[XP] Schijf telkens op PIO

Pagina: 1
Acties:

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Ik heb een nogal vreemd probleem. Ik heb onlangs een nieuwe harddisk aangeschaft (Maxtor SATA 7L250S0) en daarop opnieuw Windows XP (pro, SP2) geinstalleerd. Nu valt het mij op dat de schijf af en toe erg traag is. Als ik dan in m'n device-manager kijk, blijkt hij ineens op PIO mode te staan. Als ik herstart, staat hij meestal weer terug op UDMA4. Gaat hij niet uit zichzelf terug, dan deinstalleer ik de controller, herstart en dan is het weer DMA.

Mijn systeem:
- AOpen AX4SPB, met Intel 848P Chipset (82801EB Ultra ATA controller)
- P4 2.8 HT

Ik heb al van alles geprobeerd
- Intel INF drivers geupdate
- Mobo drivers geupdate
- Zo'n tooltje waarmee je XP 'vastzet' op DMA
- Registry-hack om hem op DMA te houden

Ik weet zo even niet meer wat er nog aan de hand kan zijn, of is m'n schijf gewoon brak?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je je harddisk al eens getest met een tooltje uit de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ? Staat er iets in de eventlog over problemen met je harddisk ofzo? :)

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 11:42
Je hebt een SATA schijf maar ik zie geen SATA controller bij je specs staan?

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik het probleem gevonden heb: http://ntcompatible.com/S...oing_PIO_Mode_t31322.html

Blijkbaar heeft mijn Intel controller problemen met schijven die NCQ ondersteunen. Hierdoor stokt de doorvoer af en toe, wat XP dan weer als een schijf-timeout ziet, waardoor hij de schijf op PIO zet. Dat ziet er dus naar uit dat ik een nieuwe controller kan gaan kopen die wel NCQ snapt

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
Of NCQ uitschakelen..
Zoals je hier ziet maakt het zo goed als niks uit qua performance, soms is het zelfs sneller zonder NCQ

Systeem Specs

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Occy74 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 02:23:
Of NCQ uitschakelen..
Zoals je hier ziet maakt het zo goed als niks uit qua performance, soms is het zelfs sneller zonder NCQ
Is dat uberhaubt mogelijk? Dat zou het namelijk op de schijf zelf uitgeschakeld moeten worden...

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03 15:57
Voor een Nforce4 werkt het als volgt, misschien heeft die Intel ook die optie?

[quote]To prevent slow boot up and possible data corruption, just turn off NCQ in the driver properties in device manager.

Go to device manager, look for the SCSI and RAID controller entry and double click the NVIDIA nForce4 Serial RAID Controller, click the Primary Channel tab and untick Enable Command Queuing. If you have a RAID setup, do the same on the Secondary Channel and then reboot[/quote]

Ik zie nu hier dat je controller geen NCQ ondersteunt dus daar zal je het niet vinden lijkt me dan...

Zwelgje zijn link hieronder lijkt me een goede optie om te proberen...

[ Voor 22% gewijzigd door Occy74 op 27-02-2006 18:17 ]

Systeem Specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• corani

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Topicstarter
Deze optie heb ik inderdaad geprobeert, maar helaas zonder succes. Tenminste... het is iets beter, na een dag draaien is hij slechts van UDMA5 naar UDMA3 gezakt.

Pagina: 1