(QOS) Jullie advies

Pagina: 1
Acties:

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-04 16:03
Wat wil ik graag?
Terwijl ik gebruik maak van p2p toepassingen wil ik graag gebruik kunnen blijven maken van mijn games, op normale snelheid kunnen (MSNvideo)chatten, en wie weet, in de toekomst misschien zelfs VOIP. Mijn netwerk bestaat uit meerdere pc's, dus een programma installeren op een pc zie ik niet als echte oplossing.
Ik weet eigenlijk op dit moment niet wat voor mij de oplossing zal zijn, ik ben ook benieuwd wat jullie zelf allemaal gedaan hebben om lag bij jullie thuis op te lossen. Verder wat jullie mij aan kunnen raden om mijn problemen op te lossen.

Mogelijkheden

Hawking broadband booster
Ik weet dat er een review van de hawking broadband booster in hardware.info stond. De enige reden dat ik deze nog niet gekocht heb is omdat hw.info deze volgens mij alleen icm voip getest heeft, en ik een kennis heb die niet tevreden is over dit apparaat icm games. Zo gauw bittorrent ingeschakeld word schieten de pings bij deze persoon omhoog.

Linux Router
Ik heb op internet (gezocht op google en hier) gelezen dat je een oude PC als linux router kunt installeren. In sommige gevallen zit hier QOS op. Oude pc is wel te regelen, maar ik heb totaal geen verstand van linux, en weet niet in hoeverre ik hiermee zal kunnen werken. Hierin verdiepen is niet zo'n probleem, maar in hoeverre zit QOS op pakketten als monowall(???) en in hoeverre werkt dit?

Routers met QOS
Enkele linksys types hebben dit ingebouwd, en er zijn zelfs speciale gaming routers (D-Link DGL-4300 (4x 1000Mbps, 108Mbps) € 130,-), maar ik weet ook niet in hoeverre deze zullen voldoen aan mijn wensen. Ik wil namelijk dat alle verkeer voorrang krijgt op p2p, niet alleen games.
Mocht ik een nieuwe router gaan kopen moet deze in ieder geval een hogere WANsnelheid aan kunnen dan de sweex die ik nu heb. Wellicht worden de snelheden in de toekomst nog een keer verhoogd.

Mijn situatie:

- 3 pc's
- allen windows xp
- chello "light" (oud com21 netwerk, afwijkende snelheden, namelijk 4mbit down, 320kbit up)
- Alles bedraad
- router: Sweex LB000020
- Budget rond de 100euro

[ Voor 3% gewijzigd door feelthepower op 24-02-2006 14:16 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Een linux PC tussen je computer en router hangen zal sowieso een hogere ping opleveren: er zit weer een hop tussen. Een goede router kopen lijkt mij dus een betere idee: op die manier zit het allemaal in een en beperk je het aantal hops.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 20:12

tweakerbee

dus..?

Die extra hop die je maakt van 1ms moet toch ook niet zoveel uitmaken. Als je daardoor je verkeer beter regelt is dat een prima concessie. Als de router volloopt zal er toch wel meer dan 1ms bij komen.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Simpel: Ik heb mijn up,- down/max.connectios etc. allemaal netje ingesteld in utorrent. Zo blijft er 25% van mijn totale bandbreedtte over voor de rest. Simpelste methode.

Daarnaast zou ik evt. QoS in kunnen stellen in mijn router, maar daar heb ik mij nog niet in verdiept.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-04 14:52
Een goeie router en een snellere lijn zal wel voldoen. Het probleem is dat je huidige abonnement maar 40kB/s upstream verkeer voorziet en dat je te weinig upstream bandbreedte gaat hebben om fatsoenlijk alles tergelijkertijd te doen. Als je via VOIP belt, ondertussen nog wat up en download via p2p, dan ga je uiteraard veel lag in je games hebben. Gemakkelijk is je abonnement iets verzwaren dat je sowieso al wat meer upstream hebt.

Je kan op je router proberen je verkeer te beperken afhankelijk van de applicatie of poort dat er gebruikt wordt. Dan zal je wel een oude pc als linuxrouter moeten configureren want op mijn 3 goedkope routers(sms,ovislink,..) die ik heb kan je zoiets niet instellen.

[ Voor 46% gewijzigd door FragileM64 op 24-02-2006 15:26 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• feelthepower
marcieking schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:10:
Een linux PC tussen je computer en router hangen zal sowieso een hogere ping opleveren: er zit weer een hop tussen. Een goede router kopen lijkt mij dus een betere idee: op die manier zit het allemaal in een en beperk je het aantal hops.
Ik dacht in dit geval ook aan een linux pc ter vervanging van mijn huidige router.

• feelthepower
subtiel schopje, iemand nog andere suggesties? Daar een linux pc als router niet mijn voorkeur heeft...

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Ik heb zelf D-Link DGL 4300 gaming router icm Chello Classic 8/1mbit. Met flink wat netwerkverkeer (bv. torrents) stijgt mijn ping (bv met Call of Duty) naar 100ms, maar met "gaming fuel" optie aan (Packet prioritizing) zakken mijn ping-waardes naar 40ms. Zonder ander netwerkverkeer is dat normaal rond 20-30ms op mijn favoriete CoD-server. Iig geen lags meer.

Probleem nu bij jou is (zoals al eerder genoemd) je upload bandbreedte die zo belangrijk is bij torrents. Sowieso zou ik die afkappen op 80% van max. om je DL optimaal te houden, maar zonder QoS gaat tegelijkertijd gamen toch problemen geven met hoge pings; ook met zwaardere abo's, want torrents willen bijna altijd je upload bandbreedte opslurpen.
Ik had ooit zelf ook die Sweex router, maar heb die gauw ingeruild wegens vollopen NAT-tabel bij veel torrent connecties. Daarna Sitecom overgekocht van een maat van mij (meer een dienst voor hem dan dat ik het zou willen hebben) en die was veel stabieler, maar met games altijd dat probleem met hoge pings gehad. Nu dus niet meer met huidige router. Die is wel aan de prijzige kant en heeft WLAN die minder goed is dan laatste modellen van Linksys, maar je krijgt wel gigabit erin, 108mbps WLAN icm met bijbehorende client van DLink (andere merken schijnen compatibiliteitsproblemen te geven) en belangrijker nog die "gaming fuel" optie. Daar kun je verschillende applicaties instellen met priorities tussen 1-255. Router heeft hoge throughput, dus gericht op toekomstige snelheidsverhogingen is ie OK. En ziet er strak uit, zo zwart met blauwe LEDs. Heel veel dus in 1 doosje ;)
Zoek anders een paar reviews ervan op internet. Tomshardware heeft er iig 1.

[ Voor 13% gewijzigd door sl1200 op 28-02-2006 23:07 ]

Specs: GamePC HTPC Server

Pagina: 1