koude start soms niet mogelijk met K8MM en S-ATA disk

Pagina: 1
Acties:

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
yow ik ben er weer een keer.. Here's the deal:

ik heb déze PC http://www.sfcomputers.nl...n/downloads/TotalCare.pdf

(de bovenste.. A28 Basic TotalCare)

Wat is nu het probleem: al bij de levering van het apparaat, zodra de installateur wegging, gaf de PC een boot failure.

De monteur werdt door het kantoor opgebeld en kwam meteen kijken en nam mijn PC toen weer mee. Hij dacht dat de harddisk kapot zou zijn. Dezelfde middag nog belde ze me op dat ze mijn PC nog niet konden retourneren omdat het euvel zich met een nieuwe schijf ook voordeed.

Nu ik nogal in PC's geinteresseerd ben, heb ik achter de schermen mee mogen kijken en ik kan niet anders zeggen als dat ze daar alles hebben geprobeerd om het te verhelpen, namelijk:

- harddisk incl. S-ATA kabel & S-ATA power converter vervangen
- bios geupdate, toen dat niet hielp mobo vervangen.. (en weer geupdate >:) )
- voeding vervangen
- ram vervangen

En wat is nu het feit: ik heb mijn PC wel, maar soms met een koude start, geeft hij dus een boot failure. De S-ATA controller geeft óf aan geen disk gevonden te hebben, óf hij loopt vast tijdens het zoeken naar disks.

Mijn PC is verder stabiel en werkt prima en vooral >:) lekker snel >:) en stil _/-\o_ maar ik weet het gewoon niet meer. Het bedrijf heeft al aangeboden mijn PC nog een keer op te willen halen en een paar dagen te evalueren maar ze zeiden er meteen al bij dat ze met alle dergelijke A28 machines nog nooit dergelijke klachten hebben gehad. Maar vreemder is natuurlijk dat eigenlijk alles al vervangen is..? 8)7

Daarnaast ligt het niet aan de situatie bij mij thuis, ik gaf namelijk aan dat de PC bij mij thuis niet op een geaard stopcontact zit (8> maar de monteur gaf aan dat de klachten zich inderdaad op hun kantoor ook voordeden - en dan wél op een geaard stopcontact :'( .

Wie heeft er nog tips ? Ik snappet nie meer denk ik }:O

Verwijderd

Andere hd proberen op ide?
Misschien een probleem met je mobo in combinatie met je hd?

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
dat bedrijf zegt veel van dat soort systemen weg te zetten. In dusdanige aantallen kennelijk dat ze hierover ook écht verbaasd zijn :?

Sterker nog.. mijn tante heeft de A26 - de voorganger van deze config.. Exact hetzelfde.. maar destijds met een Sempron 2600+.. Ik vond t een stylish :o ding dus ik denk.. die ga ik ook halen :)

Ze hadden daar destijds in de werkplaats zoveel van die PC'tjes staan met dezelfde bios etc. Ik snap het gewoon echt niet. Ik heb dan ook niet het idee dat ze me voor de gek houden of zo... ik 'geloof' op de een of andere manier wel dat ze er alles aan doen om het te verhelpen maar ze weten het gewoon niet :'(

Verwijderd

Je hebt hem nog maar net?
Breng hem dan terug en vraag een nieuwe.
Ze hebben er toch genoeg of die zijn ook allemaal kapot:)
Wat is allemaal vervangen dan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:35
Wat voor harddisk hangt er in die bak? is het toevallig een Maxtor harddisk?

Heb op mijn afstudeerplek ook 2 PCs staan, Asus bord met SiS 182 SATA chipset, Maxtor schijven. Beide PCs compleet identiek. De ene PC start soms niet op en komt met een disk failure, de andere PC start wel gewoon en komt tot aan de SATA detectie van linux toe om vervolgens een kernel panic te geven. resetje en de boel werkt gewoon weer.
Iets zegt mij dat er iets rot is met die harddisks in die beide PCs. Misschien een of ander gaar compatibiliteitsprobleem?

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:51:
Je hebt hem nog maar net?
Breng hem dan terug en vraag een nieuwe.
Ze hebben er toch genoeg of die zijn ook allemaal kapot:)
Wat is allemaal vervangen dan?
Wat er allemaal vervangen is ? Dan vraag ik op mijn beurt.. Wat heb jij wél gelezen ? 8)

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:55:
Wat voor harddisk hangt er in die bak? is het toevallig een Maxtor harddisk?

Heb op mijn afstudeerplek ook 2 PCs staan, Asus bord met SiS 182 SATA chipset, Maxtor schijven. Beide PCs compleet identiek. De ene PC start soms niet op en komt met een disk failure, de andere PC start wel gewoon en komt tot aan de SATA detectie van linux toe om vervolgens een kernel panic te geven. resetje en de boel werkt gewoon weer.
Iets zegt mij dat er iets rot is met die harddisks in die beide PCs. Misschien een of ander gaar compatibiliteitsprobleem?
Daar heb ik nog niets over kunnen vinden en zoals ik eerder al aan heb gegeven. Daarnaast is een SIS-chipset vragen om dat soort dingen.. Maar zo zie je maar dat ViA er ook wat van kan..

Maar het probleem is.. :'( ik kwam erachter dat mijn overbuurman in zijn kantoor ook 3 van die PC's heeft :'( en ook bij hem werken ze goed |:( Twee van zijn PC's hadden overigens ook bios versie 1.9, eentje zat nog met versie 1.6 :? . Had ik ff gecheckt :P

Specs: zie link. Tis een Seagate 7200.7 S-ATA 80gb.

[ Voor 4% gewijzigd door SjoZ op 24-02-2006 00:08 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Wat voor voeding had je en waar is mee getest?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als het om een compleet systeem gaat, dan heb je gewoon recht op vervanging van de complete PC. Ik zou er niet al teveel zelf aan gaan zitten prutsen.

Koude start problemen zijn overigens veelal te wijten aan de voeding en in de mindere mate het moederbord. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.

Verwijderd

misschien beetje dubbelpost, maar ik weet dat sommige winkels zo stom zijn om te testen met een andere voeding, weliswaar hetzelfde merk.

Ik heb dit soort problemen ook gehad met een compleet ander systeem.

wanneer ik er een fatsoenlijke voeding in deed was het verholpen. een A-merk dus.

Verwijderd

missschien een verkeerde sata schijf,...kheb laatst ook een systeem in elkaar gezet met een sata 1 controller maar met een sata 2 schijf, de boel deed 1 keer in de 20 booten toen ik erachter kwam dat je op een sata 2 schijf een jumper moet zetten om hem compatibel te maken met sata 1

oftewel sata 300gb/s limiten met jumper op 150gb/s

dan werkt ie vlekkeloos

het betrof een sata 160 van samsung , te weten een samsung 160JJ
op een asus a7v880 mobo

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 12:14

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb het ook bij een "koud-startende" MSI 915 combo FR moederbord en verschillende hd's (zowel maxtor SATA als ibm PATA). Dezelfde hd's aan een Asus P5GDC of P5WD2 geven geen problemen. Dus ik heb het vermoeden eerder dat er richting mobo fabrikant wat verkeerd is (aangezien de chipsets hetzelfde zijn op de msi en de asus p5gdc). Je kunt trouwens met een simpele CTRL + ALT + DEL snel opnieuw booten en dan werkt ie bij mij wel meteen.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

SjoZ schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:04:
[...]

Wat er allemaal vervangen is ? Dan vraag ik op mijn beurt.. Wat heb jij wél gelezen ? 8)
- harddisk incl. S-ATA kabel & S-ATA power converter vervangen
- bios geupdate, toen dat niet hielp mobo vervangen.. (en weer geupdate )
- voeding vervangen
- ram vervangen

Oeps typo.
Het moest zijn wat hebben ze allemaal getest met andere onderdelen.
Bv cpu op een ander type mobo geprikt.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Koude start werkt niet?
Warme start werkt wel?

Koude start:
  1. Systeem staat uit;
  2. Systeem wordt aangezet;
Warme start:
  1. Systeem staat aan;
  2. Systeem wordt herstart;
Voor het probleem kunnen er meerdere oorzaken zijn. 1 ervan is de benodigde power bij het starten. Wanneer dit het geval is zou je kunnen expirimenteren met de volgende opties:
  • Full system test bij boot; Dan hebben de componenten tijd om volledige hardware initalisaties te doorlopen; Bij een slechte (te krappe) voeding kan door ineens inschakelen de vraag om vermogen te hoog zijn waardoor niet alle hardware is geïnitialiseerd.
  • Een andere mogelijkheid is om de harddisk pre-delay in te schakelen in de BIOS en dit op bijvoorbeeld 10 seconden te zetten. Hierdoor zal het systeem starten, hardware wordt door BIOS geïnitialiseerd, eventuele USB devices (die power nodig hebben ook); De Harddisks hebben dan even de tijd om op toeren te komen waarna het systeem doorstart. Vooral bij SCSI was dit vroeger een probleem wanneer je grote disks er aan had hangen, die consumeerden stroom bij boot/spin waar een zware videokaart niks bij is.
Werkt bovenstaande niet dan is er een hardware probleem. Mogelijke problemen kunnen zijn:
  • Slechte voeding, kan geen voldoende vermogen leveren, ook niet bij een uitgestelde boot. Maar dan zou het systeem ook tijdens functioneren spontaan moeten crashen. Dit is dus min of meer niet van toepassing. Met de voorgaande oplossingen zou dit namelijk op gelost moeten zijn.
  • Defect systeemboard. Er kan een haarscheurtje in je PCB zitten, of een slecht soldeerpunt. Hierdoor zal specifieke hardware niet goed door de BIOS worden geïnitaliseerd en lijkt het systeem niet te werken. Na herstart (aan/uit of ^altdel) werkt het systeem opeens wel. Dit komt doordat het systeem warmer is waardoor alles uitzet (metaal). Hierdoor wordt een slecht contact opeens een "redelijk" contact en werkt het tot je het systeem weer uitzet en de temperatuur te laag is.
Hoe test je je PCB:
  1. Koop een bus met koudspray.
  2. Open je PC.
  3. Start memtest of een andere test tool.
  4. Ga doelgericht spuiten op bepaalde plaatsen, niet bevriezen maar koud maken.
  5. Eerst op de connectoren;
  6. Daarna je PCI/AGP/PCI-E sloten/kaarten;
  7. Daarna op de power compontenten en condensatoren;
  8. Daarna op de north/south bridge;
  9. Tenslotte op de PCB, eerst voorkant dan de achterkant. Op de achterkant kan je wat meer vevriezen omdat je meerdere layers moet laten krimpen.
Wanneer je systeem doordraait dan kan je stellen dat je PCB goed is.

Volgende actie is je kabels controleren met een fohn, koudspray en je handen:
  • Buig je kabels met je handen, kijk wat er gebeurd. Niet op één plaats en niet haaks buigen.
  • Verwarm je kabels en bevries je kabels (koud maken).
  • Vergeet de connectoren niet van de diverse devices (floppy, HD, CD/DVD);
Volgende actie als bovenstaande ook niet werkt:
  1. Bouw je PCB uit;
  2. Test deze;
Werkt je PCB nu dan kan je een verkeerde 0 verbinding hebben met je systeemkast. Persoonlijk los ik dat altijd als volgt op:
  1. Bepaal de eilandjes waar het meeste koper/tin rond de gaatjes zit.
  2. Gebruik deze om te aarden. Meestal 2 of 3;
  3. Gebruik bij de andere gaatjes met afschermende ringetjes aan de bovenkant en onderkant;
Overigens kan je ook afschermende busjes gebruiken waar de schroefjes doorheen gaan of kunststof afstandshouders.

Een ander probleem kan een device zijn welke aan je USB hangt en power van de USB kan trekken maar ook een eigen power kan gebruiken. Zelf heb ik het eens gehad dat deze goed werkte maar het systeem instabiel was. Heb toen systeem op een geaarde wandcontactdoos gehangen waarna het probleem opeens opgelost was. Bij meting met een aangepaste USB kabel bleek er 120V te staan tussen USB device en USB poort. Toen ik ging stroom meten liep er bij aanspreken van device meer dan 200mA door die kabel uit de PC richting USB device. Bij PC geaard was het potentiaal verschil 0V en liep er geen stroom.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je dit zelf in de quick-reply geschreven? :o

Overigens:
Koude start:

1. Systeem staat uit;
Dit moet wel zolang zijn dat de componenten zijn afgekoeld tot de kamertemperatuur. Zo ongeveer minimaal 1 kwartier, liever een half uur ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 24-02-2006 13:36 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Yep :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
BalusC schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 06:12:
Als het om een compleet systeem gaat, dan heb je gewoon recht op vervanging van de complete PC. Ik zou er niet al teveel zelf aan gaan zitten prutsen.

Koude start problemen zijn overigens veelal te wijten aan de voeding en in de mindere mate het moederbord. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Daar heb je gelijk in - dat ik recht heb op een compleet nieuwe PC. Maar zoals ik al had aangegeven mocht ik achter de schermen meekijken het moederbord, de harddisk, de voeding etc, ZIJN allemaal al vervangen door nieuwe componenten. Kennelijk is het probleem dus niet zomaar op te lossen.

Het komt dan ook niet al te vaak (meer) voor. Maar het probleem is niet echt verholpen.. Of ja, de oorzaak is nooit gevonden dus jah... Ik had afgelopen week nog contact met die winkel en nu doelen ze bij wijze van 'héél uitzonderlijk' op een CPU die niet blij is met een koude start.

Ze gaven aan dat zowel het mainboard, als mijn voormalige harddisk, én mijn voormalige voeding nu werkend in een PC zitten - zonder problemen..! Dus ergens kan ik ook niet veel anders meer bedenken als dat mijn CPU gewoon een eigenaardigheid heeft maar vreemd blijft het wel. PC is verder volledig stabiel (8>

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
in bios quickboot uitzetten
detectie tijd van harde schijf langer maken
misschien voeding te zwak/niet goed

• SjoZ

SjoZ

SF-powerrrr!

Topicstarter
Dat zal niet uithalen aangezien ik al een nieuwe voeding héb.

Daarnaast heb ik al aangegeven dat alle componenten die ze bij mijn PC vervangen hebben, nu inmiddels alweer ingezet in een nieuwe PC welke goed werkt. Eigenlijk logisch, aangezien het vervangen van de componenten dan ook niet geholpen heeft.

Tricky Tricky...

Wat het quick booten betreft.. Dat zal niet veel uitmaken aangezien de S-ATA disk pas in de 2e bios (van de S-ATA controller) wordt gedetecteerd. De disk heeft dus meer als voldoende tijd. En áls het probleem zich voordoet, kun je soms best 5x opnieuw moeten proberen voordattie de disk vindt...

:(

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
'Aangezien ik al een nieuwe voeding heb...'. Sterk argument, vooral omdat er al 3x gevraagd is wat voor 1 je had en welke je nu hebt. Als je niet zegt welk merk en hoeveel vermogen, zegt dat dus helemaal niets. En heb je dat quick boot nou geprobeerd of niet?
Pagina: 1