Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ziektekosten vergoed door werkgever

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 1 februari 2006 ben ik werkzaam bij een nieuwe werkgever.
Recent mijn salarisspecificatie gehad. Ik kom tot de ontdekking dat mijn ZVW (= ZorgVerzekeringsWet) premie die ik gelijk collectief via werkgever heb afgesloten, als extra door de werkgever uitgekeerd wordt. Dit wordt daarna weer eraf getrokken (zal met belasting te maken hebben). Het is exact hetzelfde bedrag wat ik berekend heb voor mijn ziektekostenverzekering komt exact overeen.
Ik heb een Basis, aanvullende en standaard tandersverzekering en kom op 98,- euro.

Houd dit dus in dat mijn werkgever mijn ziektekosten betaald? (Hier heb ik in met solicitatie niets over gehoord.)
Kan ik mezelf dus max verzekeren en de baas betaald dat?
Worden er bij mij dan geen premie's van mijn rekening afgeschreven?

Verwijderd

ik vrees dat wat je op je salaris strook ziet staan, gewoon de verplichte werkgevers bijdrage is.
(6,5% van bruto salaris), reden van eerst optellen en dan aftrekken van het bedrag is dat over
dit bedrag inkomstenbelasting betaald moet worden.
En ja, je zal zelf dus nog je nominale premie moeten betalen

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Met een collectieve verzekering heb je wat je hebt, niet meer, niet minder.
Wil je extra verzekerd zijn,mag je dat zelf doen. Hoeft niet eens bij de zelfde verzekeraar.

Ik weet niet of je nu, met een nieuwe polis e.d. je eigen verzekering kan stopzetten. Lijkt me niet eigenlijk, maar informeren kan nooit kwaad.

Alleen is het nu wel zo, dat de zorgverzekeraars nu verplicht zijn mensen aan te nemen. Volgend jaar zaldat anders zijn, en mogen ze dus eerst een medische controle van je eisen. Stel dat je nu je eigen verzekering stop kan zetten, en je volgend jaar een andere werkgever krijgt (contract niet verlengt), mag je dus zelf weer een nieuwe verzekeraar uit gaan zoeken. En je raad het dus al, die mag je dus gewoon weigeren.

Volgensmij is het overigens niet verplicht dat je in die collectieve verzekering zit,het heeft nu een voordeel (het kost je minder), maar stel dat je contract niet verlengt wordt, wie weet wat er dan gebeurd?

Edit: Wat boven mij staat is de juiste versie. die ZVW is idd die 6,5%

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 23-02-2006 22:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
OK, is duidelijk. Ik betaal nog steeds de premie. De vermelding op de salaris specificatie is inderdaad alleen voor de 6,5 procent belasting.
Ik heb te vroeg gejuicht.

Wat inderdaad een goed item is: Wat gebeurt er met mijn (collectieve) verzekering als de werkgever mij ontslaat in mijn proeftijd of mijn contract niet verlengt (over 6maanden)?

Zit de werkgever niet aan mij vast door deze verzekering (lijkt me niet, maar je weet maar nooit)

(Btje off-topic aan't worden, misschien dat ik dit in een nieuw draadje ga zetten als de reactie negatief zijn of uitblijven)

Verwijderd

je kan bij ontslag gewoon je verzekering door laten lopen neem ik aan, echter zonder de voordelen van het collectief.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het kan wel off-topic zijn, maar daarintegen is het wel rete interresant natuurlijk.

Stel dat je werkgever 10.000 man/vrouw in dienst heeft, en op deze manier jouw een korting kan vertrekking van 10%. Dat is natuurlijk leuk. Maar als je daar niet meer werkt, zal je dus niet meer via je werkgever verzekerd zijn, en moet je het weer zelf regelen.

Tot 1 maart 2006 hebben verzekeraars de plicht om iedereen aan te nemen. Daarna hebben ze vrij spel. Dus als ze eisen dat je een medisch onderzoek moet ondergaan, en daarop getoets gaat worden. Komt er straks uit dat onderzoek dat je weet ik veel wat heb, kunnen ze dus mooi zeggen: nou meneer, zoals we het nu bekijken, gaat u geld kosten, ipv dat het ons geld opleverd, succes bij een ander, en sterkte met je ziekte.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

RaZ schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:42:
Stel dat je werkgever 10.000 man/vrouw in dienst heeft, en op deze manier jouw een korting kan vertrekking van 10%. Dat is natuurlijk leuk. Maar als je daar niet meer werkt, zal je dus niet meer via je werkgever verzekerd zijn, en moet je het weer zelf regelen.
Je verzekert je toch op naam, dus de verzekering loopt gewoon door. Alleen het voordeel van collectief valt weg. Daarnaast kan alsnog overstappen naar een andere verzekeraar inderdaad
eventuele problemen opleveren. (lijkt mij)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Misschien wel, misschien niet. Ik zou het niet weten. Ik heb toen de keuze gemaakt om daar niet mee in te gaan, en achteraf weet ik nu dat ik daar goed aan heb gedaan.

Ey!! Macarena \o/

• Snelle Henkie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 12:31
Ik zag vandaag bij de Rabobank dat je ook daar deel kan nemen aan enn collectieve verzekering. Net als bij de FNV. Dus als je veel op contractbasis werkt en dus de zekerheid van behoud van werk bij dezelfde baas mist is dat misschien een idee.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-11 23:04
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:37:
Wat inderdaad een goed item is: Wat gebeurt er met mijn (collectieve) verzekering als de werkgever mij ontslaat in mijn proeftijd of mijn contract niet verlengt (over 6maanden)?
Je kan gewoon blijven bij je huidige verzekeraar, alleen vervalt dan de collectieve korting (waardoor je verzekering misschien wel ineens veel duurder zou worden dan een willekeurige andere verzekeraar).

Het staat jou natuurlijk vrij om op ieder moment te switchen naar een andere verzekeraar, maar na 1 maart dit jaar geldt er geen aannameplicht meer bij de verzekeraars voor aanvullende verzekeringen. Voor wat betreft de basisverzekering is iedere verzekeraar verplicht om jou aan te nemen, ook na 1 maart(!).
Het gaat sowieso nog leuk worden volgend jaar. Dit jaar houden alle verzekeraars braaf hun premies 'laag' om maar zieltjes te winnen. Vanaf volgend jaar wordt overstappen lastiger en zullen naar verwachting de premies 15 tot 18% gaan stijgen. Het zal me dan ook weinig verbazen als de verzekeraars die dit jaar het goedkoopste zijn volgend jaar het duurst zijn.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik heb mijn collectieve verzekering van m'n vorige werkgever nog maanden gehad voordat ik via de nieuwe zorgverzekering makkelijk kon overstappen. Wel prijzig natuurlijk als de baas niet meer betaalt.

Professionele website nodig?

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-11 13:45

igmar

ISO20022

RaZ schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:28:
Alleen is het nu wel zo, dat de zorgverzekeraars nu verplicht zijn mensen aan te nemen.
Tot 1 maart : Ja.
En je raad het dus al, die mag je dus gewoon weigeren.
Alleen voor de aanvullende verzekering. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht.
Edit: Wat boven mij staat is de juiste versie. die ZVW is idd die 6,5%
Voor mensen in loondienst. Voor bepaalde groepen (oa zelfstandigen) is die 4.5%.

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 13:32
en tot een maximum van 1800 euro per jaar

iets met lenzen

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:09
De verwachting is dat de verzekeraars juist gaan afstappen van de medische controle. Aangezien er een acceptatieplicht is voor de basisverzekering, zou deze nl. alleen gelden voor de aanvullene verzkeringen.

Grofweg heb je per 5000 verzekerden 1 werknemer nodig in de administratie voor deze controle. In het oude systeem was dat nog lonend; nu waarschijnlijk niet meer. Uitzonderingen zullen er altijd zijn, voor een plus aanvullende tandartsverzekering zul je altijd verplicht worden om foto's te overleggen, en waar nodig e.e.a. te 'renoveren'. Maar in de regel zul je niet bang hoeven zijn voor weigering...

Ten aanzien van de kortingen: 10% zegt niets, het bedrag onderaan de streep is het enige dat telt! Er zijn verzekeraars wier collectieve premie hoger is dan de standaard premie van de ander. Volgend jaar zal pas blijken wat men echt waard is, nu heeft men de premies veelal opzettelijk te laag gehouden om verzekerden te lokken en te binden.

[ Voor 8% gewijzigd door mitalp op 09-03-2006 20:18 . Reden: typo ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

*knip
Bij een arbeidscontract korter dan 2 jaar is er een maximale proefperiode van 1 maand. Pas vanaf een arbeidscontract van 2 jaar of langer (ook onbepaald) mag een proefperiode van 2 maanden worden afgesproken. Tevens mag je bij een verlening van je contract (hetzij weer een tijdelijk contract, hetzij een contract voor onbepaalde tijd) geen proefperiode afspreken. Voorwaarde is wel dat je hetzelfde werk blijft doen. Indien er in je contract over andere termijnen wordt gesproken, welke voor de werknemer ongunstiger zijn dan deze, vervalt de hele proefperiode-afspraak en heb je dus 'n gewoon arbeidscontract zonder proefperiode.

Hoe de verzekeraar trouwens omgaat met de collectiviteit ligt aan de afspraken die tussen je werkgever en de verzekeringsmaatschappij gemaakt zijn. Dus dat kun je navragen bij een van hen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1