Pentax lanceert 2 nieuwe SLR's

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
Met de PMA 2006-fotobeurs in aantocht, vallen de diverse fotocamerafabrikanten over elkaar heen met nieuwe productaankondigingen. Pentax heeft vandaag twee nieuwe digitale spiegelreflexcamera's en een groothoeklens geïntroduceerd. In tegenstelling tot de eerder deze week geïntroduceerde dSLR van Canon is van de nieuwe camera's van Pentax nog geen naam bekend.

Pentax nieuwe dSLR en lensDe eerste digitale spiegelreflexcamera die Pentax heeft geïntroduceerd heeft een 10 megapixel CCD en is waarschijnlijk compatible met de reeds beschikbare lenzen van Pentax. De behuizing toont veel overeenkomsten met de reeds beschikbare *istD-camera's en zal pas in het najaar beschikbaar zijn, maar tijdens de PMA zal Pentax de nieuwe camera al wel aan het publiek tonen. Voor deze nieuwe camera en de andere *istD-camera's heeft Pentax ook een nieuw objectief aangekondigd. Deze nieuwe groothoeklens heeft een vaste brandpuntsafstand van 21mm bij een maximale diafragmawaarde van F/3,2. De lens beschikt over een KAF-vatting en is erg plat uitgevoerd. De beelhoek van deze lens is ongeveer 68 graden, wat vergelijkbaar is met een 32mm-lens voor kleinbeeldformaat camera's. Tot slot heeft Pentax nog een middenformaat camera geïntroduceerd. Deze nieuwe camera voor professionele fotograven heeft een resolutie van 18,6 megapixels en maakt gebruik van een extra grote CCD die is ontwikkeld door Kodak. De exacte afmetingen van deze beeldsensor worden echter niet gegeven. De voorlopige naam van deze nieuwe camera is '645 Digital'. Zoals de naam al doet vermoeden is deze camera in staat om de lenzen van de originele analoge Pentax 645-camera's te gebruiken. Wanneer de 645 Digital beschikbaar zal zijn, wordt door Pentax niet vermeld.
De gewone SLR:

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0602/pentax_dslr_front-001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1140819901.jpg

en de middenformaat:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1140819900.jpg

zo, pentax heeft weer wat vets gelanceerd, eigenlijk ben ik het meest benieuwd naar die middenformaat.

[ Voor 9% gewijzigd door simon op 25-02-2006 08:40 ]

|>

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-01 09:27
Die onderste ziet eruit als een soort U.S. Army Nightvison dinges... 18.6MP is wel cool, maar inderdaad allee voor professionele uiteinden denk ik ja. Wachten op meer specs denk ik :O

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:16
Pfoe wat een gedrocht zeg, die laatste :X
Zullen best puike plaatjes uitrollen, maar wat een vormgeving :o

Verwijderd

Cyclonist schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:59:
Pfoe wat een gedrocht zeg, die laatste :X
Zullen best puike plaatjes uitrollen, maar wat een vormgeving :o
Volgens mij is de gemiddelde middenformaat-cam toch wel een stukje groter en lelijker, hoewel dat natuurlijk subjectief is.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
't is denk ik maar goed dat pentax aan de digitale midden formaat cam gaat, aangezien voor hun er weinig te halen valt in het kleinbeeld segment. Ze hebben namelijk weinig extra's te bieden met hun ist serie, itt bijv olympus (live preview gebeuren, anti stof syteem) of sonicaminolta (AS, en met een beetje geluk zet sony de goede ergonomie van de minolta body's door met hun range).
Ook ontbreekt het bij pentax nogal aan een pro-kleinbeeld cam. Erg weinig dus om op te boxen tegen de grote 2. Maar misschien dat de samenwerking met samsung nog iets gaat helpen.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• simon
Nou, het fijne aan pentax is dat de pentax-k mount nog vrij populair is. Er zijn bakken met pentax freaks, die nog niet digitaal zijn gegaan. Nu hebben ze een betere SLR, die compatibel is met de oude pentax-k en pentax-a én f objectieven :P

|>

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 15:14
Dit topic mag dan wel over de DSLRs gaan, maar ik vind vooral de 21mm pancake-lens een mooi ding. Nikon had al een tijdje de Nikkor 45mm f/2,8 P, maar die is op een digitale body niet erg wijd, en hij mist autofocus. Met deze Pentax kun je tenminste een beetje fatsoenlijk aan straatfotografie doen. Ik ben benieuwd of 'ie ook op full-frame camera's past?

Dato DUO synth voor twee

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Tonio schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 17:02:
't is denk ik maar goed dat pentax aan de digitale midden formaat cam gaat, aangezien voor hun er weinig te halen valt in het kleinbeeld segment.
dit is de spreekwoordleijke koeienstront. in nederland - en ook een groot deel van west-europa - is pentax wellicht niet zo populair, maar in andere delen van de wereld - met name de VS - is pentax een stuk groter. de pentax k1000 is de klassieke 'studenten-camera' in de VS. vele amerikanen die zich op een gegeven moment wat serieuzer met fotografie ging bezighouden hebben een k1000. en met die k1000 kwamen natuurlijk één of meerdere lenzen die uitstekend passen op de digitale spiegelreflexlijn.
David schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:47:
Dit topic mag dan wel over de DSLRs gaan, maar ik vind vooral de 21mm pancake-lens een mooi ding. Nikon had al een tijdje de Nikkor 45mm f/2,8 P, maar die is op een digitale body niet erg wijd, en hij mist autofocus. Met deze Pentax kun je tenminste een beetje fatsoenlijk aan straatfotografie doen. Ik ben benieuwd of 'ie ook op full-frame camera's past?
nee, die lens is niet full-frame, maar het is inderdaad een hele leuke lens. maar zo heeft pentax nog meer hele leuke speeltjes, zoals de 10-17 fish-eye zoom :9
pannenkoeklenzen zijn inderdaad erg leuk. ik ben nog steeds op zoek naar een betaalbare 40/2 van olympus; voor mij is dat nog steeds de ideale kleinbeeld standaardlens.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Kickerdekick...
Ik wilde net een topic starten over de Pentax K100D en K110D, maar misschien is het handig om met deze verder te gaan.

Zie http://www.dpreview.com/news/0605/06052205pentaxk100d.asp

Het belangrijkste nieuws: Konica Minolta-style anti-shake in body geïntegreerd. Bij de K100D, that is.

De K100D zou met 'Shake Reduction' als kit voor minder dan 700 euro verkocht gaan worden, eind juni. Dat is dan inclusief het 18-55 3,5-5,6 lensje. Dat lijkt mij een bijzonder nette prijs.

Zou dit nu eindelijk een doorbraak betekenen voor Pentax? De *ist DL is (zeker voor zijn prijs) een heel aardige camera, maar ten opzichte van Canon en Nikon blijft het gelul in de marge.

Wellicht heeft Pentax nu eindelijk wel een goede troef in handen en krijgen ze echt eens voet aan de grond.

Punctuality is the politeness of kings

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik betwijfel of de toevoeging van twee bodies de redding voor het systeem gaat worden. Pentax heeft echt wel mooie spulletjes en de bodies zijn zeker ok, maar vergeet niet dat je niet alleen kiest voor een body, maar voor een plek in het Pentax-systeem. De tweedehands markt voor Pentax is nog steeds relatief klein (wat het merk voor hobbyisten wellicht minder aantrekkelijk maakt) en er zijn maar weinig professionals die in Pentax kb/dslr hebben geinvesteerd, dus ook op de profi-markt vind ik hun positie niet bepaald sterk. Wellicht dat ze een mooie rol in de marge van de fotografiemarkt kunnen blijven spelen, maar ik betwijfel of ze erg hard gaan groeien.

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
koraks schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 12:18:
De tweedehands markt voor Pentax is nog steeds relatief klein (wat het merk voor hobbyisten wellicht minder aantrekkelijk maakt) en er zijn maar weinig professionals die in Pentax kb/dslr hebben geinvesteerd, dus ook op de profi-markt vind ik hun positie niet bepaald sterk.
Pentax heeft volgens mij nooit geloofd in een professionele kleinbeeld oplossing. Leuk voor kiekjes, maar professioneel is toch wel een maatje groter... De 645 camera's van Pentax zijn een erg veel gebruikte medium-formaat veld camera.

Leuk idee hoor, professioneel kleinbeeld, maar hoeveel sport en wild fotografen zijn er nodig?

Verwijderd

Opvallend: ze lijken wel HEEL erg veel op de Konica Minolta 5D. Het enige dat mist is de witbalansknop, maar ze hebben dan wel weer een top LCD. Ook de bediening is net wat meer op beginners gericht. Lijkt me geen slechte zet van Pentax.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MacroTough schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 12:42:
[...]
Leuk idee hoor, professioneel kleinbeeld, maar hoeveel sport en wild fotografen zijn er nodig?
De grootste markt voor professioneel kleinbeeld lijkt me eerlijkgezegd toch bij uitstek de journalistiek en ook daar heeft Pentax geen poot aan de grond. Zoals je zegt, is de 645 wel een leuk systeem, hoewel mijns inziens oplossingen van Rollei of Hassel (om maar een paar populaire te noemen) toch vaak eleganter (maar duurder) zijn.

Verwijderd

MacroTough schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 12:42:
Pentax heeft volgens mij nooit geloofd in een professionele kleinbeeld oplossing.
Of ze er nooit in geloofd hebben weet ik niet, maar tot in de jaren 80 hebben ze toch een aantal professionele camera's op de markt gezet die zich niet hoefden te schamen voor hun evenknieen van Nikon of Canon.

2 Voorbeelden (maar er zijn er meer):
Afbeeldingslocatie: http://www.kk.iij4u.or.jp/~okano/LXTfront.jpg
Pentax LX
Dit is de titanium versie, de normale is zwart geanodiseerd messing.
Leuke dingen als een verwisselbare zoeker, en bij uitval van de batterij kon je mechanisch verder met sluitertijden van 1/75 (de X-sync tijd) tot 1/2000. Veel kleiner dan bv. een Nikon F3, maar kwalitatief en qua mogelijkheden absoluut vergelijkbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.ucatv.ne.jp/~tweety/Report/PENTAX_MUSEUM/K2DMD.jpg
Pentax K2
Hier de DMD uitvoering, de originele K2 had geen aansluiting voor een snelle MD (motor drive).
Alweer prima vergelijkbaar met z'n Nikon evenknie, de FE. Op de snelste sluitertijd na: pas bij de FE2 kon Nikon voorbij de 1/2600 van de K2.
Leuk voor kiekjes, maar professioneel is toch wel een maatje groter...
???? :?
Professionele alleskunners zijn/waren qua formaat idd een paar maatjes groter, maar niet alle professionals hebben dat nodig of willen zo'n bakbeest. :) Wanneer je onopvallend / niet bedreigend mensen wilt fotograferen (Henri Cartier Besson bv.), of wanneer je de camera mee moet slepen in je klim naar die hoge bergtop, is een kleine camera waar je altijd op kunt vertrouwen erg prettig.
Daar richtte Pentax zich toen vooral op, net als bv. Olympus, Rollei en Contax.

Maar die 645 Digital ziet er idd niet uit. :+ Jammer dat ze niet meer de look van de analoge 645 hebben aangehouden, of (wanneer alle electronica niet goed in die behuizing zou passen) zelfs een Pentax 67. Ook lomp, maar met een eigen soort van gratie...

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

En Pentax heeft weer twee nieuwe camera's geintroduceerd: nieuws: Pentax introduceert twee nieuwe DSLR-camera's

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• MacroTough
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10-2021
Die tweede quote is erg uit z'n verband gerukt... Ik doelde hiermee op de huidige verheerlijking van de zg. professionele digitale SLRs. De enige reden waarom veel professionals, buiten de pers en wild fotografen, op dit moment met deze camera's schieten is de huidige onbetaalbaarheid van digitaal middenformaat. Okay, sinds heel kort is de Mamiya mondjesmaat te krijgen, maar €11000 is nog steeds een heel stuk hoger dan de soms genoemde 8 à 9000 voor de komende 645D.
Als digitaal middenformaat betaalbaarder wordt (en met een geschatte prijs van de 645D die kan wedijveren met de duurste Canon bodies), denk ik dat een hoop fotografen weer de stof van hun 645 objectieven af zullen blazen. Er zijn zelfs ook nog zat analoge middenformaat fotografen bv. de huwlijksfotografen die de gouden momenten nog steeds analoog vastleggen met een Pentax 645(NII) of mamiya M645. Er bestaat ook nog steeds een run op de Fuji 645 en 690 meetzoekers.
Zoals ze in het Engels wel eens roepen: Horses for Courses.

@Koraks

Om de Pentax 645 camera's te gaan vergelijken met de Hasselblads en Rolleis vind ik mooi hoor, maar gaat niet echt op. Zoals ik al zei, de 645 is een veld camera, een werkpaard. Rolleis en Hasselblads komen vaak de studio niet uit. De Pentax was dan ook vele malen goedkoper dan de twee andere die je noemt. De Pentax was gemaakt op z'n simpele degelijkheid en daardoor een ideale middenformaat veld camera.

@Iedereen

Ja, zo gauw de K100D te krijgen is koop ik 'm zeker als tweede body naast m'n DS. Ik heb een aantal mooie telezooms en primes en dan is de aanschaf van de body maar een heel kleine prijs als die lenzen opeens allemaal stabilized zijn.

Mooie aan de SR van de K100D is dat elke lens die je erop schroeft stabilized is, zelfs de oude M42 lenzen. De camera moet natuurlijk wel weten hoeveel mm de lens is in verband met de stabilisatie, maar gelukkig biedt de Pentax de optie om zelf de brandpuntsafstand op te geven :).

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
anders kijk je waarom er een topic kick heeft plaats gevonden :X

verder ben ik het niet echt eens met wat koraks zegt over de rol die Pentax kan gaan spelen in de fotografiemarkt. zoals ik al eerder in deze draad heb gezegd, is Pentax wellicht hier in Nederland niet zo heel populair, maar in bijv. de VS zeker wel. het aanbod aan k-mount lenzen is daar ontzettend groot en alle k-mount lenzen functioneren nog volledig op de nieuwste pentax dSLR's. zeker voor de hobbyisten is dit aantrekkelijk; voor weinig geld heb je bijv. een zéér goede manual-focus lens. het aantal k-mount lenzen dat nu al in de VS in omloop is, kan voldoende zijn om een significante rol van betekenis in de dSLR markt te spelen. als ze daar een beetje respectabel marktaandeel kunnen krijgen, boeit het niet zo veel of ze in nederland/west-europa groot zijn.

daarnaast denk ik dat pentax met de (sub)kleinbeeld dSLR's zich voornamelijk zal richten op de hobbymarkt en ik denk dat dat geen slechte keuze is. ik denk dat daar het meeste geld te verdienen is en wat moet je nou met een (sub)kleinbeeld dSLR zoeken in de professionele markt?
Voor de sportfotografie en dergelijke (dus waar je snelle camera's, snelle autofocus, etc. nodig hebt) heeft Pentax een te grote achterstand op met name Canon en in mindere mate Nikon. Zolang ze niet met een revolutionaire nieuwe techniek komen, zullen al die beroepsfotografen echt niet overstappen op Pentax.
Voor studiofotografie en dergelijke hebben ze met de Pentax 645 een veel sterkere troef in handen dan bijv. Canon met zijn full-frame 1Ds(mkii). Al stoppen ze nog zoveel pixels in die sensor van de 1Ds(mkx), qua detailweergave zal het nooit kunnen tippen aan een grotere sensor. Ik verwacht dan ook dat het einde van de 1Ds als studiocamera nabij is (ik verwacht dat de nieuwe 1D een mix van de 1D en de 1Ds is, dus een snelle full-frame camera, met eventueel een crop zoals Nikon dat heeft.). Voor iets meer dan de prijs van een 1Ds heb je straks een digitale Pentax 645 waar betere lenzen voor studiowerk voor beschikbaar zijn.
Wat wellicht interessant kan zijn voor Pentax is een (sub)kleinbeeld dSLR zoals de Olympus E-1 (degelijkheid van een professionele body, maar niet de snelheid die bijv. nodig is voor sportfotografie) of de Canon 5D (de goede ISO prestatie en resolutie van een fullframe camera, maar relatief compact en ook zonder de snelheid).
Maar ook - of wellicht juist zeker - wanneer Pentax zich voornamelijk richt op de hobbymarkt denk ik dat ze zeker wel een grotere rol van betekenis in de dSLR-markt kunnen gaan spelen.

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Ik was van plan om deze zomer de *ist DL te kopen, alleen vond ik jammer dat het ding een beperkte AF en geen IS had. Die problemen zijn bij deze dus mooi opgelost :)

Ik wacht nog even af wat Sony op 6 juni aan gaat kondigen, maar anders ga ik de K100D halen zodra hij te krijgen is! En ik moet mezelf natuurlijk ook nog even overtuigen om als student 750 euro te spenderen aan een hobby.....

...And the world goes on racing, like the world always will...

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:49

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Mmmm leuke ontwikkeling dit !
Goh wat hoop ik dat ze binnenkort ook iets als tegenhanger van de Nikon D200 ofzo gaan introduceren, dan zie ik mij wel in de toekomst een Pentax body erbij kopen(naast de Nikon D70).
Natuurlijk moet dat Anti-Shake gebeuren er dan wel inzitten ;)

Verwijderd

Parlor_Inventor schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 14:06:
Ik was van plan om deze zomer de *ist DL te kopen, alleen vond ik jammer dat het ding een beperkte AF en geen IS had. Die problemen zijn bij deze dus mooi opgelost :)

Ik wacht nog even af wat Sony op 6 juni aan gaat kondigen, maar anders ga ik de K100D halen zodra hij te krijgen is! En ik moet mezelf natuurlijk ook nog even overtuigen om als student 750 euro te spenderen aan een hobby.....
Ik zit met hetzelfde dilemma. Gelukkig worden, door de concurrentie, de modellen steeds goedkoper.
Ook moet ik mijzelf nog overtuigen waarom ik beslist een dslr moet hebben i.p.v. een snellere compact.
Het blijft een hoop geld voor een student ;)

Verwijderd

Wanneer je dubt tussen een dSLR en een compact, is denk ik zo'n compact een betere keuze.
Een dSLR krijg je niet in je broekzak (Lonsdale liefhebbers daargelaten, maar dan ziet 't er niet uit :P), en zelfs zo'n mooie kleine Pentax is denk ik 5x zo zwaar als een compact.

Wil je je als "arme" student echter verdiepen in fotografie, dan is een Pentax helemaal niet zo'n slechte keuze.
Een leuke kitlens (18-55) en een telezoom (50-200) bieden alle merken wel, maar je kunt ook alle 'antieke' lenzen met K-bajonet of (met een adapter) M42 schroefdraad gebruiken, en wanneer je dan in je Custom Settings "Use aperture ring" op "Permitted" zet, en "AE-L button on M exposure" op "Tv Shift", heb je bij 'oud glas' bijna een diafragmavoorkeuze-automaat: even op 't AE-L knopje drukken, en het diafragma wordt even dichtgegooid, het licht gemeten en de sluitertijd ingesteld.

En goede 2e-hands K- of M42 lenzen en accessoires (tussenringen, macro-blag, etc.) zijn prima voor weinig op de kop te tikken, lijkt me ideaal voor een arme student... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 mei 2006 @ 21:24:
Wanneer je dubt tussen een dSLR en een compact, is denk ik zo'n compact een betere keuze.
Een dSLR krijg je niet in je broekzak (Lonsdale liefhebbers daargelaten, maar dan ziet 't er niet uit :P), en zelfs zo'n mooie kleine Pentax is denk ik 5x zo zwaar als een compact.

Wil je je als "arme" student echter verdiepen in fotografie, dan is een Pentax helemaal niet zo'n slechte keuze.
Een leuke kitlens (18-55) en een telezoom (50-200) bieden alle merken wel, maar je kunt ook alle 'antieke' lenzen met K-bajonet of (met een adapter) M42 schroefdraad gebruiken, en wanneer je dan in je Custom Settings "Use aperture ring" op "Permitted" zet, en "AE-L button on M exposure" op "Tv Shift", heb je bij 'oud glas' bijna een diafragmavoorkeuze-automaat: even op 't AE-L knopje drukken, en het diafragma wordt even dichtgegooid, het licht gemeten en de sluitertijd ingesteld.

En goede 2e-hands K- of M42 lenzen en accessoires (tussenringen, macro-blag, etc.) zijn prima voor weinig op de kop te tikken, lijkt me ideaal voor een arme student... :)
Bedankt voor je tips, hier kunnen 'arme' studenten wel wat mee. ;)
Momenteel ben ik in het bezit van een ' 8x zoom compact' (nou ja je kan ook deze niet in je broekzak meenemen.) Eigenlijk mag ik dus niet klagen..
Maar toch enige puntjes waar ik tegen aan loop: De autofocus, deze is bij mijn huidige camera zo traag dat ik geen snelle objecten kan fotograferen. Het wegschrijven, de tijd die de camera nodig heeft om foto's weg te schrijven, duurt lang. Ook is daarbij de camera nog geheel onbruikbaar zwart.
Dat is soms echt lastig vooral in het snellere werk en zijn veel leuke momenten voorbij.
Wat ik zoal fotografeer is: landschappen, macro, en wild.

bovengenoemde opties lijken mij wel wat, thanks!

Verwijderd

"landschappen, macro en wild". Geen onderwerpen waarbij je denkt aan supersnelle autofocus, of zelfs aan de noodzaak van autofocus... ;)

Maar wel onderwerpen waar je ietsje meer tijd voor hebt, en dan is die AE-L tip heel handig.
- wild krijg je meestal in 't vizier in een bepaald stukje terrein, en dan is bv. een oude Tamron 70-210 zoomlens (eventueel met teleconverter) prima in te zetten.
- macro kan goed met een oude standaardlens en een tussenring, of echt geweldig met een balg en een oud vergrotingsobjectief (ik gebruik zelf een Schneider Componon 75mm)
- landschappen is een randgebied. Met oud betaalbaar glas kom je dan niet verder dan 28mm, en landschappen zijn vaak blij met groothoek. Dan komt de kitlens weer goed van pas, en die doet 't ook helemaal niet zo slecht! :)

Bovenstaande dingen zijn vrijwel allemaal manual focus, maar de focus assist van Pentax (lampje in je zoeker als 't scherp is) werkt prima. en voor je dagelijkse foto's met bv. de kitlens werkt autofocus natuurlijk automatisch, en erg snel.
En het wegschrijven naar 't geheugenkaartje (ik gebruik Apacer 1Gb Hi-speed kaartjes) gaat prima. Een in RAW geschoten plaatje is gewoon in een halve seconde of zo weggeschreven. En wanneer ik in JPEG schiet gaat 't nog een stuk sneller.

• simon
Werkt focus assist dan ook bij MF lenzen? Dat zou wel een mooie feature zijn :)

|>

Verwijderd

Jep, gelukkig wel. Zonder die hulp is 't nl. lastig scherpstellen op 't matglas (geen deelbeeld- of microprisma-hulpje aanwezig). Al helpt 't ook al wel een heel stuk dat die Pentax zoeker erg groot en helder overkomt (een stuk helderder dan die van een Nikon D70 bv.).

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 01:26:
"landschappen, macro en wild". Geen onderwerpen waarbij je denkt aan supersnelle autofocus, of zelfs aan de noodzaak van autofocus... ;)

Maar wel onderwerpen waar je ietsje meer tijd voor hebt, en dan is die AE-L tip heel handig.
- wild krijg je meestal in 't vizier in een bepaald stukje terrein, en dan is bv. een oude Tamron 70-210 zoomlens (eventueel met teleconverter) prima in te zetten.
- macro kan goed met een oude standaardlens en een tussenring, of echt geweldig met een balg en een oud vergrotingsobjectief (ik gebruik zelf een Schneider Componon 75mm)
- landschappen is een randgebied. Met oud betaalbaar glas kom je dan niet verder dan 28mm, en landschappen zijn vaak blij met groothoek. Dan komt de kitlens weer goed van pas, en die doet 't
ook helemaal niet zo slecht! :)

Bovenstaande dingen zijn vrijwel allemaal manual focus, maar de focus assist van Pentax (lampje in je zoeker als 't scherp is) werkt prima. en voor je dagelijkse foto's met bv. de kitlens werkt autofocus natuurlijk automatisch, en erg snel.
En het wegschrijven naar 't geheugenkaartje (ik gebruik Apacer 1Gb Hi-speed kaartjes) gaat prima. Een in RAW geschoten plaatje is gewoon in een halve seconde of zo weggeschreven. En wanneer ik in JPEG schiet gaat 't nog een stuk sneller.
Oké deze optie lijkt mij echt wel wat.
Vooral omdat er veel 'antieke' pentax lenzen te verkrijgen zijn.
Autofocus is heel makkelijk, vooral bij wild. Maar niet echt noodzakelijk. Burst is wel heel handig.
Landschappen, groothoek, pola, ;) = ;)
Momenteel doet mijn camera zo'n ruige 12 tot 14 seconden over het wegschrijven van één plaatje. JPEG dan wel te verstaan. En tijdens het wegschrijven van een burst ( 6 foto's ) wel meer dan een minuut.
Thanks voor de comments

• Parlor_Inventor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01-2023

Parlor_Inventor

I doubt, therefore I might be

Aandacht aub!

De *ist DL *inclusief* 18-55 kost bij Europa Foto vandaag, morgen en zaterdag maar 499 euro! Ik heb er net eentje gehaald :) (vraag me niet om een lijst met vestigingen, ze doen niet aan Internet daar volgens mij). Ik heb hem iig bij Foto Anno Bakker in Hoogeveen gehaald.

...And the world goes on racing, like the world always will...

Pagina: 1