USB-stick geeft probleem na verwijderen zonder stoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 536 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169463

Topicstarter
Mijn USB-stick is vandaag door een collega gewoon uit de PC (windows 2000) getrokken zonder eerst te kiezen voor de optie hardware verwijderen. Daarna wilde ik mijn stick weer in mijn eigen pc gebruiken maar hij gaf aan dat de stick niet geformatteerd is en of hij geformatteerd moet worden. Het probleem is dat er best belangrijke gegevens (voor mij) op die stick staan, en als ik hem formatteer ben ik die kwijt volgens mij.

Ik heb het vervolgens ook op mijn thuis pc (XP) geprobeerd en ook daar geeft hij die melding dat hij geformatteerd moet worden. De computer herkent wel dat er een usb apparaat aangesloten wordt (pingeltje) en als ik via Windows Verkenner kijk zie ik hem ook gewoon in de lijst staan met een eigen letter. Maar als ik kijk bij eigenschappen zie ik dat er 0 B beschreven is en dat alles beschikbaar is.

Nu is mijn vraag of er een mogelijkheid is dat ik toch nog mijn bestanden kan benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-04 20:27

Nik

Probeer eens wat tips uit OM FAQ / Beleid

Anders, geef je collega een mep. De optie "hardware veilig verwijderen" zit er niet voor niets op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je kunt je USB stick scannen met bijvoorbeeld Active@ UNDELETE. Dit is een van de vele data recovery programma's... Als je nog niks over de oude data heen hebt gezet, is het denk ik goed mogelijk het grootste deel te recoveren.

Gasloos sinds juli 2024. PV Growatt MOD5000TL3-XH + 13x Jinko 440Wp, WPB Atlantic Explorer v4 270LC, L/L WP Mitsubishi SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23
Hoi, welkom op GoT.
GoT is geen helpdesk en hier verwachten we dat je eerst zelf enig vooronderzoek doet. Je bent niet de eerste met dit probleem.
Lees bijv eens de OM FAQ / Beleid door en gebruik de Search eens om op zoek te gaan naar mensen met hetzelfde probleem en de bijbehorende oplossing. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Pssst 8) getdataback O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 169463

Topicstarter
Sorry, ik zie nu in mijn post dat ik vergeten was te melden dat ik de tips uit de FAQ al geprobeerd had. Die recovery programma's (3 stuks geprobeerd) konden niets vinden om terug te halen.

De tip van GetDataBack was perfect, ik kan (bijna) al mijn bestanden weer benaderen en ga ze snel opslaan op mijn computer. Een paar bestanden zijn beschadigd, maar het merendeel heb ik weer.

Heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

waarom is dat eigenlijk dat de usb pennen niet meer (goed) werken na het niet veilig verwijderen?? Ik heb alleen met win2K dat ik zonder veilig verwijderen wat bestandjes mis, en bij een xp pc heb ik totaal nerges lastvan. Ik trek em deruit zonder verwijderen en niks aan de hand. Bij win2k.... tsja, is dat soms een van de vele bugs in windows(2k)??

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De USB/removable Storage drivers in XP werken iets anders dan in 2000, daar moet je echt het volume eerst unmounten/ontkoppelen.
Anders ga je inderdaad filesystem problemen krijgen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:10

-ET-

Phone Home

bartgrefte schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:31:
waarom is dat eigenlijk dat de usb pennen niet meer (goed) werken na het niet veilig verwijderen?? Ik heb alleen met win2K dat ik zonder veilig verwijderen wat bestandjes mis, en bij een xp pc heb ik totaal nerges lastvan. Ik trek em deruit zonder verwijderen en niks aan de hand. Bij win2k.... tsja, is dat soms een van de vele bugs in windows(2k)??
XP heeft het probleem ook. Ik had eerst ook zoiets van van veilig verwijderen hoeft toch niet. Maar na 2 defecte usb sticks ga je ze toch echt wel eerst ontkoppelen.

ik vermoed doordat het komt doordat windows steeds even kijkt of het station er nog is en dus acitiviteit heeft op de usb stick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:58
Windows 2K ziet een USB harde schijf of stick niet als een hot swappable device en gebruikt daarom Write Back caching (data wordt bij zowel lezen als schrijfen gecached). Dit betekend dus dat data pas later van uit de cache op je stick wordt geschreven. Trek je je stick er uit en zit er nog data in de cache dan ben je die data kwijt of nog erger, de bestands-indeling raakt corrupt zoals dat bij jou nu het geval is.
Windows XP daar in tegen gebruikt voor USB drives write-through caching waarbij de data alleen bij het lezen gecached wordt en bij het schrijfen er meteen opgeschreven wordt. Het gevolg hier van is dat er dus geen data verloren kan gaan bij het verwijderen (er staat immers niets meer in de cache) maar het schrijfen naar het apparaat is daardoor wel aanzienlijk trager.

Als je even googled naar R-Studio dan kun je eenvoudig je data terug halen. R-Studio is in staat bestanden te kopieren van media waarbij de bestands-indeling corrupt of zelfs helemaal weg is, dit omdat er niet naar de bestands-indeling wordt gekeken maar het media gewoon wordt gescanned op bestanden. Zo is het dus uitermate geschikt om data terug te halen van per ongeluk verwijderde partitie's, kapotte floppy's, defecte harde schijfen en corrupte usb sticks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68786

Ik heb nu dus exact hetzelfde probleem. Komt ook omdat ik de USB stick heb verwijderd zonder eerst uit te schakelen. Ik ging er vanuit dat dat gewoon kon.
Nu kan ik met data recovery programma's de data wel terughalen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het apparaat niet meer werkend.
Is het überhaupt nog mogelijk om het apparaat normaal te laten functioneren, of word het terug naar de winkel en de onschuld zelfe spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 16:51

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ikzelf heb nooit problemen met sticks onder Windows XP... Ik haal hem er altijd gewoon uit, maar ik let er wel op dat het lampje niet meer brand / knippert.
Zou er soms een verschil zijn tussen USB 1.1 en 2.0 ?? Ikzelf gebruik namelijk een USB 2.0 stick en ik heb echt nooit problemen gehad, ook niet op andere pc's. Wellicht dat de USB 1.1 drivers er wat meer moeite mee hebben?

Edit: Tha_Lord heeft het denk ik bij het rechte eind ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Nyarlathotep op 27-02-2006 09:59 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:58
Anoniem: 68786 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:44:
Ik heb nu dus exact hetzelfde probleem. Komt ook omdat ik de USB stick heb verwijderd zonder eerst uit te schakelen. Ik ging er vanuit dat dat gewoon kon.
Nu kan ik met data recovery programma's de data wel terughalen. Maar wat ik ook probeer, ik krijg het apparaat niet meer werkend.
Is het überhaupt nog mogelijk om het apparaat normaal te laten functioneren, of word het terug naar de winkel en de onschuld zelfe spelen?
Je kan proberen om via de windows disk manager de partitie die er op staat te formateren of opnieuw aan te maken. Een andere optie is om hem onder Linux, OS X, BSD of een andere unix variant te wissen met het dd commando, dat doe je dan met een commando als deze:

dd if=/dev/zero of=/dev/usb count=1 bs=1

Let er wel op dat je /dev/usb vervangt voor het device van je USB stick. Wat dit commando doet is net zo lang nullen naar je usb stick schrijfen totfat hij niet meer verder kan. Als je de USB stick vervolgens in een windows pc stopt zal die vragen de USB stick te formateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68786

Heb hem nu geformateerd als NTFS, en dat werkte wonderbaarlijk. (was eerst FAT16)
Pagina: 1