Toon posts:

Horizontale lijnen over beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe Philips 109E5 ontvangen omdat mijn vorige Philips monitor een hoge piep gaf. Ik was helemaal tevreden met mijn nieuwe scherm tot het mij opviel dat er twee horizontale lijnen van boven naar beneden over mijn scherm liepen. Deze zijn zichtbaar als het scherm wat donkerder is. Dus bijvoorbeeld met een spel waar het donker is zijn deze lijnen iets lichter dan de rest van het scherm, daarom vallen ze ook zo op. Ik heb de monitor al een liefdadige tik gegeven en ik heb de Degauss knop gebruikt, dit mocht echter niet baten. Ook heb ik naar magnetische velden gezocht, maar die heb ik niet kunnen vinden. (dus geen speakers of iets dergelijks)
Heeft iemand misschien een oplossing hiervoor? Of moet ik WEER de Philips opbellen met mijn klacht zodat ze mij een nieuwe monitor brengen?

Nu heb ik de ZOEK optie gebruikt en daar was ook al zoiets te lezen, maar daar kwam geen oplossing in voor. Dus ik probeer het nog een keer.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Ik weet dat er van CRT's 2 soorten zijn. Kan even niet op de namen ervan komen.
Eentje daarvan heeft een aantal horizontale lijnen lopen in de beeldbuis. Volgens mij zijn dat draden die in de beeldbuis aanwezig zijn.

Wacht ff:
http://computer.howstuffworks.com/question406.htm

Dat bedoel ik. In dat geval hoort het bij deze monitor.

Is gebaseerd op de trinitron technologie van Sony

[ Voor 9% gewijzigd door JvW op 24-02-2006 21:57 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

50 hz lijnen zijn dat, draai de stekker eens om, kijk een of dat helpt, anders pikt iets op, ergens van, wat er dicht bij staat.

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Trouwens, horizontale lijnen van boven naar onder?

Lopen ze nu verticaal van boven naar onder, of horizontaal van links naar rechts? Dat maakt het iets makelijker voor te stellen waar je nu precies tegenaan kijkt :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de stekker omgedraaid, eens kijken wat dat oplevert. Ik denk trouwens niet dat hij iets opvangt, want ik heb serieus goed nagekeken wat er zoal in de buurt staan en dat is: een lamp (aan of uit, stekker erin of eruit maakt geen verschil) paar cd's en verder niets.

**EDIT**

Nu de stekker omgedraaid is heb ik het helaas nog steeds :(

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jiriki schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 22:06:
Trouwens, horizontale lijnen van boven naar onder?

Lopen ze nu verticaal van boven naar onder, of horizontaal van links naar rechts? Dat maakt het iets makelijker voor te stellen waar je nu precies tegenaan kijkt :)
De lijnen zijn horizontaal en ze lopen van boven naar onder, even een primitieve aanduiding:

-------------------------------------------

De lijnen zin trouwens ongeveer een halve centimeter dik, dus duidelijk zichtbaar daar waar het donker is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 22:16 ]

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Weet je zeker dat je geen trinitron / flatron beeldbuis hebt in die monitor? Ik wil niet doorzeuren, maar het klinkt er wel erg naar.

Edit: 1/2 cm dikke lijnen lees ik nu. Ik neem mijn woorden terug. Het moet wel iets anders zijn

[ Voor 28% gewijzigd door JvW op 24-02-2006 22:18 ]

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 22:13:
[...]
De lijnen zijn horizontaal en ze lopen van boven naar onder, even een primitieve aanduiding:

Deze horizontale banden met verschillende helderheid worden mogelijk veroorzaakt door brom.
De refreshrate bepaalt hoe snel de lijnen van boven naar beneden bewegen (op 100Hz refresh zullen de banden vrijwel geheel stil staan)

Als je dit ook hebt als computer en monitor op een geaard stopcontact zijn aangesloten, dan heeft de monitor gewoon een slechte voeding. Garantie claimen/ruilen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb als refreshrate wel 100Hz

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 21:16

mymind*

A Beautiful Mind

Lijkt me gewoon een garantie zaakje. Lijnen van een halve centimeter is geen kattepis.

Als het hier om een ruilmonitor gaat zal je een (slechte) NFF* gekregen hebben. Ik heb bij een bedrijf gewerkt wat monitoren repareerde (compaq, later werd het teleplan) en als daar een monitor binnenkwam die maar iets van beeld gaf werd die in een rek gepleurd en als hij na een kleine 24 uur nog beeld gaf -> inpakken en aanbieden als vervangende monitor.

Ze werden wel getest, maar er glippen er ook veel doorheen. Later zelf de ongemakken van meegemaakt toen ik garantie moest claimen voor mijn iiyama monitor.

Is het echt een nieuwe of een vervangende? Als het een vervangende is dan zal hij waarschijnlijk gewoon nog kapot zijn. Je moet gewoon garantie claimen.

*No Failure Found

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden, ik heb mijn Hz naar 120 verandert en er is niets meer aan de hand.

Verwijderd

Bij 120Hz moeten de balken 20x per seconde van boven naar beneden langskomen.
Wellicht vallen ze nu door de snelheid minder op, dan als ze op 100Hz vrijwel stilstaan.

Kijk eens goed bij weergave van een compleet zwart plaatje in donkere kamer. (eventueel helderheid van monitor iets opdraaien)
Pagina: 1