Oud ISRA-punt, iemand bekend mee ?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FiXxXeR39
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-12 10:07

FiXxXeR39

FiXxXeR wants to fix things

Topicstarter
Ik woon sinds kort samen en had in het huis waar we wonen GEEN telefoon-nummer. Tijdje geleden aangevraagd bij de KPN en sinds een tijdje hebben we een telefoon-nummer. Maar heb in huis nog geen telefoon werkend kunnen krijgen, dit terwijl de telefoon bij andere mensen wel werkt, dus de telefoon die ik voor dit probleem gebruik, werkt. Ik zal er een 2-tal foto's bijdoen, wellicht is DIT isra-punt bij iemand bekend. In de hoop welke aders ik moet gebruiken om de telefoon werkend te krijgen

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mkoller/isra-punt/isra-kl-1.jpg

en deze

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mkoller/isra-punt/isra-kl-2.jpg

Misschien heeft iemand hier een schema van of een website waar beschreven staat hoe ik de handel moet aansluiten

FiXxXeR

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Hier zal Burne wel op reageren vermoed ik, die zocht deze nog voor z'n verzameling. Zo-niet mag je mij ook mailen als je hem toch weg gaat gooien.

Heeft hier een dokter of iets gewoond vroeger?

Rechterkant zie je de lijn inkomen en door het kastje heen komt hij er weer uit. Dit hele kastje kan je weghalen gewoon. De lijn die je huis binnen komt kan je dan netjes in een wand contactdoosje monteren (2 aders = 1 telefoonlijn) en je hebt je lijn. Anders even KPN bellen dat je geen kiestoon kan vinden in huis, komen ze vanzelf langs.

[ Voor 7% gewijzigd door bjck op 24-02-2006 23:44 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Kijk dat is nog eens een snelle reactie, BJCK.

Burne verzameld de foto's van ISRA punten of de kastjes zelf (zijn ze dan geld waard ? :*) ).

Zou het je niet kunnen vertellen wie hier eerder heeft gewoond.
Welke lijn als eerste binnenkomt weet ik wel, een draadje met 4 aders en een grond-kabel. Hier heb ik, zonder het kastje, ook al een telefoonsnoer aangehangen, maar dan werkt het nog niet. KPN is inmiddels al wel gebeld en ze zeiden dat er netjes signaal op de lijn zat :?

FiXxXeR

• bjck
Geld zijn ze niet waard, maar er zijn mensen die 'kpn rariteiten' verzamelen. Als je hem dan toch in de prullenbak gaat gooien stuur hem dan op naar me.

KPN doet een meting van afstand en ziet een lijnlengte terug. Dan zeggen ze 'er moet een kiestoon zijn', maar als de lijn vlak voor je huis onderbroken is komt het echt niet bij je toestel aan natuurlijk (voorbeeld).

De kabel die uit de grond komt heeft 4 aders (+ aarde draad misschien). Twee daarvan samen moet een lijn zijn en hier zou een kiestoon op moeten zitten. Dit hele kastje kan je dus ontkoppelen gewoon volledig.

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Het is me inderdaad duidelijk dat het kastje gewoon geen functie heeft. KPN zegt dat er signaal op de lijn zit, hebben inderdaad een lijnmeting gedaan. Maar tot hoever meten ze, tot de centrale, of tot het verdeelkastje aan de straat, of tot de eerste telefoonaansluiting of . . . ? Kan natuurlijk de andere gekleurde aders nog eens proberen. Heb nu alleen maar de rode en blauwe lijn gehad (deze waren ook aangesloten op het kastje van de KPN).

FiXxXeR

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

kastje KPN is oude analoge "switch" tussen 2 analoge toestelen, soort centrale zeg maar. inkomende kabel, rood + blauw inderdaad. evtueel andere ader combinatie proberen, ff testen met multimeter ofzow. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 17:56

TheBorg

Resistance is futile.

Bel ze op en laat ze een foto zien van dit kastje en dan komen ze vast wel een nieuw ISRA punt maken. :)

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Ik heb wel een multimeter ! Weet iemand zo waarop ik moet meten en wat voor waardes er moeten worden teruggegeven ? H 8)

[ Voor 94% gewijzigd door FiXxXeR39 op 25-02-2006 00:17 ]

FiXxXeR

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
FiXxXeR39 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 00:00:
Het is me inderdaad duidelijk dat het kastje gewoon geen functie heeft. KPN zegt dat er signaal op de lijn zit, hebben inderdaad een lijnmeting gedaan. Maar tot hoever meten ze, tot de centrale, of tot het verdeelkastje aan de straat, of tot de eerste telefoonaansluiting of . . . ? Kan natuurlijk de andere gekleurde aders nog eens proberen. Heb nu alleen maar de rode en blauwe lijn gehad (deze waren ook aangesloten op het kastje van de KPN).
Lijnmetingen bij welke $provider dan ook gaan altijd tot de kabel in je huis, dus meestal met aansluiting. Als dit voldoende is, dan is je lijn goed. Heb het gevoel dat het volgende gebeurt :

Signaal ------> Elco (Wisselspanning er af vlakken :?, lijkt me niet maar goed) -------> Aansluiting KPN en evt 2e aansluiting gezien het aantal aansluitingen.

Wat die Elco's doen, zal mijn god een idee zijn, ik zou zeggen pak twee draden van kpn en gaan daar is mee klussen, kastjte lijkt me zinloos.

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Termi, als je goed had gelezen, dan had ik het aansluiten ook al zonder het kastje (van de KPN) geprobeerd. Op mijn telefoon (die op andere KPN aansluitingen wel netjes werken) krijg ik dan geen signaal.

FiXxXeR

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-12 17:56

TheBorg

Resistance is futile.

Volgensmij is de spanning iets van 45 Volt. Hou er ook rekening mee dat als je de draden kortsluit je vanzelf voor een minuut of 5 wordt afgesloten. Dus de adertjes netjes uit elkaar halen, 5 minuten wachten en dan meten.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

uit mijn hoofd: 50 Volt DC, gelijkspanning dus, en daarop gesupperponeert het geluid...............
Dus met je meter ff testen tussen welke adres er 50V staat ;) en dan heb je hem 8)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Gaan we morgenvroeg even proberen. Even meten en kijken hoe het zit. KPN zou mij trouwens terugbellen (dit was na contact op vrijdagavond om een uur of half 10). Zijn de ervaringen zo dat ze vlot terugbellen ? (of niet)

FiXxXeR

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Isra punt is inmiddels gevonden. zit in een muur weggewerkt door vorige bewoners. Hoe ben ik er achter gekomen, door de kruipruimte kruipen (in de modder !!!) en daar vind ik na 10-tallen meters kruipen de beroemde blauw rood wit kabel. Nu nog opnieuw aansluiten. Dit topic mag wat mij betreft dicht.

FiXxXeR

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-12 18:05
Als er mensen zijn die oude PTT spullen verzamelen, ik heb dit ding nog liggen. Volgens mij is het een handmatige switch tussen twee lijnen, ofzo.
Afbeeldingslocatie: http://img95.imageshack.us/img95/5737/dsc002932kf.jpg

• The-Source
  • Laatst online: 14-12 23:09
Als je in het huis zelf nog niet al te lang woont kun je natuurlijk ook zeggen dat de vorige bewoners de ISRA weg hebben gehaald of onbruikbaar hebben gemaakt. Dan moeten ze zoviezo komen voor een nieuwe.
Als er op Rood - Blauw geen signaal staat dan kun je nog even Rood Oranje proberen en anders nog Wit Oranje.
Maar omdat je zelf zei dat alleen rood en blauw aan gesloten waren dan zou die ader paar gewoon goed moeten zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
Dat had ik ook gemeld aan de KPN, maar dan zouden ze wel langs komen en het ISRA punt opnieuw aanleggen (verplaatsen). En bij de KPN valt verplaatsen onder de noemer KOSTEN. En ik was niet van plan de KPN-kas te spekken, bovendien kan ik dat aansluiten

Ik denk trouwens zelf ook wel dat het signaal op rood - blauw staat. Maar daar ben ik snel genoeg achter. Bedankt voor alle hulp, mede-tweakers _/-\o_

FiXxXeR

• bjck
Rrob schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:56:
Als er mensen zijn die oude PTT spullen verzamelen, ik heb dit ding nog liggen. Volgens mij is het een handmatige switch tussen twee lijnen, ofzo.
[afbeelding]
Als je er niets mee doet mag je hem best opsturen. Mail me maar even dan.

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-12 20:16
Volgens mij is dat een lijnonderbreker. Is bedoeld om twee analoge toestellen op 1 lijn aan te sluiten. Wanneer de ene telefoon gebruikt wordt schakeld de ander af. Is dus bedoeld om te voorkomen dat anderen stiekem mee luisteren op het tweede toestel.

Verwijderd

Candymirror schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:35:
Volgens mij is dat een lijnonderbreker. Is bedoeld om twee analoge toestellen op 1 lijn aan te sluiten. Wanneer de ene telefoon gebruikt wordt schakeld de ander af. Is dus bedoeld om te voorkomen dat anderen stiekem mee luisteren op het tweede toestel.
Yep, geheel juist.
Het ISRA punt zit vermoedelijk op een andere plek of is verborgen door de vorige bewoner, als dit oude spul er nog zit zal er ook wel een doplas( oud isra punt) aanwezig zijn.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Candymirror schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 13:35:
oh das wel geniaal! :D

404 Signature not found

• bjck
Werd voornamelijk gebruikt bij notarissen en doktoren etc op de lijn. Tegenwoordig doe je dat gewoon met een centrale en ISDN lijnen etc ;)

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-12 20:28
Ik probeer zoveel mogelijk KPN spul eruit te lazeren en sommige mensen halen het liefst weer alles naar binnen ;)

Binnenkort komen ze de oude loden telefoonlijn vervangen voor een nieuwe mocht je intresse hebben...
Ouwe lasdoos zit er ook nog aan.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
Dit is geen IS/RA punt het is een telefoonkiezer. Hiermee kon je 2 telefoon aansluiten en als de telefoon ging en iemand pakte de telefoon op kon de andere niet afluisteren.

Kan er gewoon tussen uit.

• FiXxXeR39

FiXxXeR39

Topicstarter
ISRA punt is gevonden en heb deze netjes opnieuw aangesloten. Moet wel zeggen dat het een heel gedoe was om deze te vinden (onder de grond rond kijken). Zijn de vorige bewoners hiervoor niet aansprakelijk te stellen. Hun hebben het ISRA punt gewoon weggewerkt in de muur. Moet deze niet ten alle tijden aan te sluiten zijn (ook al doe je niks met de lijn, omdat je mobiel belt) ?

FiXxXeR

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

FiXxXeR39 schreef op zondag 05 maart 2006 @ 13:09:
Zijn de vorige bewoners hiervoor niet aansprakelijk te stellen.
Nee. Jij hebt de woning geaccepteerd. Daarmee vervallen alle mogelijke claims.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• The-Source
  • Laatst online: 14-12 23:09
Burne schreef op zondag 05 maart 2006 @ 13:55:
[...]

Ten zij ze het ISRA "gedemonteerd" hadden (of gesloopt) want zij horen het wel in de koop te vermelden. maar ja dat gooien ze toch onder het vergeten zijn
Er hoort ten alle tijden een telefoon punt beschikbaar te zijn waarbij de gebruiker zonder te moeten schroeven etc een telefoon kan aansluiten.
Daarom mag je officieel ook niets aan de isra veranderen.
Maar ja zolang niemand er over klaagt doet KPN er ook niets mee.
Ben zelf ook al meermaals tegen gekomen dan mensen het punt gewoon achter schroten hebben weg gewerkt B)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

knakworst

Get more sats!

Ik had deze ook al in een ander topic gepost, maar kan iemand zeggen of dit een ISRA-punt is?

Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/5306/dsc34447gw.jpg

• bjck
Dat kan je ISRA punt zijn inderdaad.

Eén van de twee lijnen komt van buiten je huis voor zover je kunt zien? Geen eerdere mogelijkheid dat hij door een aansluitdoosje gaat en los kan?

Hier zal je de meest optimale plaats vinden voor je splitter, maar kan ook aan het einde van de volgende grijze draad die waarschijnlijk naar een aansluitpunt gaat er naast of een stuk verder?

• Queenfanmichel
Rrob schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 13:56:
[afbeelding]
Dit is gewoon een schakelaar de een heeft wel kiestoon en de andere niet, werd voornamelijk gebruikt om er voor te zorgen dat de aansluitwaarde op een telefoon lijn niet boven 2,5 te krijgen.

De oude toestellen hadden een hoge aansluitwaarde.

• Queenfanmichel
knakworst schreef op zondag 05 maart 2006 @ 15:16:
Ik had deze ook al in een ander topic gepost, maar kan iemand zeggen of dit een ISRA-punt is?

[afbeelding]
Nee dit is een lasdoos, een gewoonen ordinaire lasdoos.

Een IS/RA zit of in de meterkast, of in de woonkamer of bij de voordeur ligt er aan hoe oud het huis is.

Het kan zijn als het een oud huis is dat het bij de voordeur is, dit kan je zien aan een kabel met een loden ommantel en een grijze koker.

Als het in de meterkast zit dan is het of een koker met een loden kabel er in of een wit rechthoekig aansluitdoos met daar uit een blauwe kabel.

Zit het niet in de meterkast of bij de voordeur kijk dan even in de woonkamer waar de telefoonaansluiting zit.

Hier een aantal voorbeelden.

Afbeeldingslocatie: http://images.google.nl/images?q=tbn:mDUQcjK0farEeM:www.kpnadsl.nl/support/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg

Van rechts naar links..

De lasdop
IS/RA punt in kamer
nieuwe IS/RA punt (meterkast)
vorige IS/RA punt (meterkast)

Er komt trouwens ook wel voor dat er in de meterkast een gronkabel aangesloten zit op een lasdoos, dit is dan de IS/RApunt

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 08:31
bjck schreef op maandag 06 maart 2006 @ 00:09:
Dat kan je ISRA punt zijn inderdaad.

Eén van de twee lijnen komt van buiten je huis voor zover je kunt zien? Geen eerdere mogelijkheid dat hij door een aansluitdoosje gaat en los kan?

Hier zal je de meest optimale plaats vinden voor je splitter, maar kan ook aan het einde van de volgende grijze draad die waarschijnlijk naar een aansluitpunt gaat er naast of een stuk verder?
Een ISRA punt is altijd de plek waar de kpn aansluiting het pand binnenkomt(dus blauwekabel o.i.d.)

Ik ben trottse bezitter van een kpn canvas telefoonnummer. waarmee je aansluitingen kunt testen en gegevens over aansluitingen kunt opvragen eeerrrruggg handig.

Advanced sheep-counting strategies

• Queenfanmichel
BrammeS schreef op maandag 06 maart 2006 @ 14:06:
[...]

Een ISRA punt is altijd de plek waar de kpn aansluiting het pand binnenkomt(dus blauwekabel o.i.d.)

Ik ben trottse bezitter van een kpn canvas telefoonnummer. waarmee je aansluitingen kunt testen en gegevens over aansluitingen kunt opvragen eeerrrruggg handig.
Die heb ik ook wel, maar het heet tegenwoordig geen canvas meer. Het is de monteursingang (0800-00_____)

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Queenfanmichel schreef op maandag 06 maart 2006 @ 13:58:
[...]

Er komt trouwens ook wel voor dat er in de meterkast een gronkabel aangesloten zit op een lasdoos, dit is dan de IS/RApunt
Ik zit echt in de meterkast te kijken, waar de kabel binnekomt. De kabel gaat naar beneden in een PVC-buis. Ik woon alleen wel 3 hoog. Ik kan eens kijken in de ruimte waar ook de watermeters zijn. Beneden installeren is alleen geen optie, daar is ook geen stroom. Je ziet trouwens op de foto ook een afgezaagde loden buis. Wellicht dat vroeger daar de oude KPN lijn uitkwam? Het huis stamt trouwens uit de jaren 30.

Verwijderd

[...]

Een IS/RA zit of in de meterkast, of in de woonkamer of bij de voordeur ligt er aan hoe oud het huis is.

Het kan zijn als het een oud huis is dat het bij de voordeur is, dit kan je zien aan een kabel met een loden ommantel en een grijze koker.

Als het in de meterkast zit dan is het of een koker met een loden kabel er in of een wit rechthoekig aansluitdoos met daar uit een blauwe kabel.

Zit het niet in de meterkast of bij de voordeur kijk dan even in de woonkamer waar de telefoonaansluiting zit.

[afbeelding]

Van rechts naar links..

De lasdop
IS/RA punt in kamer

je hebt niet altijd een ISRA punt hoor! wij hebben hier thuis bijvoorbeeld raar genoeg geen ISRA punt, en geloof me ik ken het hele huis uit mijn hoofd ;) . de blauwe kabel gaat DIRECT de aansluiting in in de muur! :o

Verwijderd

Dan is dat jou ISRA punt ;)

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Ok bedankt voor de antwoorden, dan gaan we het ADSL maar bestellen op het kale koper _/-\o_

• bjck
[...]

Het is niet altijd een plauwe kabel. Hier in een portiek woning komt er een 1x4 naar binnen gewoon vanaf de woningen beneden al. Wel hangt er netjes het meest linkse ISRA aan en het zit ook zeker niet in de meterkast maar aan de voorzijde van de woning op de muur.

Lastige is dat ISRA punten toch op afwijkende plaatsen kunnen zitten en sommige woningen zelfs meerdere ISRA punten hebben. En door vorige bewoners kan een ISRA soms niet meer zijn dan een paar los hangende draadjes achter een plint vandaan.

In zo'n geval zoek je gewoon het begin op (kapot knippen/snijden etc) waar je iets kan aangesluiten of losmaken. Maak netjes de twee juiste aders vast in een doosje en sluit je boeltje daar netjes aan.

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 06-03-2006 23:09 ]

Verwijderd

Dude. Dit spaar je niet echt he. Da's een grapje. Zullen ze op je werk leuk vinden. :P

• mace
  • Laatst online: 23:12

mace

Sapere Aude

[...]

valt dat niet onder verborgen gebreken?

• Queenfanmichel
Verwijderd schreef op maandag 06 maart 2006 @ 21:15:
[...]

je hebt niet altijd een ISRA punt hoor! wij hebben hier thuis bijvoorbeeld raar genoeg geen ISRA punt, en geloof me ik ken het hele huis uit mijn hoofd ;) . de blauwe kabel gaat DIRECT de aansluiting in in de muur! :o
Dat is vaak de aansluiting in de kamer, zie op de foto de 2e van rechts.

• SMSfreakie
  • Niet online
[...]

[afbeelding]

Van rechts naar links..

De lasdop
IS/RA punt in kamer

Zo`n lasdop hebben wij.. :P vanuit daar liep een kabeltje naar de aansluiting in de woonkamer ( die dr naast staat )

alleen kennisen van mij hebben ook 1 alleen die staat zo niet op dit plaatje.. k zal ze strax eens om een foto vragen :)

404 Signature not found

• knakworst

knakworst

Get more sats!

En? Heb je ADSL aangesloten na de lasdop?

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-12 11:44

RammY

Dát!

[...]

Ben je nog steeds trots als je ADSL provider zegt dat ie geen ADSL kan leveren omdat je een canvas aansluiting heb? ;)
(te vaak gehoord en gezien :) )

Deze advertentieplaats is te huur!

• SMSfreakie
  • Niet online
hmm bij de heldere foto ( had eerst een donkere wazige )
lijkt die toch wel :+

KLIK

404 Signature not found

Verwijderd

RammY schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 00:54:
Ben je nog steeds trots als je ADSL provider zegt dat ie geen ADSL kan leveren omdat je een canvas aansluiting heb? ;)
(te vaak gehoord en gezien :) )
Que? Canvas is de database van KPN waarin alle aansluitingen geregistreerd staan. Wat is precies een Canvas aansluiting? Overigens vraag ik me ook af wat het Canvas nummer is waar BrammeS het over heeft.

• bjck
SMSfreakie schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 22:18:
hmm bij de heldere foto ( had eerst een donkere wazige )
lijkt die toch wel :+

KLIK
Met zo'n ISRA gaat niemand de mist in (gelukkig). Kan niet missen om 1A en 1B een draadje in te schroeven naar je splitter toe ;)

• SMSfreakie
  • Niet online
bjck schreef op woensdag 22 maart 2006 @ 23:28:
[...]

Met zo'n ISRA gaat niemand de mist in (gelukkig). Kan niet missen om 1A en 1B een draadje in te schroeven naar je splitter toe ;)
Yep, alleen jammer dat er corrosie op de contacten is opgetreden :(

404 Signature not found

Pagina: 1