Ik werk al jaren en jaren met javascript en kan daar inmiddels behoorlijk goed mee uit de voeten. Kan vrijwel alles clientside mogelijk, oplossen met javascript.. en het mooiste, ik vind het nog leuk ook
. Nu bestaat er ook al een tijdje ActionScript (van Adobe/Macromedia Flash). Hier heb ik me nog nooit heel erg in verdiept, maar bij mij kwam de vraag op, waarom eigenlijk Javascript en geen Flash? Hoop niet dat dit als de vraag waarom PHP en geen ASP wordt.
Het leek me daarom wel eens handig om de voor- en nadelen op een rijtje te leggen. En mocht ActionScript veel positieve resultaten opleveren, daar misschien in verdiepen. Een paar dingen die ik kan verzinnen:
(+) Javascript:
- Door vrijwel alle browsers/clients ondersteund (danwel niet uniform).
- Veel informatie over beschikbaar
- DOMScripting
- Eenvoudig te integreren
(-) Javascript:
- Minder mooie animaties en grafisch opzicht zwakker
- Niet uniform (in een standaard) ondersteund door de verschillende browsers
(+) Actionscript
- In grafisch opzicht sterker en mooiere animaties.
- Makkelijk te integreren met XML (?)
- Indien geinstalleerd, gebruikmakend van een standaard. Uniform.
(-) Actionscript
- Je moet FlashPlayer vereist stellen. (veelal al geinstalleerd, maar toch)
- Niet makkelijk te integreren (door in de body te echoën bijv.)
Mijn site wordt geheel XMLBased dus de XMLData ligt al klaar. Dat is mssn voordeel tbv het niet kunnen echoën in de 'body' ervan. Maar hoe het zit met load etc. weet ik niet. Ben er wel benieuwd naar. En misschien aanvulling of dingen die iemand niet vind kloppen in mijn lijstje? Hoop dat er een hoop javascript/actionscript fanaten zijn die zich (nog eens?) in deze discussie willen mengen
Mag geen opsomtopic worden met +/-, dus beetje argumentatie zou mooi zijn
Het leek me daarom wel eens handig om de voor- en nadelen op een rijtje te leggen. En mocht ActionScript veel positieve resultaten opleveren, daar misschien in verdiepen. Een paar dingen die ik kan verzinnen:
(+) Javascript:
- Door vrijwel alle browsers/clients ondersteund (danwel niet uniform).
- Veel informatie over beschikbaar
- DOMScripting
- Eenvoudig te integreren
(-) Javascript:
- Minder mooie animaties en grafisch opzicht zwakker
- Niet uniform (in een standaard) ondersteund door de verschillende browsers
(+) Actionscript
- In grafisch opzicht sterker en mooiere animaties.
- Makkelijk te integreren met XML (?)
- Indien geinstalleerd, gebruikmakend van een standaard. Uniform.
(-) Actionscript
- Je moet FlashPlayer vereist stellen. (veelal al geinstalleerd, maar toch)
- Niet makkelijk te integreren (door in de body te echoën bijv.)
Mijn site wordt geheel XMLBased dus de XMLData ligt al klaar. Dat is mssn voordeel tbv het niet kunnen echoën in de 'body' ervan. Maar hoe het zit met load etc. weet ik niet. Ben er wel benieuwd naar. En misschien aanvulling of dingen die iemand niet vind kloppen in mijn lijstje? Hoop dat er een hoop javascript/actionscript fanaten zijn die zich (nog eens?) in deze discussie willen mengen
Mag geen opsomtopic worden met +/-, dus beetje argumentatie zou mooi zijn