Thuisnetwerk werkt niet wanneer firewall aanstaat

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• N-Freak
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-04 07:24
Ik heb al een tijdje een een 'thuisnetwerk'. Werkt allemaal naar wens. Nu heb in sinds vandaag op beide PC's 'Norton Internet Security 2006' vervangen voor 'F-Secure Internet Security 2006'.

Alles werkt perfect, op mijn netwerk na. Beide PC's draaien Windows XP Home SP2 en één van de PC's is draadloos.

Even voor de duidelijkheid, het netwerk werkt dus perfect, tot de firewall 'F-Secure' er tussen komt. Ik denk dus dat ik op de één of andere manier 'F-Secure' de PC's elkaar moet laten toestaan. Maar, ik heb geen flauw idee hoe ik dat doe.

Ik heb flink lopen zoeken op het net, maar heb niets kunnen vinden wat mijn probleem écht oplost.

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben.

Alvast erg bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door N-Freak op 24-02-2006 23:20 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:57

Bergen

Spellingscontroleur

N-Freak schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:20:
Alles werkt perfect, op mijn netwerk na.
Ik vermoed dat je met "op mijn netwerk na" bedoelt dat je pc's elkaar niet meer kunnen bereiken, klopt dat? Want je netwerk omvat niet alleen dat, ook de normale internettoegang hoort bij "het netwerk". Alles wat over die UTP-kabels loopt valt eronder.

Dus voor de duidelijkheid: kun je nog wel internetten? En wat kunnen die pc's dan niet meer, kun je geen shares benaderen? Kun je geen games onderling spelen? Kunnen ze nog wel naar elkaar pingen? Heb je de firewall-ruleset nagekeken?

[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 24-02-2006 23:30 ]

• N-Freak
Ik bedoelde inderdaad dat mijn PC's elkaar niet kunnen bereiken. Internet werkt op beide PC's via mijn router prima.

Ik heb de instellingen van de 'F-Secure' firewall nagelopen, maar niets dat aangeeft hoe ik andere PC's kan toestaan (file-sharing, zoals dat toch heet?).

Ik heb de 'Windows' firewall overigens uitstaan.

Edit: Pingen werkt ook niet. Zet ik de firewall uit op de pc waar ik heen ping. Dan werkt het weer wel. Vervelend dit. Het is in elk geval zeker dat het 'F-Secure' is. Nu moet ik nog weten hoe ik de PC's elkaar laat toestaan in 'F-Secure'.

[ Voor 101% gewijzigd door N-Freak op 24-02-2006 23:57 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nouja als 't niet te vinden is dan is 't mijns inziens gewoon een rare firewall.

Dus laat ik eens een workaround geven ipv een oplossing: download Tiny Personal Firewall. Is ook veel minder belastend, klein en snel, en (de oude versie) is gratis te downloaden: http://www.webmasterfree.com/tpfw.html

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

maar wat jij zoekt is een instelling waar je kan aangeven welke IP adressen ' trusted' zijn en dus niet gefirewalled worden. Voer hier het IP adres in van de andere computer (bij beiden dan) en dan zou het moeten werken. Succes, je vindt het vast ergens als je op F1 drukt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• N-Freak
Ik denk dat ik het gevonden heb. Alleen weet ik nu niet wat ik moet invoeren.

Ik krijg de optie om de volgende dingen toe te voegen:

DSN-naam:
www.voorbeeld.com
IP-adres:
192.168.5.16
IP-bereik:
192.168.1.1-192.168.1.63
Subnet:
192.168.88.0/29

(Uit de help gehaald.)

Wat moet ik toevoegen. Ik zit achter een router.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

DNS, niet DSN.

Maareh, ik denk dat je zelf mag weten welke van de 4 je invult? Staat dat echt niet uitgelegd in de handleiding? Kijk gewoon naar de verdeling van de IP-adressen binnen je netwerk en voer een range of een subnet in.

• N-Freak
Er staat toch DSN in de help, maar dat doet er niet toe.

Ik heb een range geprobeerd. En het volgende op beide PC's ingevoerd.

192.168.1.100-192.168.1.110.

Vervolgens moet je een 'service kiezen'. Nu staat er een 'Windows file sharing and network printers' service tussen de waslijst waar ik uit kan kiezen. Ik heb deze gekozen en de richting van verkeer op allebei (toestaan) gezet. Helaas werkte dit niet.

Het IP van de PC waar ik heen wil is 192.168.1.101. En het IP van deze PC is 192.168.1.102. Dat zou dan toch goed moeten zijn?

• franssie

franssie

Save the albatross

hmmm, bij mijn software filrewall heet het trusted en niet DNS (domain Name Server?).
Zit je in de windows helpof in de firewall helpte kijken?
geef anders een link naar de manual op internet hier, zoek ik het even op desnoods want ergens heb ik het gevoel dat je in een verkeerd scherm aan het zoeken bent.

edit 1: manual

edit 2: RTFM! : "Using the Home Network Wizard
Norton Personal Firewall allows you to organize computers
on your network and the Internet into Trusted and
Restricted Zones. Zones allow you to grant trusted
computers access to your computer while blocking
malicious..." pagina 12 van je manual.

succes

edit 3: Had TS beter moeten lezen, maar toch, post de manual dan eensofeen schermprint zodat we kunnen meedenken?

[ Voor 53% gewijzigd door franssie op 25-02-2006 21:25 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• N-Freak
Harstikke bedankt, maar ik heb Norton vervangen voor 'F-Secure'. Ik wil dus weten hoe ik het met F-Secure doe, met Norton heeft het altijd gewerkt, maar Norton werkte niet meer naar wens, daarom de overstap.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gewoon het subnet wat je nu gebruikt toevoegen dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• franssie

franssie

Save the albatross

als je in de F-Secure help zoekt naar trusted moetje m.i. het ook kunnen vinden? Lijkt me raar dat ze dat niet ondersteunenwant dan is FS denk ik niet de juiste firewall voor je.

• N-Freak
het is, volgens mij, ook gewoon mogelijk. Ik moet alleen even weten welke IP's ik moet invoeren. Bij Norton ging dit automatisch. Nu moet dat handmatig. Opzich niet erg, maar ik heb geen idee wat ik precies moet hebben. Ik ga vanmiddag nog eens goed zoeken wat ik precies moet doen

Ik weet onderhand wel al waar dat moet.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

N-Freak schreef op zondag 26 februari 2006 @ 12:18:
Ik moet alleen even weten welke IP's ik moet invoeren.
Ik zei toch al dat je je huidige subnet moest invoeren?
Dus <jouwIP.metals.laatstegetal.0>/255.255.255.0.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• N-Freak
Dat wil niet lukken, Backslash.

Hoewel ik twijfel aan het feit of ik heb goed heb gedaan.

Ik heb gedaan:

192.168.1.0/255.255.255.0 (Sub IP van deze PC is 192.168.1.102).

Druk ik dan op enter zet F-Secure dit gelijk neer als: 192.168.1.0/24

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-01 20:43
255.255.255.0 = /24 dus dat zal wel kloppen. Maar het is pas goed als je de andere pc kunt zien ;)

• N-Freak
X-Rey schreef op zondag 26 februari 2006 @ 19:50:
255.255.255.0 = /24 dus dat zal wel kloppen. Maar het is pas goed als je de andere pc kunt zien ;)
Dat is dus niet het geval.

• N-Freak
Ik heb het opgelost!

Ik moest naast 'Windows file sharing and network printers' ook 'Windows network browsing' aanzetten. Nu werkt het weer allemaal naar wens!

Bedankt voor jullie hulp. :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-04 13:40

Barrycade

Through the...

Zou alleen even 'Windows file sharing and network printers' weer uit zetten.
Om te kijken of 'Windows network browsing' het ook alleen doet. Anders heb je misschien poorten naar je gedeelde bestanden openstaan vanuit i-net!

Ook op GRC.com shields-up test kan geen kwaad om te checken of alles netjes uit staat vanaf internet. (https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2)

• N-Freak
Getest, ben helemaal veilig op alle punten! Geen poorten, niks open of 'exposed'.

Bij één van de testen gaf hij zelfs dit:
Unable to connect with NetBIOS to your computer.
All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-04 13:40

Barrycade

Through the...

Better safe than sorry :)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

littlejoannes schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 11:15:Anders heb je misschien poorten naar je gedeelde bestanden openstaan vanuit i-net!
Mja.

Beetje overbodig als je achter een HTK nat routertje zit en je die poorten niet geforward hebt.
(HTK = huis, tuin en keuken)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 18:37
BackSlash32 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:22:
[...]

Mja.

Beetje overbodig als je achter een HTK nat routertje zit en je die poorten niet geforward hebt.
(HTK = huis, tuin en keuken)
^^ with stupid. Daarnaast blokkeren veel niet-zakelijke ISP's die poorten alvast voor je ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• N-Freak
Ik gooi zelf wel poorten open, voor bepaalde programma's en games.

Maar goed, ben veilig, en alles werkt.

Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1