Toon posts:

[Linux] Nieuwe partitie in vrije ruimte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vast een makkie voor een ieder op dit forum:

Ik heb een HD van 120GB. Daarvan heb ik 40GB in gebruik met (Gentoo) Linux. 80GB is nog niet gealloceert.
Die 80GB vrije ruimte wil ik nu gebruiken gaan gebruiken voor m'n Gentoo omgeving.

Ik meen mij te herinneren dat het manipuleren van m'n partitietabel met fdisk ervoor zorgt dat ik alle content van die schijven kwijt raak.

Weet iemand een tool (voor Linux) waarmee ik op die vrije schijfruimte een volume aan kan maken zonder dat ik data kwijt raak?
P.S. Partition-Magic is geen optie.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

Cyphax

Moderator LNX
Gewoon cfdisk, die is wat vriendelijker dan fdisk (menugestuurd). Dat kan eigenlijk niet echt misgaan als je die bestaande partitie gewoon met rust laat verder.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

gparted is redelijk vriendelijk en de tools die het gebruikt hebben bij mij nog geen problemen gegeven. Er is ook een mooie LiveCD van. Altijd handig voor de heb.

Maar onthoud wel: in het verleden behaalde resultaten...

Verwijderd

Topicstarter
:)
Ik kwam ook uit op (g)parted omdat ik in de portage-tree van Gentoo geen cfdisk kon vinden. Zelfs Googlen op deze util in combinatie met Gentoo leverde maar weinig op. Uiteraard is zelf compilen een optie, maar (g)parted werd geopperd, dus test ik het eerst met die (trouw als ik ben ;))

Ben benieuwd...

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:33

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat cfdisk niet gewoon bij je distro zat.
Dus je zou even kunnen kijken. Maar als je liever gparted gebruikt moet je dat doen, die ken ik eigenlijk niet.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:18:
:)
Ik kwam ook uit op (g)parted omdat ik in de portage-tree van Gentoo geen cfdisk kon vinden. Zelfs Googlen op deze util in combinatie met Gentoo leverde maar weinig op. Uiteraard is zelf compilen een optie, maar (g)parted werd geopperd, dus test ik het eerst met die (trouw als ik ben ;))

Ben benieuwd...
cfdisk word standaard mee gecompileerd dacht ik. Sterker nog ik heb cfdisk gebruikt bij de installatie ipv fdisk, omdat ik cfdisk iets fijner vind om te gebruiken,

Als het goed is zal (als root in een terminal) "cfdisk /dev/hdx" dus gewoon moeten werken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-02 21:09
Het "het manipuleren van m'n partitietabel met fdisk" zorgt alleen voor datacorruptie als je partities gaat verwijderen, en zelfs dan kun je ze terugkrijgen door een partitie van dezelfde (of grotere) grootte op dezelfde beginpositie te maken.

Je kunt met (de Linux-) fdisk (die van MS is ernstig kreupel) dus gewoon partities bijmaken op ongealloceerde ruimte.
Ik weet vrjiwel zeker dat fdisk het niet toelaat dat fdisk er wel voor waarschuwd, maar het enige waar je op moet letten is dat de ruimte die je aan je nieuwe partitie toewijst niet al in gebruik is voor een andere partitie.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Een wat late reactie:
Ik ben gewoon een oen. Weet niet wat me bezielde, maar cfdisk zit inderdaad gewoon in m'n distro! :)
Pagina: 1