memtest86, hoeveel passes

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Ik heb net nieuw geheugen in mijn PC gestopt; 2 reepjes van 512Mb en ik kreeg de indruk dat het systeem wat instabieler geworden was. Reboots, programma's die stopten etc.
Dus een boot cd-rom gemaakt met memtest86 erop.
Nu lees ik op hun site dat de tests (passes) in principe eindeloos doorgaan totdat je zelf quit. Maar dat meestal 1 pass genoeg moet zijn om slecht geheugen te achterhalen.

De eerste keer dat ik hem draaide vond ie pas n 4 uur (en 7 passes) errors: 10 stuks.
Nog een keer gedaan, nu na 31/2 uur, 5 passes, 32 errors.

Ik vraag mij nu af hoe betrouwbaar memtest86 eigenlijk is? Heb ik echt slecht geheugen? Of kan het programma ook fouten maken? Ik bedoel: als ik hun advies (1 pass) had opgevolgd had ik tot nu toe geen errors gevonden het treedt bij mij pas op na vele passes......

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:26
Sja, allereerst: Memtest is NIET heilig

En de fouten kan hij in allerlij gedeelten van je rams vinden, en volgens mij test hij redelijk at random. Maar fouten in memtest is niet goed, dat is meestal wel zeker

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Mss is dit niet door jouw firewall gekomen:
The time required for a complete pass of Memtest86 will vary greatly depending on CPU speed, memory speed and memory size. Memtest86 executes indefinitely. The pass counter increments each time that all of the selected tests have been run. Generally a single pass is sufficient to catch all but the most obscure errors. However, for complete confidence when intermittent errors are suspected testing for a longer period is advised.
van diezelfde site :X

Uit de FAQ:
Hoe kan ik het geheugen op fouten testen?
Dat kun je het beste doen met Memtest86+. Dit Linux-based programmaatje dat zowel als een floppy-image als CD-image te downloaden is, heeft volledig toegang tot al het geheugen zonder dat de OS in de weg staat. Als Memtest fouten vindt, ook al draait je geheugen op de standaardsnelheid en standaardinstellingen, dan heb je volle recht op vervangend geheugen, mits je nog garantie hebt.

Alternatieven: mocht je Memtest86+ om een of andere reden onbetrouwbaar vinden of mocht je meer zekerheid willen, dan zijn er nog altijd de volgende alternatieven:
Windows Memory Diagnostic
Charles Cazabon's Memtest
MemMXtest
PC DocMemory
MemTest 4 Windows
Smith Micro CheckIt
Expodata Systems SimChecker
PC Certify Diagnostic Software
Ultra-X QuickTech Pro

[ Voor 46% gewijzigd door AES op 24-02-2006 01:51 ]

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Fouten in memtest86 kunnen inderdaad wijzen op kapot geheugen. Het kan echter ook zo zijn dat bepaalde ram-timings te strak staan afgesteld. Dus als je daar uitsluitsel over wil hebben, kan je het geheugen op de hoogste timings zetten en dan nog eens memtest86 draaien. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.