[XP] Pro+SP2 boot traag

Pagina: 1
Acties:

• deliberator
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-10-2025
Heb vorige week een schone installatie gedaan van Win XP Prop op mijn systeem.
Nu verliep alles goed, en SP2 installeerde ook probleemloos.
Maar, nadaat ik mijn systeem herstartte, was deze bijna 5 minuten bezig met booten.
Dacht in eerste instantie dat dit incidenteel was, maar hij bleef er zolang over doen om te starten.

Vervolgens de HD opnieuw geformatteerd, en Windows er opnieuw op gezet.
Alles verliep weer vlekkeloos, totdat SP2 er weer op gezet werd.
Het systeem was bij het starten weer lang bezig.
Als het systeem eenmaal geboot is, is de snelheid super, maar tijdens booten schiet het niet op.
Probleem heb ik echter nooit eerder gehad met deze machine, en hij bootte dan ook altijd net zo snel.

In device manager heb ik gekeken of iets niet correct geinstalleerd was, en Windows herkende alleen de on-board soundcard niet, dus deze heb ik uitgeschakeld in het bios.
Nog start Windows traag.

Vervolgens maar een slipstream cd gemaakt, installatie verliep probleemloos, maar....hij is nog steeds traag :(

Is er een tool of iets dergelijks, wat bijhoud wat er gebeurt met booten?
Zodat ik kan zien wat de boel vertraagd.

Via msconfig heb ik alles uitgezet, wat niet hoeft te starten

Iemand tips?

Verwijderd

Je zou het programma bootvis eens kunnen proberen.
http://www.digiweetjes.com/Besturing/WinXP/WindowsXP28.html

• deliberator
Die heb ik al geinstalleerd gehad en gedraait tijdens rebooten, alleen zag ik in het logbestand geen rare dingen.

Verwijderd

En heb je toen ook de optimalisatie uitgevoerd?

• deliberator
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 09:41:
En heb je toen ook de optimalisatie uitgevoerd?
Hoe bedoel je dat?
Leg eens uit a.u.b. :)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Ik neem aan dat je alle benodige (fabrikant) drivers geinstalleerd hebt, sommige stukken hardware willen er wel eens voor zorgen dat je machine wat stroperig wordt met de "default" Windows drivers (ookal geven deze geen fouten).

Is het niet gewoon APIPA die de boel ophoudt bij je tijdens een boot? Wat voor netwerk configuratie heb je na je installatie?

Laat maar.. .

• deliberator
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 09:57:
Ik neem aan dat je alle benodige (fabrikant) drivers geinstalleerd hebt, sommige stukken hardware willen er wel eens voor zorgen dat je machine wat stroperig wordt met de "default" Windows drivers (ookal geven deze geen fouten).

Is het niet gewoon APIPA die de boel ophoudt bij je tijdens een boot? Wat voor netwerk configuratie heb je na je installatie?
Geleverde drivers zijn geinstalleerd idd.
Werkt altijd toch fijner :)

Onboard soundcard niet geinstalleerd, maar wel uitgeschakeld in Bios.

Wat bedoel je met APIPA?
Netwerk configuratie na installatie? :? Heb helemaal geen netwerk

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

Of je wel of geen netwerk hebt maakt niet uit. Of je wel of geen Netwerk KAART hebt wel...

Een computer zonder netwerk (of internet = netwerk), waar vindt je die? ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 24-02-2006 10:11 ]

Laat maar.. .

• deliberator
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:10:
Of je wel of geen netwerk hebt maakt niet uit. Of je wel of geen Netwerk KAART hebt wel...

Een computer zonder netwerk (of internet = netwerk), waar vindt je die? ;-)
heb gewoon standaard instellingen.
zoals ik altijd gehad heb.
heeft eerder nooit problemen vertoond met opstarten.

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

Je beantwoordt de vraag niet, heb je wel of geen netwerk kaart (ook al gebruik je hem misschien niet)?

Bij een SP2 upgrade krijg je ook nog een firewall cadeau. Heb je getest of het helpt als je deze uit zet?

Laat maar.. .

• deliberator
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:24:
Je beantwoordt de vraag niet, heb je wel of geen netwerk kaart (ook al gebruik je hem misschien niet)?

Bij een SP2 upgrade krijg je ook nog een firewall cadeau. Heb je getest of het helpt als je deze uit zet?
Er zit idd een netwerkkaart in.
En deze gebruik ik ook.

Firewall uitschakelen versneld niets helaas.

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

deliberator schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:25:
[...]

Firewall uitschakelen versneld niets helaas.
Dat is jammer ;)
Om het netwerk gedeelte uit te sluiten, er staan helemaal geen DHCP en/of TCP/IP events in je system eventlog die wijzen op een probleem? (of andere errors/warnings tijdens het bootproces)
Overigens kun je ook gewoon even de netwerkkaart disablen om te kijken of het in die hoek zit.
Misschien zit het daar niet, maar als je geen probleem hebt voor XP SP2 maar wel daarna dan zit dat ERG vaak in de netwerk gerelateerde hoek.

[ Voor 25% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 24-02-2006 10:42 ]

Laat maar.. .

• deliberator
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:39:
[...]

Dat is jammer ;)
Om het netwerk gedeelte uit te sluiten, er staan helemaal geen DHCP en/of TCP/IP events in je system eventlog die wijzen op een probleem? (of andere errors/warnings tijdens het bootproces)
Overigens kun je ook gewoon even de netwerkkaart disablen om te kijken of het in die hoek zit.
Misschien zit het daar niet, maar als je geen probleem hebt voor XP SP2 maar wel daarna dan zit dat ERG vaak in de netwerk gerelateerde hoek.
jammer genoeg ben ik niet thuis nu en kan het dus niet testen.
maar dat moet dan vanavond maar ff gebeuren.

Zijn er verder geen diagnostische programma's die wellicht een (duidelijk) log genereren waarin staat op welk punt XP moeite heeft met booten?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat nog wel eens een heel stuk wil helpen is bij je netwerkkaart alle protocolle behalve TCP/IP verwijderen, en NetBIOS uitzetten als je die toch niet gebruikt (er vanuit gaande dat je geen netwerk hebt). Dat scheelt Windows behoorlijk in het zoeken naar een (toch niet te vinden) domaincontroller :)
En kijk eens welke services je hebt draaien - het uitzetten daarvan wil vaak ook nog best wel schelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-03 17:39

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Heb je alle randapparatuur ook afgekoppeld? (printer/scanner)

Bij mijn ouders was het nml. zo dat het opstarten van de PC met de scanner aangesloten ongelovelijk lang duurde, hij was dus waarschijnlijk aan het zoeken naar een stuurprogramma ofzo. (ik wou dit net gaan installeren :P)

Nadat ik alles ontkoppeld had bootte het systeem wel snel. Na het installeren van de drivers van de scanner ook geen problemen meer gehad :)

Aangezien jij het hebt over een (net als ik destijds) verse windows installatie.. Misschien het proberen waard ;)

www.google.nl

• deliberator
The_Eagle schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:48:
Wat nog wel eens een heel stuk wil helpen is bij je netwerkkaart alle protocolle behalve TCP/IP verwijderen, en NetBIOS uitzetten als je die toch niet gebruikt (er vanuit gaande dat je geen netwerk hebt). Dat scheelt Windows behoorlijk in het zoeken naar een (toch niet te vinden) domaincontroller :)
En kijk eens welke services je hebt draaien - het uitzetten daarvan wil vaak ook nog best wel schelen :)
Heb wel internet via een router.
levert dat verder nog problemen o.i.d.?
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:52:
Heb je alle randapparatuur ook afgekoppeld? (printer/scanner)

Bij mijn ouders was het nml. zo dat het opstarten van de PC met de scanner aangesloten ongelovelijk lang duurde, hij was dus waarschijnlijk aan het zoeken naar een stuurprogramma ofzo. (ik wou dit net gaan installeren :P)

Nadat ik alles ontkoppeld had bootte het systeem wel snel. Na het installeren van de drivers van de scanner ook geen problemen meer gehad :)

Aangezien jij het hebt over een (net als ik destijds) verse windows installatie.. Misschien het proberen waard ;)
Heb er alleen een printer aanhangen, die uitstaat, dus zou geen problemen moeten geven lijkt me.

• LiGHtNiNG!

LiGHtNiNG!

deliberator schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:47:
[...]

jammer genoeg ben ik niet thuis nu en kan het dus niet testen.
maar dat moet dan vanavond maar ff gebeuren.

Zijn er verder geen diagnostische programma's die wellicht een (duidelijk) log genereren waarin staat op welk punt XP moeite heeft met booten?
Hoeveel duidelijker als het eerder genoemde Bootvis wil je het hebben? Deze laat (notabene grafisch) exact zien hoe lang er over welke onderdelen gedaan wordt tijdens het booten. Als je niets aan je router veranderd hebt en je ervoor geen probleem had zou je dat nu ook niet moeten hebben he.

Laat maar.. .

• deliberator
LiGHtNiNG! schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 11:09:
[...]

Hoeveel duidelijker als het eerder genoemde Bootvis wil je het hebben? Deze laat (notabene grafisch) exact zien hoe lang er over welke onderdelen gedaan wordt tijdens het booten. Als je niets aan je router veranderd hebt en je ervoor geen probleem had zou je dat nu ook niet moeten hebben he.
Gaan we een tweede poging wagen maar :Y)

• deliberator
Is dit een optie:?
Opstarten versnellen
Om het opstartproces zo soepel en snel mogelijk te laten verlopen, beschikt Windows XP over een interne optimalisatiefunctie die de opstartbestanden automatisch defragmenteert en in de meest optimale volgorde op de harde schijf plaatst. Controleer of deze functie op uw Windows XP-computer aan staat en zet de functie aan indien deze uit staat. Dat doet u via een ingreep in het Windows Register. Maak altijd eerst een herstelpunt voordat u wijzigingen in het Windows Register gaat aanbrengen. Handel daarna als volgt:

1. Kies Start >> Uitvoeren.
2. Typ in het dialoogvenster Uitvoeren de opdracht regedit en klik op OK.
3. Kies in de Register-editor HKEY_LOCAL_MACHINE >> SOFTWARE >> Microsoft >> Dfrg >> BootOptimizeFunction.
4. Zoek in het rechtervenster onder Naam naar Enable en controleer of onder Gegevens de waarde Y (van Yes) staat.
5. Is dat niet het geval en staat er N (van No), rechtsklik dan op Enable en kies Wijzigen.
6. Wijzig in het dialoogvenster Tekenreeks bewerken onder Waardegegevens de N in Y en klik op OK.
7. Sluit tot slot de Register-editor.
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/_images_top5video5_/a69f29055bc14419.gif

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

deliberator schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 10:57:
[...]

Heb wel internet via een router.
levert dat verder nog problemen o.i.d.?

[...]

Heb er alleen een printer aanhangen, die uitstaat, dus zou geen problemen moeten geven lijkt me.
Internet via een router gaat geen problemen leveren. Da's TCP/IP (oftewel: Transmission Control Protocol / Internet Protocol. Spreekt voor zich lijkt me zo ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• deliberator
Pffff ik kan niets meer verzinnen om te proberen.
Bootvis geinstalleerd gehad, maar ik wordt er bijna geen wijs uit hoe lang die over wat doet.
Netwerkkaarten uitgeschakeld gehad, booten wordt er niet sneller door.
Temp mappen en alle overbodige bestanden weg gegooid.
Niets helpt ;(

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 23:01
deliberator schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:27:
Pffff ik kan niets meer verzinnen om te proberen.
Bootvis geinstalleerd gehad, maar ik wordt er bijna geen wijs uit hoe lang die over wat doet.
Netwerkkaarten uitgeschakeld gehad, booten wordt er niet sneller door.
Temp mappen en alle overbodige bestanden weg gegooid.
Niets helpt ;(
Als je nu eens een screenshot zou kunnen plaatsen van de resultaten van bootvis, dan zouden wij eens voor jou kunnen kijken.
Je hebt toch wel in bootvis een trace + driverdelay geselecteerd waardoor hij gaat rebooten en alles gaat analyseren gedaan?

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb ooit gehad met een computer waarbij de computer binnen 30 sec opstartte en bij een klant 5 minuten. Waarom? Ik had niets aangekoppeld behalve het toetsenbord, muis en monitor. Wat bleek denk ik dat het draadloze toetsenbord en draadloze muis dat de receiver waarschijnlijk geen goed contact maakte en dat het daardoor zo lang duurde. DIt ging om XP Home editie SP2. Ik had alle hardware al vervangen dus dat maakte allemaal niets uit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• deliberator
Luke-san schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:35:
[...]

Als je nu eens een screenshot zou kunnen plaatsen van de resultaten van bootvis, dan zouden wij eens voor jou kunnen kijken.
Je hebt toch wel in bootvis een trace + driverdelay geselecteerd waardoor hij gaat rebooten en alles gaat analyseren gedaan?
Ja heb ik gedaan.
Zal een screenshot ervan plaatsen.
itsalex schreef op maandag 27 februari 2006 @ 08:38:
Ik heb ooit gehad met een computer waarbij de computer binnen 30 sec opstartte en bij een klant 5 minuten. Waarom? Ik had niets aangekoppeld behalve het toetsenbord, muis en monitor. Wat bleek denk ik dat het draadloze toetsenbord en draadloze muis dat de receiver waarschijnlijk geen goed contact maakte en dat het daardoor zo lang duurde. DIt ging om XP Home editie SP2. Ik had alle hardware al vervangen dus dat maakte allemaal niets uit.
Ik gebruik geen draadloze muis en toetsenbord

• deliberator
HIer de resultaten van Bootvis.
Ziet iemand iets vreemds? :?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/50B6PT82UA4T/730w

• barfieldmv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10-2025
Zondat dat ik ook maar iets van bootvis afweet. Hij lijkt heel lang met USB drivers kwijt te zijn. Heb je een USB hub aan je pc hangen.

Probeer het eens zonder usb apparaten aan je pc.

• deliberator
barfieldmv schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:02:
[...]

Zondat dat ik ook maar iets van bootvis afweet. Hij lijkt heel lang met USB drivers kwijt te zijn. Heb je een USB hub aan je pc hangen.

Probeer het eens zonder usb apparaten aan je pc.
Het enige qua USB is de webcam die eraan hangt.
Pagina: 1