Toon posts:

RGB via Receiver - doet nie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hiya,

Ik heb nu al een tijdje een Pioneer VSX-915 (receiver), waar ik erg over te spreken ben.
Momenteel loopt alleen nog de audio via deze receiver, maar omdat mijn SCART kanalen op de TV vol zitten, en er (weer) een apparaat dreigt bij te komen, wilde ik de Component ingangen van de receiver maar eens in gebruik gaan nemen. Gewapend met de soldeerbout (ik ben een beetje zuinig, voordat DURE kabels ik ga kopen, eerst zien of het uberhaupt werkt), ben ik aan de slag gegaan met 3 goede (75 OHM) kabels voorzien van aan één zijde RCA, die ik aan een SCART plug (pin 5 tot 15) ben gaan toveren. Tot zover geen probleem leek me.
Waar het echter op lijkt is dat deze weg niet lijkt te bewandelen is; geen beeld uit de receiver richting de TV.
Ik weet zeker dat uit de DVD-speler(s) RGB komt, en de TV ingesteld is op RGB op zijn ingat.
De receiver schakelt volgens de boeken Y, R-Y, B-Y, maar is ook voorbereid op component HD, waardoor ik ervan uitga dat er niet naar signaalsoort wordt gekeken, maar dat de 3 signalen 'gewoon' worden geschakeld.

Mijn vraag is nu natuurlijk:
Doe ik het fout (assumption IS the mother of all fuck-ups), of heeft iemand ervaring met deze receiver en Component signalen?

Thanks,
E.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:53
RGB is een ander signaal dan component; de kleuren op de component stekkers ten spijt...

Hier de pin layout, kweetniet of je het goed gedaan hebt natuurlijk ;)

http://www.syncblaster.com/gtmfytv.htm#Scart

Hier wat kabels die je wel kunnen helpen:

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_86.html

[ Voor 59% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-02-2006 00:47 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
ook even om misverstanden te voorkomen: ts, heb je de scart-plug wel in de scart ingang van je tv gestoken waar rgb ondersteunt word??

aangezien meestal 1 aansluiting dit heeft en niet 3 of meer / minder

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
@ Dr. Strangelove; Ik weet dat het signaal anders is van RGB en YUV, maar ik vraag me dus af of de receiver 'een' signaal schakelt, of dat er specifiek YUV op z'n gat moet zitten. Dan zit ik namelijk met de zg. gebakken peren, aangezien niet 1 van mijn apparaten, (ohja, mijn ps2 geloof ik wel) YUV uitgeeft. Moet ik daar iets anders op verzinnen helaas.

@ shure-fan; TV heeft 3 SCARTs. 1 alleen composiet en YC(enzo), 1 met daarbij ook nog RGB, en 1 met DaarBovenop nog eens YUV in alle soorten en maten. Zit natuurlijk op gat-3. ;)

Wel vreemd trouwens; Ik heb er dus 3 DVD-spelers tussenstaan (don't ask) van verschillende merken, van GoedKoop ( €40,- ) tot erg duur ( €400,- ), en niet 1 geeft YUV uit, wel allen RGB. Dat terwijl de receiver dan alleen YUV schakelen zou..?

naja, thanks anyway.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:53
De component ingangen op je receiver ondersteunen component en dus geen RGB. Da's heel simpel. Maar weinig CRT TV's ondersteunen component over SCART, Loewe heeft er een paar. Dat gaat dus niet werken.

Je zou wel je receiver via S-video kunnen aansluiten op je TV, dat geeft wel iets kwaliteitsverlies.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Bekende probleem, voor de meeste TV's moet op pin 16 een spanning van 2~3V staan voordat die omschakeld naar RGB zie afbeelding 3.
http://tacashi.tripod.com/elctrncs/vga2tv/vga2tv.htm

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 09:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Dr. Strangelove:
Het is een Loewe CRT TV, met Componenten in. Vanochtend nog wat met settings lopen spelen. Jammerlijk genoeg wil de receiver inderdaad alleen een 'echte' componenten bron hebben, en doet hij niets met RGB. Ook wel weer jammer dat de aan te sluiten apparaten niet component uit geven.
Dank voor de tips enzo.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Als ik zo naar fotos van de achterkant van jouw receiver kijk, pakt hij alleen component. Een scart RGB signaal wil meestal ook nog composiet (voor sync) en minimaal 1 schakel signaal (zoals hierboven aangegeven) hebben om de TV in de goede richting te duwen.

Pioneer heeft trouwens wel receivers die scart ingangen met RGB kunnen schakelen, ik heb bv de VSX-C501 staan maar dat is niet zo'n slagschip als wat jij hebt... :)

Jouw receiver heeft echter ook S-Video; doet niet heel veel onder voor RGB en kun je toch meerdere apparaten aansluiten. Optie?

[edit] als je composiet ingangen hetzelfde zijn als je component (dus DVD1 heeft een composiet, S-Video en Component aansluiting) zou je kunnen proberen om RGB over component te laten lopen en sync over de composiet. Misschien kom je ermee weg...

[ Voor 19% gewijzigd door Willem2 op 25-02-2006 12:18 ]

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:28:
De component ingangen op je receiver ondersteunen component en dus geen RGB. Da's heel simpel.
Nee zo simpel is het niet, want als dat ding nou alleen maar schakelt dan maakt het niks uit wat er voor signaal op staat.
Willem2 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:15:Een scart RGB signaal wil meestal ook nog composiet (voor sync) en minimaal 1 schakel signaal (zoals hierboven aangegeven) hebben om de TV in de goede richting te duwen.
Ik dacht dat het sync signaal bij de groen erbij zat? Maar er moet idd volgens mij wel een stuursignaal bij want standaard pakt ie de composiet video.

Overigens, als je receiver videosignalen kan converteren (kunnen sommige receivers, mijnes bijvoorbeeld), dan kan je component van je receiver naar je tv trekken en dan alles met component video of s-video aansluiten. Dan moet je wel even een DVD speler met component video uitgang kopen, maar die zijn echt niet duur.
En een goedkopere oplossing is om voor helemaal s-video te gaan, best ok hoor s-video (maar voor de PS2 wel gunstig om component video te gebruiken).

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Jag schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:33:
[...]
Nee zo simpel is het niet, want als dat ding nou alleen maar schakelt dan maakt het niks uit wat er voor signaal op staat.
[...]
Ik dacht dat het sync signaal bij de groen erbij zat? Maar er moet idd volgens mij wel een stuursignaal bij want standaard pakt ie de composiet video.
Nee, sync on green kan, is geen must voor zover ik weet. Ik heb thuis bv een Philips dvd speler en een Sony TV; haal ik de composiet uit de scartkabel los dan is mijn beeld weg, terwijl ik heel zeker weet dat ik naar RGB kijk (getest door rood los te trekken in de scart plug).

Tot nu toe weten we niet of die receiver alleen maar schakelt of niet; mijn huige pioneer schakelt alleen (scart) en mijn vorige ook (had alleen composiet) dus het lijkt mij geen onredelijke aanname om te zeggen dat de 915 ook alleen schakelt.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Pagina: 1