Toon posts:

Ratelende PC bij opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Luitjes,

Mijn PC ratelt nogal als ie net opgestart is. Na een tijdje verdwijnt dit altijd wel, maar soms neemt het wel schrikbarende vormen aan vind ik.

Config: ATX Miditower met daarin: Aopen AX6BC mobo, P3 500 512KB, 192 MB PC 133 Infineon RAM, Creative GeForce Annihilator Pro DDR, Adaptec 2940 U2W SCSI Controller, Plextor 12x fikker, UltraPlex 40 Max, SoundBlaster Live 1024, Realtek netwerkkaartje.

Moet er wel bij zeggen dat het hier soms (net zoals nu) stervenskoud is en me kast altijd open staat.

Iemand enig idee wat nou precies die kolereherrie kan veroorzaken?

Thx.

Verwijderd

hd

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19

Excrusiator

Say wha?

Tip: kop in de kast steken en eens luisteren waar dat geluid vandaan komt...

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:29

Exirion

Gadgetfetisjist

Op maandag 22 januari 2001 20:41 schreef -BORG- het volgende:
Luitjes,

Mijn PC ratelt nogal als ie net opgestart is. Na een tijdje verdwijnt dit altijd wel, maar soms neemt het wel schrikbarende vormen aan vind ik.

Config: ATX Miditower met daarin: Aopen AX6BC mobo, P3 500 512KB, 192 MB PC 133 Infineon RAM, Creative GeForce Annihilator Pro DDR, Adaptec 2940 U2W SCSI Controller, Plextor 12x fikker, UltraPlex 40 Max, SoundBlaster Live 1024, Realtek netwerkkaartje.

Moet er wel bij zeggen dat het hier soms (net zoals nu) stervenskoud is en me kast altijd open staat.

Iemand enig idee wat nou precies die kolereherrie kan veroorzaken?

Thx.
Het zal de fan in je voeding wel zijn. Heb ik ook heel lang gehad. Het is inderdaad als ie net aanstaat en het verdwijnt zodra de fan opgewarmd is (bij mij meestal na 1 minuut ofzo). Je kan er een andere fan in zetten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, als het me fan is vind ik het niet zo'n probleem. Zolang ie na een minuut of 1, 2 zijn kop houd en er niet mee uit scheidt vind ik het best. Kan trouwens ook wel zijn dat die fan onderhand vet vol met stof zit :)

Oh, en me HD, was ik ff vergeten te vermelden, is n IBM DNES 9,1 GB U2W LVD Drive.

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 21:18
als je een scsi schijf heb die veel toeren maakt kan dat nog wel eens voor veel herrie zorgen

• Vidra
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Het is de SCSI HD die zo rattelt, ik heb ook die SCSI HD's. :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• joffri
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-04-2024
ik geef je 95% kans dat het een van je fans is..pas wel op dat je proc nog goed gekoeld is =]

owjah als je harddisk schrikbarend hard ratelt start je pc echt niet meer op LOL

die gozer zit zeker nog achter een atari met een 5 1/4 flop =]

greetz

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik denk dat het de ventilator achterin je PC is, die van je voeding is. Helaas worden in sommige goedkopere voedingen echt hele slechte ventilators geplaatst |:(.
Je kunt het zo controleren, steek even cocktailprikkertje (ja cocktailprikkertje want die is dus van hout, ga niet met geleidende papierclips in die voering zitten duwen :7) in die ventilatieopening, als de herrie dan ophoudt weet je dus dat je even die fan moet vervangen, je kan er natuurlijk ook mee teruggaan als je nog garantie hebt.

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Vidra
  • Laatst online: 19-08 22:08

Vidra

Vragen?

Het is de SCSI HD die zo rattelt, ik heb ook die SCSI HD's. :P

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat zijn niet die HDD's maar je Fan in de voeding (zoals al eerder gezegt).

Verwijderd

Yep daar sluit ik mij bij aan..Stond er hier namelijk ook een die het deed..werd er helemaal gestoord van.

• jellyshock
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-08 08:56

jellyshock

ik weet het niet hoor, maarrrr

ik heb het ook wel eens gehad, toen lag het aan de fan van de proc. Je pakt wat kogellagervet, een sateprikker en haalt het plakkertje van de fan. Dan smeer je een geringe hoeveelheid vet in het gaatje.:9~
comp aanzetten en geen herrie meer.

aAarGhh

Verwijderd

Wat is dat nou?
Jullie zijn toch niet dom!
Dat is je Hd die als een gek info staat te trekken. Laat me raden, soms, ineens als je zit te computeren dan doet ie dat ook.
Gek he, dat is nou als ie opeens zijn cache gaat weggooien. Wat je er aan kan doet is:
1. Je harde schijf goed defragmenteren, dan gaat die kop niet van de ene naar de andere kant van je schijf. :-)(Komt het geluid je nu al minder vreemd voor)
2e wat je kunt doen is met minder shit opstarten.

Olav

Verwijderd

Kweetniet of jullie ooit een HD op 7200 toeren hebben horen ratelen ofzo maar als dat gebeurt dan ligt die schijf gelijk in erg veel stukjes! |:( Vergelijk: plak maar een a4'tje aan een rotor van zo'n groot plafond-kamer-koel-ding - wedden dat íe raar doet. En dat op weinig RPM, ken je nagaan wat je HD doet als 'ie gaat ratelen en dat kan alleen als hij uit balans is --> lagers zitten afgekit enzo.

Conlusie: gewoon effe een schroevendraaier in je fans steken en kijken of het ophoudt. Houdt het op? PC uit, fan eruit, nieuwe erin en GO! 8-)

Suc6!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 19:33
Aangezien je een Creative Annihilator Pro hebt, gok ik dat het de fan is die daarop zit.

Ik ben nog geen Annihilator Pro tegengekomen waarvan de fan echt lang goed is gebleven :-)

Het is dan ook een verschrikkelijk goedkoop kl*tefannetje...

Verwijderd

Topicstarter
Nou, van jullie word ik ook lekker veel wijzer, maar goed; ik zal mijn kop eens in me comp steken en ff goed luisteren.

Denk niet dat het me HD is (IBM SCSI U2W 7200 RPM - iets beters enigzins betaalbaars was er destijds niet). Me fan van me voeding zou kunnen; die zit er al een jaar of 3 in. En me GayForce? Zou het niet weten, maar zal eens kijken.

En voor de duidelijkheid: Hij doet dit NIET als ik reeds bezig ben, maar slechts 1 à 2 minuten tijdens/ na het opstarten.
Pagina: 1