[Asus K8N4-E] Langzaam opstarten

Pagina: 1
Acties:

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:43
Van de week heb ik voor iemand een nieuwe computer gebouwd, maar nu is het vreemde dat hij zo langzaam opstart. Zodra je de computer aanzet gaat hij zoeken naar de IDE apparaten en dit duurt dan zo ernstig lang. Ik heb alles in het bios al bekeken zoals:

Quickboot aangezet of uitgezet
Sata schijven/dingen uitgezet (het is namelijk een ATA hdd)

Chipset drivers etc zijn allemaal netjes geïnstalleerd. Ook had ik hier op GoT nog een ander topic gevonden waar ongeveer hetzelfde probleem was, en de TS had toen naderhand de IDE channels en kabels en jumpertjes omgewisseld, ook dit heb ik gedaan, maar had helaas geen nut :(

Het komt er dus een beetje op neer, dat ik meer weet wat ik moet doen ..

Iemand enig idee?

Specs:
- Asus K8N4-E socket 754
- AMD Sempron 64 3000+
- CoolerMaster eXtreme Power 380W
- Western Digital Caviar 80GB ATA
- MDT DIMM 1 GB
- Win XP Prof. + SP2

[ Voor 3% gewijzigd door n1ck op 24-02-2006 12:03 ]

• n1ck
Iemand een idee toevallig ? 8)7

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-02 17:36
Misschien een HDD probleem, probeer er eens een nieuwe in te zetten en kijk dan of het verholpen is =)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

Kijk eens in OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?

Ik denk dat je de kabels en/of jumpers écht moet doublechecken :) Anders wordt dit toch maar een gevalletje Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 24-02-2006 12:09 ]

• n1ck
Ik heb de FAQ al bekeken, en daaruit ook gehandeld, na natuurlijk ook nog wat gezocht te hebben op GoT.

Het zit zo, de HDD (jumper staat op master) is aangesloten met een 80 polige IDE kabel op de primairy IDE channel. De DVD speler (jumper staat op master) en DVD brander (jumper staat op slave) zitten gedeeld met één 40 polige IDE kabel op de secondairy IDE channel..

Nu had ik dit dus veranderd, dus hdd op secondairy en speler en brander op primairy, maar dat werkte niet. Ook had ik nog de DVD speler op slave gezet en de DVD brander op master, maar helaas hielp dit ook niet :(

@BalusC, het zijn net nieuw gekochte producten.. dus zou een beetje vreemd zijn als de HDD kapot zou zijn..

[ Voor 9% gewijzigd door n1ck op 24-02-2006 12:14 ]

• kleinesmurf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2021
Western Digital? Jumpers: je dient ze met de 80-ribbon kabels op Cable select te zetten.
Of 2 CD/DVD drives op dezelfde kabel die beide op master of slave staan. Eentje ervan zet je op master; de ander op slave.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Western Digital Caviar 80GB ATA
HDD (jumper staat op master)
Wanneer een WD schijf als een single schijf eenzaam aan de kabel hangt, dan moet je juist alle jumpers verwijderen ( == Master Without Slave) :)

• n1ck
kleinesmurf schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 12:14:
Western Digital? Jumpers: je dient ze met de 80-ribbon kabels op Cable select te zetten.
Of 2 CD/DVD drives op dezelfde kabel die beide op master of slave staan. Eentje ervan zet je op master; de ander op slave.
De HDD op cable select zetten kan ik nog proberen, want nu staat hij op master.
BalusC schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 12:15:
[...]

[...]
Wanneer een WD schijf als een single schijf eenzaam aan de kabel hangt, dan moet je juist alle jumpers verwijderen ( == Master Without Slave) :)
Ok... dit wist ik dus niet, ik kan het helaas nu niet proberen, want ik heb deze computer voor iemand anders gebouwd en niet voor mezelf

[ Voor 34% gewijzigd door n1ck op 24-02-2006 12:17 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat overigens ook in het aangehaalde FAQ-gedeelte, onder het Jumper-stukje ;)

• n1ck
BalusC schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 12:19:
Dit staat overigens ook in het aangehaalde FAQ-gedeelte, onder het Jumper-stukje ;)
O-)

Ik zag trouwens dat je hem gemoved had, ja .. ik was aan het twijfelen waar ik hem neer moest zetten en uiteindelijk toch maar voor PMG gekozen omdat ik dacht dat het aan het moederbord/bios zou liggen.

Maar thnx voor moving :+

edit:

Nou, het is gemaakt hoor! :D
Het bleek dus die jumper in de HDD te zijn, nadat die eruit was bootte hij als een zonnetje :Y)

Thnx mensen

[ Voor 16% gewijzigd door n1ck op 26-02-2006 12:43 ]

Pagina: 1