VGA koeler: Artic Accelero X1 of Artic NV Silencer 5

Pagina: 1
Acties:

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-02 19:55
Omdat ik hier nergens wat relevants over de Accelero X1 maak ik een topic aan.

Waar gaat het om:

Ik ben m'n computer wat stiller aan t maken. Heb inmiddels 2 12dB fans voorin de kast hangen om de HD's te koelen, en 1 18dB 120mm outtake fan. Op de CPU zit een Zalman 7000CU.

Moederbord, Asus A8N5X, was voorzien van een actieve koeler, die is vervangen door een passief zalmanblokje (de ZM-NB47J) . En toen bleef de videokaart, een EVGA 6800GS, over :)

Ik zou het liefst een koeler hebben die de warme lucht van de kaart meteen de kast uitblaast. Dit kan naar mijn weten alleen de Artic NV Silencer.

Het probleem hier is het passieve koelblokje. Die zit nu al tegen de onderkant/achterkant van de videokaart aan. Hierdoor zou een Artic NV Silencer 5 in principe niet passen. De eerste creatieve gedachte was ijzerzaagje + koelblokje = passende NV Silencer. Echter het koelblokje wordt nu al wel redelijk warm. Kan m'n vinger er wel ophouden zonder te verbranden o.i.d. Ik vraag me af of hij als ik m korter maak door het bovenste deel eraf te zagen nog voldoende koeling geeft.

Verder kijkend zag ik op de site van Artic dat ze ook een Accelero X1 hebben. Ik kende m niet, maar heb wat reviews gelezen en hij blijkt best goed te zijn.

Zie voor info + reviews:

- http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=91
- http://www.crazy-oc.de/Bo...t.php&contentid=1244#head
- http://www.hardwareoc.at/...X1_X2_7800GTX_X1800XT.htm
- http://www.virtual-hideou...c_accelero_x1/index.shtml

Ik twijfel nu een beetje wat ik zal doen. De X1 spreekt me wel aan maar het grote voordeel van de Silencer vind ik is dat ie de lucht meteen de kast uitblaast. En ipv de X1 zou ik ook een Zalman vga koeler kunnen nemen waar ik met vorige videokaarten goede ervaringen mee heb.

Samenvattend heb ik de volgende opties:

1) Gaan voor de Artic Accelero X1, het NB blokje kan dan blijven zitten

2) een NV Silencer 5 halen, en dan koelblokje afzagen

3) NV Silencer halen, en originele actieve NB koeler terugplaatsen (misschien op 5V laten draaien voor minder geluid?)

Naar prijsverschillen kijk ik niet al te veel, een goede koeler mag wat meer kosten.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 09:29

oshiro

Chill, dude.

2) Misschien een stukje uit de Silencer zagen als dat praktisch is?

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
zaag een stukje uit het coolblok, en een stuk uit de plastic behuizing van de silencer (aan de onderkant). Op dit manier koelt de silencer meteen je southbridge... Heb dit gezien en werkt erg goed (veel beter dan de originele koeling).

• B-Buster
Way2Smart schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:37:
zaag een stukje uit het coolblok, en een stuk uit de plastic behuizing van de silencer (aan de onderkant). Op dit manier koelt de silencer meteen je southbridge... Heb dit gezien en werkt erg goed (veel beter dan de originele koeling).
Dit lijkt mij inderdaad ook een goed plan. Maar:

1) levert de Silencer dan niet (te) veel koeling af aan de NB en stijgt zo de temp van de videokaart?

2) er blazen straks 2 80mm fans vanuit de voorkant van de kast (voeren koele lucht van buiten de kast aan) ook al over de NB. Levert dat geen weerstand op? Want de lucht uit de silencer wil dan naar rechts over t NB koelblokje blazen maar van die kant komt al een luchtstroom van de fans.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
kijk , ik denk dat je als je een stukje uit je silences gaat smelten ofzo , je dan langs daar gaat aanzuigen , niet blazen , tenminste als je een stukje uit de zijkant van de silencer haalt , verder zal de temp niet te hoog oplopen lijkt me, de silencer is beter dan je stock koeling , en als je de silencer een beetje gaat modden , dan gaat er niet veel gebeuren , iemand anders heeft trouwens al een stuk uit zijn silencer gesmolten hier , en voor hem werkt het perfect

als dit allemaal niet goed lijkt voor je , dan zou ik je aanraden hetzelfde te doen als ik,

ik heb een geforce 6600

ik had een klein sinkje met een klein sneldraaiend fannetje er op , dat was vrij luidruchtig , dus ik dacht dat ik dat wel kon oplossen ,en op deze manier , ik heb een AGP versie , dus de silencers gaan niet passen ...

men neme een p4 alu stock heatsink en men haalt het fannetje er af

men neme een geforce 6600 AGP

men neme een goede PCI bracket fan

men slijpt, zaagt en vijlt de bovenkant van de p4 sink af , zodat een klein deel van de ribben nog op het alu koellichaam staat , en dit geheel net de grootte van een pci bracket heeft samen met je videokaart

je tekent de gaten af op je sink , je boort , eerst met een kleine boot langs de ene zijde , dus niet de kant met de ribbels

men draait de sink om , en boort met een grotere boor aan de andere kant , niet volledig door de sink , je laat nog een mm of 3 alu staan , anders kan je de sink niet meer monteren

je monteert de sink met schroeven , of de standaard plastieken dingetjes waar je oude sink mee vast zat

je monteert de pci bracket fan onder de kaart , evt laat je de pci bracket fan gestuurd worden door je videokaart

je zet de computer op , en kijkt of je zelfgemaakte koeling goed is

noot : ik ben niet verantwoordelijk voor kapotte kaarten ten gevolge van deze heatsink , als je niet weet wat je aan het doen bent , of je hebt geen ervaring met metaalbewerking , dan zou ik heel voorzichtig te werk gaan , want je kan je kaart met deze opstelling , indien slecht gebruikt , om zeep helpen

een koperen koellichaam is zwaarder , maar koelt beter , ook is alu makkelijker te bewerken dan koper , maar in principe kan je dit ook bewerkstelligen met een koperen sink

foto ? kijk naar de foto van me kast , daar zie je al iets . ik zal later ook eens een foto van het sinkje zelf posten

[ Voor 4% gewijzigd door successor op 01-03-2006 13:08 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-02 22:28
successor schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:16:
kijk , ik denk dat je als je een stukje uit je silences gaat smelten ofzo , je dan langs daar gaat aanzuigen , niet blazen , tenminste als je een stukje uit de zijkant van de silencer haalt , verder zal de temp niet te hoog oplopen lijkt me, de silencer is beter dan je stock koeling , en als je de silencer een beetje gaat modden , dan gaat er niet veel gebeuren , iemand anders heeft trouwens al een stuk uit zijn silencer gesmolten hier , en voor hem werkt het perfect

als dit allemaal niet goed lijkt voor je , dan zou ik je aanraden hetzelfde te doen als ik,

ik heb een geforce 6600

ik had een klein sinkje met een klein sneldraaiend fannetje er op , dat was vrij luidruchtig , dus ik dacht dat ik dat wel kon oplossen ,en op deze manier , ik heb een AGP versie , dus de silencers gaan niet passen ...

men neme een p4 alu stock heatsink en men haalt het fannetje er af

men neme een geforce 6600 AGP

men neme een goede PCI bracket fan

men slijpt, zaagt en vijlt de bovenkant van de p4 sink af , zodat een klein deel van de ribben nog op het alu koellichaam staat , en dit geheel net de grootte van een pci bracket heeft samen met je videokaart

je tekent de gaten af op je sink , je boort , eerst met een kleine boot langs de ene zijde , dus niet de kant met de ribbels

men draait de sink om , en boort met een grotere boor aan de andere kant , niet volledig door de sink , je laat nog een mm of 3 alu staan , anders kan je de sink niet meer monteren

je monteert de sink met schroeven , of de standaard plastieken dingetjes waar je oude sink mee vast zat

je monteert de pci bracket fan onder de kaart , evt laat je de pci bracket fan gestuurd worden door je videokaart

je zet de computer op , en kijkt of je zelfgemaakte koeling goed is

noot : ik ben niet verantwoordelijk voor kapotte kaarten ten gevolge van deze heatsink , als je niet weet wat je aan het doen bent , of je hebt geen ervaring met metaalbewerking , dan zou ik heel voorzichtig te werk gaan , want je kan je kaart met deze opstelling , indien slecht gebruikt , om zeep helpen

een koperen koellichaam is zwaarder , maar koelt beter , ook is alu makkelijker te bewerken dan koper , maar in principe kan je dit ook bewerkstelligen met een koperen sink
Foto?! :P

hoi

• B-Buster
@successor: Ik vind het een hele leuke uitleg, maar ik ben gewoon op zoek naar iets dat ik in de winkel kan kopen en evt een beetje moet modden. Daarbij kost het denk ik bijna evenveel om die onderdelen bij mekaar te zoeken + veel meer tijd :D

Denk dat ik toch de Silencer maar ga kopen, en die dan wat aanpas. Tenzij er nog meer creatievelingen als hierboven zijn en mij nog wat anders kunnen adviseren? :P

Edit: wil trouwens ook wel graag een fotootje van je koeler zien!

[ Voor 8% gewijzigd door B-Buster op 25-02-2006 19:20 ]

Verwijderd

Toch zou ik gaan voor de Axelero, lelijke naam, maar het is de opvolger van de silencer en dus zeer waarschijnlijk beter.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou gaan voor de silencer wanneer je niet veel plaats hebt voor casefans , dus maar 1 plaats voor 80 mm ofzo , als je zoals mijn kast 4 120 mm fans hebtt (of 2) dan zou ik voor de accelero x1 gaan

edit : U vraag wij draaien , hier dus een paar foto's

klik eerst hier
dan hier

[ Voor 37% gewijzigd door successor op 02-03-2006 20:10 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1