[ubuntu] geen rechten voor php

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik een computertje waar ik Ubuntu op heb draaien, alles loopt aardig alleen ik krijg Php 5 niet draaiende onder apache.... |:(
Volgens de log komt het doordat de gebruiker geen scripts mag uitvoeren, hoe wijzig ik dit zodat php gewoon kan draaien?

Ik krijg dus zo'n pagina wat aantoont dat het wel is geinstalleerd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Internal Server Error
The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@localhost and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/2.0.54 (Ubuntu) PHP/5.0.5-2ubuntu1.1 mod_perl/2.0.1 Perl/v5.8.7 Server at 192.168.1.66 Port 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Post eens een stukje van het log dan?
Hoe wil je dingen uitvoeren? Wanneer wordt Apache gestart?

En wat heb je zelf al geprobeerd/opgezocht?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie!

Apache wordt direct opgestart met de start van ubuntu en doet het gewoon voor standaard html pagina's. Als ik een stukje php in de html stop negeert hij dat gewoon en als je een .php probeert te openen in de browser via localhost dan geeft hij een 500 internal server error. Maar php is wel geinstallleerd volgenens de error pagina....

In de log staat gewoon zoiets van user not allowed to run scripts error on line 26 C....

Ik kan tot nu toe allleen dingen vinden om met sudo de rechten van een map te wijzigen maar geen rechten voor scripts... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
misschien heeft het er mee te maken dat ik het niet als root heb geinstalleerd maar gewoon als gebruiker. Want je kan standaard niet als gebruiker inloggen....dus het zou als gebruiker moeten kunnen...

Iemand ideeën ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien had je het met 'sudo' moeten installeren? Dat is tenminste de normale gang van zaken bij Ubuntu (root account is ook gedisabled).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

(in debian waarschijnlijk het zelfde)
apache is de gebruiker www-data php is dit dus ook
chgroup www-data zou wonderen doen

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Hoe doe ik dat dan precies dat chgroup?

de log btw:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[Sun Feb 26 19:42:48 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Ubuntu) PHP/5.0.5-2ubuntu1.1 mod_perl/2.0.1 Perl/v5.8.7 configured -- resuming normal operations
[Sun Feb 26 19:45:38 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/favicon.ico
[Sun Feb 26 19:45:42 2006] [error] [client 127.0.0.1] Premature end of script headers: testphp.php, referer: http://localhost/
[Sun Feb 26 19:45:42 2006] [error] [client 127.0.0.1] Error in suphp.c on line 364: User is not allowed to run scripts, referer: http://localhost/
[Sun Feb 26 19:45:42 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/favicon.ico
[Sun Feb 26 19:46:52 2006] [notice] caught SIGTERM, shutting down
[Sun Feb 26 19:46:54 2006] [notice] Apache/2.0.54 (Ubuntu) PHP/5.0.5-2ubuntu1.1 mod_perl/2.0.1 Perl/v5.8.7 configured -- resuming normal operations
[Sun Feb 26 19:47:10 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/favicon.ico
[Sun Feb 26 19:47:12 2006] [error] [client 127.0.0.1] Premature end of script headers: testphp.php, referer: http://localhost/
[Sun Feb 26 19:47:12 2006] [error] [client 127.0.0.1] Error in suphp.c on line 364: User is not allowed to run scripts, referer: http://localhost/
[Sun Feb 26 19:47:12 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/favicon.ico
[Sun Feb 26 19:53:10 2006] [error] [client 127.0.0.1] Premature end of script headers: testphp.php, referer: http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch07s06.html
[Sun Feb 26 19:53:10 2006] [error] [client 127.0.0.1] Error in suphp.c on line 364: User is not allowed to run scripts, referer: http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch07s06.html
[Sun Feb 26 19:53:11 2006] [error] [client 127.0.0.1] File does not exist: /var/www/favicon.ico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
:w Lennart ;)
Maar heb je php gewoon geinstalleerd met sudo?
Volgens mij heb jij dezelfde breezy versie als ik en mij lukte het met
sudo apt-get install php4
wel. Volgens mij heb jij php5 helemaal niet nodig :p Doe het gewoon met php4 en dan wekt het wel (mij iig)

\edit
Ook op http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch07s06.html, waar elke keer naar gerefereerd wordt, is sprake van php4. Ik denk dat je gewoon de stable v4 moet proberen, dan weet je iig dat het werkt

\edit2
UTFS! :> Als je weet wat chgroup inhoud, kan je hier ff kijken. Staat alles uitgelegd over CHMOD, CHOWN en CHGROUP.

[ Voor 46% gewijzigd door mithras op 26-02-2006 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Hee Jurian :P

Ik had het eerst met synaptic geinstalleerd en later met sudo maar het werkte maar niet.....
Toen ben ik gaan klooien met apache2.conf en toen deed apache het helemaal niet meer |:( ook niet na herinstallatie. Dus toen heb ik heel ubuntu maar opnieuw geinstalleerd en nu doet php het wel :)

Wat er nou fout zat zal ik nooit weten :| maar het werkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon de gebruiker die php scripts uitvoert volledige rechten op zowel de php folder als de webmap geven. Dit doe je met chmod
Voorbeeld chmod /var/tmp 774

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Ik heb geen php folder of misschien bedoel je de phpmodule zelf....Dat was ook eerst een probleem dat je geen webpagina's in de www map kon zetten.... Maar de gebruiker, ik dus, die apache draaiende kon dus geen php pagina's laden omdat ik geen rechten had scripts uit te voeren...

Waarschijnlijk is het fout gegaan doordat ik de eerste keer apache en php via synaptic heb geinstalleerd |:( Waardoor het geen rechten had, ik had het de eerste keer met sudo apt-get moeten doen...
Wat ik ook raar vind is dat je niet iets met sudo kan herinstalleren, als iets al is geinstallleerd dan kan je het niet opnieuw installeren zelfs als je het programma weg gooit. Is er een speciaal commando voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Mr_gadget schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:26:
Wat ik ook raar vind is dat je niet iets met sudo kan herinstalleren, als iets al is geinstallleerd dan kan je het niet opnieuw installeren zelfs als je het programma weg gooit. Is er een speciaal commando voor?
Wat bedoel je daarmee? Als je een pakket met
apt-get remove X
wegooit kan je daarna met
apt-get install X
dit weer opnieuw installeren :?
Doe gewoon moeilijk, werk gewoon in de terminal met sudo en je bent van al het gezeik af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Topicstarter
Zal het nog wel een keer proberen maar het leek eerst op dat ik iets met sudo niet opnieuw kan installeren.....

Vind dat trouwens een verbeterpunt voor ubuntu, het is te veilig voor de gewone gebruiker. Iemand die het voor gewone taken zoals surfen en office zou gebruiken kan er prima mee werken. Alleen kan het zijn dat hij te weinig rechten heeft. En dan wordt het te moeilijk voor de gewone gebruiker want hij moet gaan sudo'en. Dat zouden ze nog kunnen verbeteren maar natuurlijk niet te sterk want dan wordt het weer onveilig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Je kan (op te zoeken via http://help.ubuntu.com) instellen dat je sudopasswd onthouden wordt en (dat denk ik dan) gelijk kan sudo'en zonder je passwd in te voeren.
Sudo is juist een heel geavanceerd programma wat je tijdelijk rootrechten kan geven om iets te installeren. Dan hoef je niet de hele tijd onder je root te werken waar je het hele systeem ernstig kan beschadigen.
Echter vind ik het wel raar dat als je dus kennelijk met synaptic php installeert dat apache dus geenr rechten krijgt om scripts uit te voeren... mja, in terminal met sudo lukt het wel, dus ligt het eerder aan synaptic dan aan apt ;)
Pagina: 1