Toon posts:

PVR500 crash / lockup / freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Mijn probleem: Zodra ik iets wil gaan doen met de PVR500 crashed mijn systeem (totale lock-up, geen blue screen maar gewoon een freeze waarbij niks meer mogelijk is). Dit gebeurt altijd binnen enkele minuten, meestal binnen 1 minuut. Als ik bijv. bij Beyond TV (maar andere programma's hebben precies hetzelfde probleem) wil scannen naar kanalen, loopt het systeem gegarandeerd vast voordat deze scan helemaal compleet is. Als ik niet ga scannen (of de scan voortijdig stop) en TV wil gaan kijken loopt de computer evengoed vast binnen een zeer korte tijd (net zoals bij scannen dus). Het maakt niet uit welke software ik gebruik, zodra de PVR500 in het spel komt loopt de computer binnen de kortste tijd vast.

Overigens, mijn systeem heeft nog nooit zulke freezes meegemaakt... pas sinds ik de PVR500 kaart gebruik. En ook nu gebeuren ze alleen zodra ik de kaart wil gebruiken... als ik wat dan ook met dit systeem verder doe zijn er geen problemen.

Mijn systeem:
* Asus Videokaart PCI-e Radeon X800XT 256MB
* Corsair 2x1GB DDR SDRAM
* NEC DVD-/+/RAM ND-4550A 16x/16x/8x

Bij deze configuratie heb ik 3 Samsung 250GB SATA300 schijven, waarvan de eerste twee in RAID (1) geschakeld zijn, de laatste gewoon los (SATA).

Overige info:

Ik draai WinXP, ik heb de nieuwste drivers van de PVR500 geinstalleerd, de nieuwste BIOS firmware, mijn videokaart heeft IRQ17 terwijl de tuners respectievelijk 18 en 19 hebben. Ook heb ik al geprobeerd om de PVR500 in een andere PCI-slot te doen, de IRQ's veranderen dan wel maar het probleem blijft precies hetzelfde.
Ook heb ik BIOS-instellingen aangepast (volgens http://www.hauppauge.com/html/lockups.htm#SYSLOCK), maar de 'CPU to PCI write buffer' kan ik niet disabelen op mijn MSI moederbord omdat die functie niet bestaat op dit moederbord (ik heb het wel ooit op andere moederborden gezien). Hetzelfde geld voor de 'Latency Timer' en 'AGP Fastwrite'(heb geen AGP kaart in dit systeem). Ook heb ik gelezen dat RAID uitschakelen kan helpen. Dit is voor mij echter geen optie, omdat mijn opstartpartitie deel van deze RAID is.

Hopelijk zie ik niks over het hoofd. Ik heb verder nog uitgebreide research gedaan naar dit probleem, dit forum onderzocht maar ik kom er niet uit... Kan iemand mij helpen met dit probleem? Is mijn kaart stuk? Is het een hardwareconflict? Ik ben een ieder zeer dankbaar die met me wil meedenken!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Hangt je PC aan randaarde? Zo nee, snel gaan doen en dan nog eens proberen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedenkt voor je reactie enneh... nee hij hangt niet aan randaarde. Je zegt het niet voor niks dus ik zal het binnenkort proberen ;) , maar je denkt dus dat de computer blokkeert vanwege eh... teveel spanning? Is die kans dat dit bij TV-kaarten gebeurt dan zoveel groter dan bij gewoon doornsee computergebruik (gezien ik er verder geen last van heb)?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 21:48 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

PC voedingen hebben een zwevende nul; in praktijk is dat zo'n 110V als je zou meten tussen je PC kast en losstaande randaarde. Bij normaal pc gebruik heb je daar meestal geen last van (hoewel het wel degelijk tot instabiliteit kan leiden); met TV kaarten kan het wat vervelender worden omdat centraal antenne vaak ook geaard is en dan gaat de aarde via je TV kaart lopen.

Zelf ben ik er in praktijk al een aantal keer tegen aan gelopen.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb het systeem geaard maar helaas heeft dit niks geholpen. Ik heb ook Hauppauge zelf hierover gecontacteerd.... ik kreeg dit te lezen:
Je zult toch waarschijnlijk af moeten zien van RAID.
Dit legt een te hoge belasting op je PCI bus, waar de PVR500 ook al de nodige bandbreedte nodig heeft.
Daar komt bij dat de RAID implementatie op dit soort moederborden ook nog eens grootdeels softwarematig werkt en op is je systeempower.....

(Raid hoort ook niet thuis in een dergelijk systeem, lees eens de pinned topic over het zelf samenstellen van een MCE systeem)
Tja, mijn systeem is in de eerste plaats een werkcomputer en op de tweede plaats een gamecomputer waar ik het leuk vond om een beetje TV te kunnen zien op een klein venstertje. Ik ga niet voor die tv-optie mijn hele computer verbouwen. Laat staan als de kans groot is dat het overigens niet eens werkt, want zoveel vertrouwen heb ik daar nu ook weer niet in. De PVR500MCE schijnt toch al niet echt goed te werken met ieder moederbord, dus tjah...

Als iemand nog meer tips heeft, ik sta open voor alle suggesties (behalve RAID eruit gooien ;-)) maar ik zal binnenkort eens proberen of deze kaart het op een ander systeem wel doet. Als ie het niet doet, dan ga ik hem gewoon RMA-en.