Route probleempje tussen WRT54GX en Zyxel 2602H

Pagina: 1
Acties:

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-04 16:11
Hoi,

Ik heb sinds een aantal dagen een netwerkprobleem thuis. Ik heb hier een Zyxel ADSL modem staan en
daar achter een Linksys WRT54GC draadloze router. Nu staat die ADSL router beneden in de woonkamer en de linksys router staat op de eerste verdieping.

Wat zit er nu op wat aangesloten:

Zyxel:
Poort1: Uitgang naar linksys
Poort2: MediaCenter

Linksys:
Poort1: Ingang vanaf de Zyxel
Poort2: Switch naar zolder waar 3 pc's achter hangen.
WIFI: 2 draadloze laptops

Nu is het zo dat de ADSL router ook DHCP server is en alle adressen uitdeeld. Ik heb voor een aantal dingen zoals server en mediacenter static leases gedefineerd.

Het probleem dat ik nu heb is dat ik vanaf het mediacenter naar elke deelnemer kan komen en pingen. Nu heb ik dit mediacenter nog maar net en dit is dus een probleem die ik pas heb. Vanaf de deelnemers die op de Linksys router zit kan ik wel de ADSL router pingen maar niet de deelnemer(s) daarachter, het mediacenter. Dit is ook wel correct volgens mij want ik heb twee inteligente routers achter elkaar staan. Nu weet ik zelf nog wel IETS van netwerken en denk dat ik ergens een route moet toevoegen maar weet alleen niet waar.

Ik heb geprobeer op de Linksys een route aan te maken die er zo uit ziet:
Doel IP: 192.168.0.4
Subnet: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.254

ADSL modem ip:192.168.0.254
Linksys Ip: 192.168.0.253
Mediacenter: 192.168.0.4
Server, laptop etc = 192.168.0.10/100

Kan iemand mij vertellen wat ik fout doe en waar ik het 1 en ander moet veranderen om vanaf de andere pc's het mediacenter te kunnen benaderen.

• GAEvakYD
Is er helemaal niemand die mij kan helpen met mijn probleem?.

• gjs
  • Laatst online: 04-04 11:47

gjs

Scoobydoobydoo

Probleem is dat je 2 maal NAT gebruikt, en waarschijnlijk ook een firewall tegenkomt op de wrtg ?
Ik kan niet helemaal wijs worden of je nu de zyxel connect aan de wan poort van je linksys ?
Dat moet je dus niet doen, die linksys heeft neem ik aan 4 'client' poorten. Daar sluit je ook je poort naar de zyxel op aan. Verder ook dhcp uitzetten op de linksys. Het feit dat de linksys .253 heeft is dan alleen voor configuratie, het heeft niets met routeren te maken. De linksys moet je dus niet als router gebruiken maar als switch/accesspoint.
Met routes heb je niets van doen, ze zitten allemaal in 192.168.0.0/24. Op alle clients heb je ook .254 als gateway ?

[ Voor 54% gewijzigd door gjs op 26-02-2006 13:18 ]

GA-Z68X-UD3H-B3 I7-2600K@4.4GHz 24Gb Ram 7Tb HDD

• GAEvakYD
Jou aanname is helemaal goed. Alle clients hebben 0.254 als gateway naar buiten. Op de linksys gebruik ik een normaal lan poortje voor de verbinding op de zyxel. De WAN poort gebruik ik van de Zyxel, dat is dus mijn weg naar buiten. Die linksys zit er alleen maar tussen voor het draadloze signaal en een extra verdeeldoos op de tweede verdieping. Kan/moet ik die linksys in een andere modus zetten, bijvoorbeeld bridge/switch?. Zo ja, is dat een optie in de webinterface of moet ik dat even telnetten. Is hiermee mijn probleem opgelost? Owja, de firewall op de linksys staat helemaal uitgeschakeld.

Verwijderd

Hallo,

probeer bij ´Setup --> Advanced Routing´ de ´NAT Mode´ op ´Disable´ te zetten.
Ik heb trouwens door de handleiding gekeken, maar kon op de een of andere manier geen optie vinden om de Linksys in bridge mode te zetten...

• GAEvakYD
Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:07:
Hallo,

probeer bij ´Setup --> Advanced Routing´ de ´NAT Mode´ op ´Disable´ te zetten.
Ik heb trouwens door de handleiding gekeken, maar kon op de een of andere manier geen optie vinden om de Linksys in bridge mode te zetten...
Ik zal vanavond als ik terug ben van mijn werk eens kijken of ik die NAT
optie ergens kan vinden. Staat me zo niets van bij namelijk dat ik die optie
erbij had staan. Ik had wel de keuzen om de keuze Router of Gateway te nemen.
Beiden manieren heb ik geprobeer met de volgende advanched route:
destination ip: 192.168.0.4
subnetmask: 255.255.255.0
gateway ip: 192.168.0.254

Ook kon ik een vinkje plaatsen bij de optie disabled maar daarmee schakel ik volgens
mij de net aangemaakte regel uit.

Ps. Ik heb het verkeerde type opgegeven van de linksys router. Het gaat om het type WRT54GC

• GAEvakYD
Die NAT optie heb ik niet. Wel heb ik de optie Dynamic Routing (RIP) die ik op enabled en disabled kan zetten. Hiermee heb ik al gespeeld maat helpt niets ook niet icm de optie Operating Mode die op router of gateway kan staan.

• GAEvakYD
Oke, ik ben de afgelopen dagen druk aan het stoeien geweest om het probleem op te lossen.
Als eerste hier een duidelijk plaatje hoe het huidige netwerk eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: http://www.ordelman.org/Temp/Netwerkschema_oud.jpg

Wat ik zelf al dacht en andere mensen nu be-amen is dat ik 2 router achter elkaar heb staan. Dat is sowiso niet wenselijk. Dit is op te lossen door de linksys in een ander IP reeks te zetten of door de linksys in simpele bridge mode te zetten. Dat laatste heb ik helaas nergens kunnen vinden. Dus ben ik voor oplossing 1 gegaan.

Voor zover ik weer moet het netwerk er dan zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: http://www.ordelman.org/Temp/Netwerkschema_nieuw.jpg

Hierin zijn een aantal verschillen aan te merken;
-Ik heb nu de uitgang van de zyxel op de WAN poort van Zyxel aangesloten ipv op de lan poort. De Linksys krijgt nu een een IP toe gewezen door de Zyxel (wel door statische lease dmb MAC)
-Alles vanaf de LAN poort op de Linksys is in het 192.168.1.X netwerk gekomen.
-Linksys is DHCP server geworden.

Met deze laatste configuratie zou ik gewoon het internet op moeten kunnen en hopelijk ook het mediacenter kunnen benaderen. Dit omdat de laptop de linksts als defaultgateway heeft en de linksys de zyxel. Helaas kan ik vanaf mijn laptop de Zyxel niet benaderen, laat staan het internet of het mediacenter.

Hier staan 3 screenshots van de linksys webinterface.
http://www.ordelman.org/Temp/deel1.JPG
http://www.ordelman.org/Temp/deel2.JPG
http://www.ordelman.org/Temp/deel3.JPG

Nu dacht ik dat het misschien het probleem kon zijn dat de Linksys wel de route naar de Zyxel kon vinden maar deze niet de weg terug naar het 192.168.1.x netwerk. Dus heb ik in de linksys een static route aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.ordelman.org/Temp/staticroute.JPG

Ook dit heeft niets geholpen. Nu breekt echt mijn klomp. 8)7 8)7

iemand en idee wat er nu met deze laatste infra inrichting verkeerd gaat
Pagina: 1