512MB SDRAM 3v SDR100 16x8 in Bigiron 4000

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb hier een Bigiron 4000 staan (router) met een management blade waar een 256MB SDRAM 3v SDR100 16x8 module op zit (merk: Wintec 3211 - W9R332647LB-222S), maar daar wil ik een 512MB module in gaan prikken..

Nu ben ik al redelijk wat types SDRAM tegengekomen, maar 't is me niet helemaal duidelijk welke compatible zijn met dit geheugen..

Er staan wat verschillende soorten op http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/546, maar welke is compatible ?

[ Voor 6% gewijzigd door Wunk op 24-02-2006 10:02 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Met de info die je geeft kunnen we dat niet gokken :o

Wat voor geheugencontroller/chipset heeft dat geval :?

Als het max 128Mb chips (16Mx8) aankan, dan ga je geen 512MB module kunnen plaatsen. Zijn 512MB modules (dus ofwel 256Mb chips, danwel stacked DIMMs) wel ondersteund dan zul je uit de documentatie moeten halen hoe/wat/waar.

Oslik blyat! Oslik!

• Wunk
Moet ik toch eens dieper gaan graven, er kan 512MB op, dat weet ik. Alleen in de 762 pagina's tellende handleiding staat niks over memory upgrades ;)

Anders toch maar een mailtje naar de fabrikant sturen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van gewoon eens te kijken naar het apparaat zelf en zien wat voor controller erin zit (grote vierkante chip in de buurt van de DIMM slot/sloten) :z

Edit:
Heb even paar .pdfjes zitten doorbladeren en snap wat je bedoelt mbt documentatie ;)

Iig lees ik ook dat 512MB mogelijk moet zijn, als er maar 1 DIMM slot beschikbaar is, geeft dat twee mogelijkheden:

- je managementblade support 256Mb 32Mx8 chips
- je managementblade support stacked, registered DIMMs (32 stuks 32Mx4 chips)

In dat eerste geval is het makkelijk zat, een willekeurige 512MB DIMM zal voldoen (mits het ook qua evt ECC/reg overeenkomt), in de tweede geval is het erg lastig en ben je waarschijnlijk best af met contact op te nemen met Foundry (of hun agent).

Mbt registered en/of ECC, dat is makkelijk zat uitzoeken - als je huidige DIMM 16 grote chips heeft is het non-ECC, heeft het 18 grote chips (9 per kant) dan is het ECC. Als het registered is zijn er een aantal (meestal 4 of 8, soms tot 18) kleinere chips, de registers op de DIMM aanwezig.

[ Voor 75% gewijzigd door dion_b op 24-02-2006 15:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Wunk
De 'officiele' memory upgrades van foundry kosten rond de $2000 (typeaanduiding: BMR512-FC), beetje bullshit als 't gewoon SDRAM is..

Er zitten 16 chips op de module, 8 aan elke kant

Afbeeldingslocatie: http://www.wunk.net/pics/240206-160546.jpg
(lang leve onduidelijke telefooncamera's ;) )

De chips die er op zitten zijn Toshiba tc59sm708ft-80

En grote vierkante chip.., 't is een management blade, die barst van de vierkante chips :P
Degene die opvalen zijn een Xilink Spartan XCS40XL, een Foundry own branded chip F711063AGFT en een PCIBUS chip PCI1225PDV

[ Voor 27% gewijzigd door Wunk op 24-02-2006 16:17 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat *ziet eruit* als een large form-factor SO-DIMM, non-ECC, waarschijnlijk non-registered, met 32Mx8 chips.

Of dat ook zo is, is een tweede...

Je zou waarschijnlijk willekeurig welke 512MB PC133 SO-DIMM kunnen proberen, maar of dat zo'n goed idee is, is een tweede. EUR 2000 klinkt namelijk voor consumentenbegrippen als enorm veel geld, maar vergeleken met de prijs van een Bigiron is dat peanuts. Belangrijker nog: Bigirons worden meestal ingezet op plekken waar outage of flakey gedrag tgv niet 100% compatible RAM niet echt wenselijk is (zacht uitgedrukt) en de gevolgen daarvan zou wel eens duurder kunnen worden (in tijd) dan de EUR 2000 - tenzij je dit beestje thuis hebt om mee te hobbyen, dan zou ik juis wel voor EUR 80 een SO-DIMMetje uitproberen :+

Kortom, ik denk dat er redelijke kans is dat zo'n SO-DIMM gaat werken, maar ik zou het zelf zeker niet in productieomgeving willen uitproberen.

Oslik blyat! Oslik!

• Wunk
Nee, hij is niet voor thuis nee ;)

't punt is dat momenteel 256MB nog wel genoeg is voor de globale BGP routetabel, maar hoe lang dat nog duurt is maar de vraag, hij gaat nl. ingezet worden bij de opzet van een nieuw netwerk..

Bedankt iig voor je advies, ik wellicht even proberen een goedkoper dimmetje aan te schaffen, 't komt namelijk toch eerst nog enige tijd in een testsetup te draaien.., als er dan vaag gedrag naar voren komt zal 't idd toch een officiele upgrade gaan worden. (2000 euro is ook nog een redelijk hoog bedrag in 't mkb namelijk :) )

Maar 133Mhz ?, dat is namelijk wel 100Mhz geheugen.. (SDR100), of valt 133Mhz automatisch terug naar 100Mhz ?

[ Voor 14% gewijzigd door Wunk op 25-02-2006 15:01 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wunk schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:25:
Nee, hij is niet voor thuis nee ;)

't punt is dat momenteel 256MB nog wel genoeg is voor de globale BGP routetabel, maar hoe lang dat nog duurt is maar de vraag, hij gaat nl. ingezet worden bij de opzet van een nieuw netwerk..

Bedankt iig voor je advies, ik wellicht even proberen een goedkoper dimmetje aan te schaffen, 't komt namelijk toch eerst nog enige tijd in een testsetup te draaien.., als er dan vaag gedrag naar voren komt zal 't idd toch een officiele upgrade gaan worden. (2000 euro is ook nog een redelijk hoog bedrag in 't mkb namelijk :) )

Maar 133Mhz ?, dat is namelijk wel 100Mhz geheugen.. (SDR100), of valt 133Mhz automatisch terug naar 100Mhz ?
Ehm, nofi, maar als je moeite hebt met dit soort basic zaken zou ik al helemaal niet unsupported dingen overwegen met een bedrijfskritisch geval als dit...

Geheugenrepen hebben tot nader orde namelijk geen eigen klok. De PCxxx rating van geheugen geeft aan tot hoe snel ze aangestuurd kunnen worden. PC133 kan tot 133MHz aangestuurd worden. Lager mag geen probleem zijn

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1