Stop met slechte/onnodige vertalingen

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Ik zit net het artikel te lezen over de nieuwe Intel video chips ( nieuws: Intel G965-chipset met Shader Model 3.0-ondersteuning ),
en kom daar in de uitdrukking "drijvende kommaoperaties" tegen.

Mijn eerste reactie is een soort verbazing want:
- Floating point is een naam.
- Iemand die niet weet wat een Floating point is, weet dat na het lezen van "drijvende komma getal" nog steeds niet en heeft daarna nog moeite om de betekenis daar van op te zoeken (google)
Results 1 - 100 of about 49,100,000 for floating point [definition].
Results 1 - 100 of about 526 for drijvende komma getal.
- De mensen die wel weten wat een Floating point is nu een vreemde vertaling terug moeten vertalen.

Kunnen we nu stoppen met nutteloze vertalingen?
(Logitech heeft namelijk ook een MX "Motor" in hun muizen zitten :/)

[ Voor 13% gewijzigd door boiert op 24-02-2006 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Ik denk eerlijkgezegd dat het niet zozeer een vertaling is, maar meer een dichterlijke vrijheid / grapje :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoewel het gek klinkt, is drijvende komma wel degelijk een normaal nederlands woord. Hij duikt hier niet voor het eerst op.
En dat Google niet veel hits laat zien of dat Engels duidelijke voertaal is, dat doet daar niets aan af.... denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 13:20
boiert schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 21:28:
Ik zit net het artikel te lezen over de nieuwe Intel video chips ( nieuws: Intel G965-chipset met Shader Model 3.0-ondersteuning ),
en kom daar in de uitdrukking "drijvende kommaoperaties" tegen.

Mijn eerste reactie is een soort verbazing want:
- Iemand die niet weet wat een Floating point is, weet dat na het lezen van "drijvende komma getal" nog steeds niet en heeft daarna nog moeite om de betekenis daar van op te zoeken (google)

[...]

[...]

- De mensen die wel weten wat een Floating point is nu een vreemde vertaling terug moeten vertalen.

Kunnen we nu stoppen met nutteloze vertalingen?
(Logitech heeft namelijk ook een MX "Motor" in hun muizen zitten :/)
Check http://nl.wikipedia.org/wiki/Floating_point

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Om eerlijk te zijn vind ik het niet heel erg nuttig om floating point te vertalen, maar als het correct Nederlands is, dan is het wel goed. Overigens is Wikipedia imho niet zo'n goede bron om dit te bewijzen, aangezien iedereen dat in principe kan aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Laat ik het anders zeggen,
Iedere programmeur weet wat Floating point betekent en moet dat met een drijvend komma getal weer terugvertalen naar Floating point om het te begrijpen (ik iig).
En iedereen die niet weet wat een Floating point betekent weet ook niet wat een drijvende komma is (familie geraadpleegd:noobs).
En dat allemaal nog zonder dat ik nog een keer zeg dat het een _naam_ is.

En ik was laatst meer van dit soort "vreemde" vertalingen tegen gekomen, weet alleen niet meer welke items dat waren.

[ Voor 17% gewijzigd door boiert op 25-02-2006 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik ben het er ook mee eens dat "drijvendekommagetallen" een nogal krampachtige vertaling is van floating point, bijna grappig zelfs ;).

Beter zou volgens mij gewoon "kommagetallen" zijn, maar ik geef als technisch persoon ook de voorkeur aan floating point :).

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter Tinus op 25-02-2006 10:56 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ecteinascidin schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 21:55:
Hoewel het gek klinkt, is drijvende komma wel degelijk een normaal nederlands woord. Hij duikt hier niet voor het eerst op.
En dat Google niet veel hits laat zien of dat Engels duidelijke voertaal is, dat doet daar niets aan af.... denk ik.
Heb je daar misschien een bron van?
'drijvende' en 'komma' zijn namelijk twee apparte woorden.

En volgens de Van Dale bestaat 'kommaoperaties' ook niet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Drijvende kommaberekeningen is een term die door PCM in het verleden werd gebruikt. Ik heb het dan over 1992-1994 toen het blad nog meer op professionals was gericht. Als vaste test van processors hadden ze onder andere een floating point benchmark (Mandelbrot).

Ik vind 't wel een wat overdreven vertaling voor het Tweakers.net-publiek en zou dan ook de voorkeur geven aan het Engelse floating point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Als we het dan toch gaan vernederlandiseren, zet er dan alsjeblieft neer "zwevend komma getal" dan slaat de term tenminste nog op, 'drijvend komma getal' slaat de plank compleet mis mijns inziens :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-03 02:46
mja en drijvende kommagetallen en kommagetallen is ook NIET hetzelfde...
Je hebt het net over "floating point" of drijvende komma om aan te duiden dat het aantal getallen na de komma niet vastgesteld is.
Imho is een drijvende komma ook een perfect juiste vertaling :) dat dit tussen allerlei engelstalige zooi staat, maakt het natuurlijk minder mooi :/

[ Voor 17% gewijzigd door the_stickie op 26-02-2006 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Atlas schreef op zondag 26 februari 2006 @ 00:39:
Als we het dan toch gaan vernederlandiseren, zet er dan alsjeblieft neer "zwevend komma getal" dan slaat de term tenminste nog op, 'drijvend komma getal' slaat de plank compleet mis mijns inziens :)
'Drijvende komma' is in de informatica afaik de gangbare vertaling. Met 'zwevende komma' raken we de laatste paar lezers die de term kennelijk nog net konden plaatsen, ook kwijt :P

Maar ook hier een (lichte) voorkeur voor het Engels. Al was het maar omdat ik bij even Googlen de term "drijvende komma uitzondering" tegenkwam, en nou hoofdpijn heb :X

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb het idee dat mensen die de vertaling 'slecht' vinden niet door hebben dat het toch echt de gangbare equivalente Nederlandse term is. Het is dus niet door de redactie zelf verzonnen of 'grappig bedoeld'; het is gewoon de correcte term. Daarom is het in ieder geval al beter dan alternatieven als 'kommagetal'.

Als een groot deel van de lezers de term niet kent is het misschien niet zinnig om de Nederlandse term te blijven gebruiken. Aan de andere kant zou je natuurlijk ook dat principieel wél kunnen doen, om zo de gangbare Nederlandse informaticaterminologie in zwang te krijgen.

Sowieso is het een beetje lood om oud ijzer, want ik denk dat verreweg het grootste deel van de lezers zich niet bewust is van de verschillen en overeenkomsten tussen floating point, fixed point en decimal getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

boiert schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 21:28:
nutteloos topic,,, >:)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drijvende_komma (ook te vinden onder zwevende komma)

Als je engels wil moet je hier engels praten. Als je die term niet in het nederlands kende had je wellicht een echte opleiding moeten doen ipv een cusus programeren waar je wel leert hoe het te gebruiken, maar nooit de wiskunde hebt gezien.

[ Voor 2% gewijzigd door leuk_he op 26-02-2006 22:45 . Reden: paar spelfauten. ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:20

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Doet me denken aan de "spatieterugtoets" die je moest gebruiken als je het pad wilde veranderen waarin je windows 2.13 wilde installeren....... B)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Pagina: 1