat er een "moederfile" bestaat, omdat het conceptueel geen projecten kent.
• Als ik in de "moederfile" op cmd+T druk, worden bijgewerkte files niet altijd netjes geïnclude, maar pakt 'ie oude (cached?) exemplaren. Hierdoor lijkt het dus alsof er niets gewijzigd is, terwijl dit wel zo is.

Wat zouden jullie me aanraden om te gebruiken? Uiteraard moet ik het onder Mac OS X kunnen gebruiken, dus ofwel open source spul, ofwel Mac binaries, ofwel Java :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zelf gebruik ik TextMate voor het editten van je LaTeX-code. Met appeltje-B bouw je dan simpel je documentje en wordt deze geopend in een apart venstertje (wat gebruik maakt van WebKit's PDF display).
Vervolgens kun je de default viewer aanpassen naar TeXnicscope. Als je dan vervolgens de pdfsync package laadt in je code, kun je binnen de PDF klikken om naar die plek te gaan in je code, waardoor je snel fouten kunt oplossen.

Verder heeft TextMate behoorlijk coole tekstaanvulling. Ook het bouwen van een heel project ipv een los bestand is geen probleem. Er zijn een aantal screencasts van TextMate met LaTeX gemaakt: [1] [2] [3]. Hierin worden veel van die functies gedemonstreerd.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Er zijn ook OSX versies van Emacs, zoals http://webweavertech.com/ovidiu/emacs.html

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Hehe, Emacs vind ik persoonlijk echt helemaal niets. Wat dat betreft ben ik meer van de Vim kant ;) Toch bedankt voor de tip. Ik ben nu een beetje naar TextMate aan het kijken, helaas is die niet gratis.

micheljansen.org

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Je kunt in je LaTeX document aan TeXShop mededelen dat het onderdeel is van een groter deel, door binnen de eerste twintig regels de regel
code:
1
%!TEX root = ../Main.tex
toe te voegen. Zie ook de Help :)

Een andere editor waar je misschien naar kunt kijken is iTeXMac. Ik heb er echter geen ervaringen mee, omdat ik vooralsnog al m'n LaTeX documenten met TeXShop maak.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Daedalus schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:48:
Je kunt in je LaTeX document aan TeXShop mededelen dat het onderdeel is van een groter deel, door binnen de eerste twintig regels de regel
code:
1
%!TEX root = ../Main.tex
toe te voegen. Zie ook de Help :)
Ah, perfect is dit :) Ik wist helemaal niet dat TexShop dat ook kon. Inmiddels heb ik om de één of andere reden ook de caching problemen niet, dus voldoet TexShop eigenlijk ineens best wel aan mijn eisen :D

Betere suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

micheljansen.org

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Nu het hier toch over TeXShop gaat, welke syntax highlighting instellingen gebruiken jullie? Ik vind die "Commando's blauw, de rest zwart" nogal simpel en niet bepaald duidelijk.
Pagina: 1