Toon posts:

Gebruikers krijgen geen netwerkschijven (GPO)

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik zit met een heel raar probleem wat maar niet op te lossen lijkt dus ik hoop dat jullie misschien een idee hebben.
De situatie is als volgt:

Bij een klant van ons draait Windows Server 2003. De clients gebruiken XP. Bij het inloggen worden via Group Policies, policies toegewezen met daarin o.a. logon scripts welke op de NETLOGON share staan.
In de Active Directory zijn computeraccounts in een aparte OU geplaatst, zelfde geld voor de users en de policies worden op de juiste clients toegepast.
Nu klagen sommige users dat zij soms geen netwerkschijven krijgen bij het opstarten (m.a.w. loginscript wordt niet gedraaid), als zij een reboot doen is het vaak weg.
Nu heb ik in de policies aangepast dat men moet wachten totdat het netwerk is voltooid voordat er kan worden ingelogd, echter werkt dit ook niet.
Het is mijn inziens ook geen rechtenkwestie omdat ik als "user" gewoon naar de NETLOGON share kan gaan en dan alsnog de batch file kan draaien.
De netwerkschijven worden dan alsnog toegevoegd.

Heeft iemand misschien een idee hoe dit kan??

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:36
Je kunt met KIX een script laten uitvoeren die dan net use gebruikt voor een usermap te mappen.

Dus voorbeeld \\servernaam\%username%

kix gebruikt de gebruiker waarmee is ingelogged. dus..
iets in die aard.

[ Voor 187% gewijzigd door Icekiller2k6 op 25-02-2006 09:45 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Controleer ook de netwerkinstellingen. Werkt het netwerk met DHCP in NBT hybrid mode (met de instelling 046 WINS/NBT Node Type=0x8)?

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-03 09:52

gerhald

:P

werkt je dns wel goed verder ?

Bv ping "domain.intra"

kom je dan uit bij de domain controler ?

en wat is de uitkomst van "gpresult" op de client die het niet goed doet ?

[ Voor 33% gewijzigd door gerhald op 25-02-2006 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de wat late reactie, ben de rest van de dag niet meer thuis geweest.
Even wat vragen beantwoord..
Yezz schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 10:08:
Controleer ook de netwerkinstellingen. Werkt het netwerk met DHCP in NBT hybrid mode (met de instelling 046 WINS/NBT Node Type=0x8)?
Nee staat niet ingesteld.
gerhald schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:06:
werkt je dns wel goed verder ?

Bv ping "domain.intra"

kom je dan uit bij de domain controler ?

en wat is de uitkomst van "gpresult" op de client die het niet goed doet ?
Ja DNS draait gewoon goed.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Op welke manier koppel je de netwerkschijven (FQDN, hostname of ip-adres)??

Als je op hostname koppelt, probeer dan eens op IP-adres of FQDN te koppelen, dan passeer je netbios broadcasting als mogelijk probleem.

Probeer anders eens op die probleem-pc's eens via CMD de opdracht nbtstat -r om te kijken hoe hostnames worden vertaald naar IP-adressen.

[ Voor 26% gewijzigd door Yezz op 26-02-2006 15:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yezz schreef op zondag 26 februari 2006 @ 15:13:
Op welke manier koppel je de netwerkschijven (FQDN, hostname of ip-adres)??

Als je op hostname koppelt, probeer dan eens op IP-adres of FQDN te koppelen, dan passeer je netbios broadcasting als mogelijk probleem.

Probeer anders eens op die probleem-pc's eens via CMD de opdracht nbtstat -r om te kijken hoe hostnames worden vertaald naar IP-adressen.
De mappings worden via hostname gekoppeld.
Ik ga bovenstaande tips eens proberen, het kan echter een tijd duren voordat ik enig resultaat zie aangezien het probleem heel willekeurig voorkomt (ook zoiets).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, tijd voor een update.

Ik ben er inmiddels achter wat het probleem is.

Het blijkt dat na het inloggen Windows niet het NET commando kan uitvoeren. Als ik naar de command prompt ga en type NET, dan kent ie het command niet.
Het blijkt dat ondanks dat bij omgevingsvariabelen het pad %systemroot%\system32 is gedefineerd, hij dit toch niet doet.

Als ik vervolgens in het register de sleutel aanpas dat in het pad tevens moet worden verwezen naar C:\windows\system32, dan blijkt het probleem opgelost.

Nu vind ik het niet erg om dit aan te passen, waar ik me echter wel zorgen om maak is dat circa 99% van alle andere systemen nergens last van heeft.

Iemand nog een idee??

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Het NET commando moet altijd aanwezig zijn en altiojd werken. Wanneer het niet werkt is er iets fundumenteels fout.

NET.EXE werkt niet in de volgende gevallen:
Uitgeschakeld door via Policies
Pad verwijzing staat niet goed
Home drive niet aanwezig tijdens aanroep

Vooral laatste geeft nog wel eens problemen. Stel je hebt in AD staan H: \\server.domein.com\home$\%username%

Nu logt de gebruiker in en in GPO staat "Wachten op netwerkverbindingen" op disabled (system policy geloof ik). Nu kan het voorkomen dat de IP stack nog niet volledig is geïnitialiseerd, de gebruiker met cached credentials inlogged en dan geschied er niks. Of de IP stack draait en het login script wordt afgetrapt wanneer Windows de H: mapping nog niet heeft gemaakt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.....of je gebruikt geen batch/kix maar VBScript voor je mappings ;)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 06-12-2006 20:55 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op woensdag 06 december 2006 @ 18:06:
Het NET commando moet altijd aanwezig zijn en altiojd werken. Wanneer het niet werkt is er iets fundumenteels fout.

NET.EXE werkt niet in de volgende gevallen:
Uitgeschakeld door via Policies
Pad verwijzing staat niet goed
Home drive niet aanwezig tijdens aanroep

Vooral laatste geeft nog wel eens problemen. Stel je hebt in AD staan H: \\server.domein.com\home$\%username%

Nu logt de gebruiker in en in GPO staat "Wachten op netwerkverbindingen" op disabled (system policy geloof ik). Nu kan het voorkomen dat de IP stack nog niet volledig is geïnitialiseerd, de gebruiker met cached credentials inlogged en dan geschied er niks. Of de IP stack draait en het login script wordt afgetrapt wanneer Windows de H: mapping nog niet heeft gemaakt.
Nou dat is het rare, de home drive is de enige die ze dan wel altijd krijgen.
Pagina: 1