Zoekend naar informatie om mijn computernetwerk uit te breiden met een draadloos gedeelte, kom ik alleen maar topics tegen over het maken van een bridge om zo een computer met WLAN-adapter te laten functioneren als een soort acces point. Maar volgens mij kan het ook anders. Moet ik er wel bij vertellen dat mijn huidige router een server is die op Windows 2003 draait.
Ik heb het volgende schema in gedachten:
De 'S' is een eenvoudige switch, het WLAN wordt verzorgd door een AP. De router blijft verantwoordelijk voor het toekennen van ip-adressen op LAN én WLAN die op deze manier rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.
Gedoe met een bridge heb ik dan tenminste niet. Bijkomend voordeel is dat netwerkverkeer tussen LAN en WLAN mooi de router 'links laat liggen'. Maar om er zeker van te zijn dat dit zal werken, zet ik mijn idee tóch maar even online. En als het ook beter/anders kan, lees ik dat graag. Als het maar niet te duur is.
Het enige onderdeel van bovenstaand schema dat ik zou moeten aanschaffen, is het AP.
Ik heb het volgende schema in gedachten:
code:
1
2
3
4
| WAN----------ROUTER------S------LAN
|
|
-------WLAN |
De 'S' is een eenvoudige switch, het WLAN wordt verzorgd door een AP. De router blijft verantwoordelijk voor het toekennen van ip-adressen op LAN én WLAN die op deze manier rechtstreeks met elkaar verbonden zijn.
Gedoe met een bridge heb ik dan tenminste niet. Bijkomend voordeel is dat netwerkverkeer tussen LAN en WLAN mooi de router 'links laat liggen'. Maar om er zeker van te zijn dat dit zal werken, zet ik mijn idee tóch maar even online. En als het ook beter/anders kan, lees ik dat graag. Als het maar niet te duur is.