Toon posts:

Debian ballast verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met Debian. Omdat dit de eertse keer was dat ik met Linux werkte heb ik tijdens de installatie aangegeven dat ik de grafische interface wilde installeren. Gaande weg ben ik er echter achter gekomen dat ik deze grafische schil (en alles wat er bij geïnstalleerd is zoals openOffice, etc) totaal niet gebruik. Het is op zich geen probleem maar tijdens een apt-get upgrade worden alle "garfische paketten ook ge-update en dat duurt tegenwoordig steeds langer.
Vraag is: hoe kan ik op een veilige manier de grafische paketten de-installeren zonder dat ik mijn systeem ruïneer? Dat laatste is van belang want ik heb er een mailserver, webserver, etc op draaien.

Bedankt!

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al eens de handleiding van apt-get gelezen? Misschien dat je apt-get --purge remove <pakket> kan doen?

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de 'tip' ;)
Vraag is alleen welk <pakket>

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
package: x-window-system

Als het goed is zullen packages als OpenOffice een dependency hebben op dit package, dus dit zullen mee verwijderd worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Stamgastje op 24-02-2006 15:47 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

of je gebruikt aptitude, kun je ook makkelijk door virtuele paketten (zoals gnome) browsen en verwijderen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Of synaptic, als je het grafisch wilt doen.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 16:33:
Of synaptic, als je het grafisch wilt doen.
lijkt me om problemen vragen als je de xserver en alle grafische meuk wil wegdoen als die nog draaien... het kan wel werken, maar ik zou het iig afraden :)

Verwijderd

Het kan nochtans zonder problemen.
Net zoals je packages kan upgraden terwijl ze nog actief zijn.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Met deborphan kun je libraries die door geen enkel programma worden gebruikt achterhalen, zodat je ze vervolgens kunt verwijderen. Dat maakt je systeem een stuk schoner.
Niet wat je zocht maar misschien een leuke tip.

Verwijderd

En met een commando zoals dit:
code:
1
dpkg -l | grep ^ii

kan je op een handige manier te weten komen wat er precies allemaal op je systeem staat, zo kun je rustig uitkiezen wat je wilt houden en wat niet :)

• MALobert
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-10-2024
Je kan ook debfoster en deborphan installeren zie http://www.fruit.je/debfoster/ en http://packages.debian.org/deborphan
Zeer makkelijk om hiermee je systeem eens lekker op te schonen, gebruik hem zelf al een behoorlijke tijd en werkt perfect en houdt zelfs rekening met dependencies

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Als je het pakket deborphan installeert, heb je ook orphaner (ncurses interface) ter beschikking

orphaner --purge -a

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

<daft> remove gnome
<dpkg> apt-get --purge remove libgnome32 libgnome2-common (or ask me about "install gnome"), or after removing those, run 'aptitude' and look at section 'gnome' to remove the rest.
<daft> remove kde
<dpkg> extra, extra, read all about it, remove kde is apt-get --purge remove kdelibs (or ask me about "install kde")
<daft> remove xserver
<daft> remove x
<dpkg> In sarge: apt-get --purge remove xfree86-common In sid/etch: apt-get --purge remove x11-common

bot dpkg in kanaal #debian @ freenode.org

>.< >.< >.< >.<

Pagina: 1