Overstap vraagje: accenten onder Mac-OS

Pagina: 1
Acties:
  • 1.870 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Ik heb gister mijn WinTel gereed gemaakt voor de verkoop, in afwachting van mijn MacBook Pro die nu tussen Shanghai en Holland zou moeten zijn. Nu gebruik ik dus even de Powerbook van mijn broertje om in Word iets te typen.
Op Windows kon ik CTRL+' gebruiken om een e met een accent te krijgen, hoe doet men dat op Mac OS?

Google leverde niet veel op, wellicht ten gevolge van min zoektermen, GoT evenmin.

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 09:39

Nietzman

Woei!

alt+e.

Zie ook deze widget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 08:29

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Topicstarter
Hmm zo'n widget is idd wel een uitkomst, alt-e wekrt wel prima, maar de look-and-feel is net weer even anders als op Windows, nu moet ik zeggen dat ik al voldoende geindoctrineerd ben om op Windows de alt ipv de ctrl te gebruiken (voor knippen en plakken bijv ;)).

Cogito Ergo Credo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 21:47
je bedoelt van die éé's?

Ik had dat probleem ook, en kwam uit op een "toetsenbord lay-out" die je kon downloaden en toevoegen aan OS X. Kan de orignele link niet meer vindend dus hier maar even het dmg bestand die ik had opgeslagen. Even goed de readme lezen en de handelingen uitvoeren. Als je dat gedaan hebt kun je als het goed is voor deze toetsenbord lay-out kiezen (onder Taalinstellingen > Invoermenu):

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~stren076/tobo.png

[ Voor 8% gewijzigd door MortalPiso op 25-02-2006 23:21 . Reden: url veranderd naar de maker :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
jopiek schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 08:53:
[...]

Hmm zo'n widget is idd wel een uitkomst, alt-e wekrt wel prima, maar de look-and-feel is net weer even anders als op Windows, nu moet ik zeggen dat ik al voldoende geindoctrineerd ben om op Windows de alt ipv de ctrl te gebruiken (voor knippen en plakken bijv ;)).
Voor knippen en plakken gebruik je het Appeltje (CMD) ;) Alt is option

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80403

Afbeeldingslocatie: http://img122.imageshack.us/img122/5096/keyboardosx1as.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99613

Wat ik zou doen is een keyboard layout downloaden, en dan wel een international layout. Dan is het in feite nog makkelijker en hoef je alleen meer ' + e te tiepen, en wordt er automatisch een accentje op gezet. Ik gebruik deze opstelling zowel op windows als op mac en het werkt voor mij heerlijk. Enige waar je dan op moet letten is dat als je een reguliere ' of " tiept je even op spatiebalk druk alvorens je de volgende letter tiept, anders gooit ie accenten op letters waar je dat niet wilt. Zal zo even een download link zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129568

die heeft mortal piso al geplaatst. En ik gebruik hem nu ook. Erg handig, net wat ik nodig had :D

alleen wel jammer dat je nu een amerikaanse vlag met gare tekens erboven in de taskbar hebt. Maarja :P

offtopic:
edit: De vlag wel, de tekentjes erboven niet :P. Maar och, het maakt niet zoveel uit :)

edit 2: ook alweer gevonden waar ik het vlaggetje uit kan zetten :)

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 129568 op 25-02-2006 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99613

Jup dat is 'm.. Tis maar net wat je wil vind zelf die amerikaanse vlag wel mooi. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 14:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

Die van MortalPiso is inderdaad erg handig, heb 'm van hem gedownload en direct geïnstalleerd, werkt heel fijn. In de helpfile stond een link naar de officiële site:

http://www.brockerhoff.net/usi/index.html

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Mij werd laatst gevraagd hoe die accenten kunnen op een belgische Azerty-layout en vond op een algemene keyboard-layout-wiki-pagina dat het niet kon. Klopt dat ook voor de Mac, want het is namelijk een niet bevredigend antwoord. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:04
Als je bij preferences->landinstellingen->invoermenu een vinkje zet voor toetsenbordweergave (en het vlaggetje wel laat staan). Dan kan je op het vlaggetje klikken en toetsenbordweergave laten tonen. Als je dan op alt/ctrl/shift/appeltje-toets drukt (evt in combinaties) zie je in de toetsenbordweergave welk teken je krijgt in combinatie met de rest van je toetsenbord. Zo kan je bijna ieder teken wat je kan bedenken krijgen. (appeltje-shift-k geeft bijvoorbeeld een appeltje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 14:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ik heb dus die speciale "US Int" gedownload en erbij gezet in mijn lijstje. Ik wil deze gewoon als default en niet meer kunnen kiezen echter wordt de andere die ik dus uit wil vinken Grayed-out :? :

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/richarddekeijzer/usint.jpg

Hoe los ik dat op?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 21:47
Dit probleem heb ik ook. Alleen heb ik hem dan op Nederlands staan waardoor het bij mij niet op de screenshot te zien was. Gewoon op US - International zetten in de menu bar is voldoende. Heb alleen het vinkje weggehaald dat ie uit de menu bar verdwijnt. Ik switch toch niet ;)
Pagina: 1