Toon posts:

Videobewerking onder linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit er aan te denken om mijn ouders over te zetten op linux. Daar zijn ze best klaar voor, wat ze doen met de pc omvat niet veel meer dan surfen met firefox, mailen met thunderbird, en wat office werk met Word. Dat kan ook onder linux, natuurlijk. Alleen mijn moeder doet nog wel eens wat met videobewerking; ze heeft een Pinnacle capturekaartje waarmee ze de video van de camcorder mee opneemt, en dat bewerkt ze met Studio7. Nou is dat theoretisch een mooi programma, supergebruikersvriendelijk en best veel mogelijkheden, maar er is al zoveel gezeik met stuurprogramma's en updates die niet werkten geweest, en het programma is ook niet echt stabiel te noemen: het crasht om de haverklap, en dat zuigt als je net een halve dag bezig bent geweest. Dus sowieso wil ze een ander pakket hebben, waarom dan niet linux meenemen als optie...

Mijn moeder is niet heel onhandig met pc's maar ze wil wel een alles-in-1 oplossing, niet dat je op de linux manier 34 verschillende tools met elkaar moet laten samenwerken om een resultaat te krijgen. en ze wil ook geen ondoorgrondelijke command line tools maar gewoon een duidelijke GUI.

Ik heb wat zitten googlen en daar kwamen 2 applicaties uit: kino en cinelerra. Kino heb ik net even geinstalleerd hier en ziet er op zich goed uit maar ik heb zelf geen capture kaart dus veel kan ik niet testen. Cinelerra komt professioneel over maar is wel erg zwaar en beetje overkill denk ik, als er als recommended systeem een *dual* 2GHz 64bits Athlon met 2 GB geheugen wordt opgegeven... de pc van mijn ouders is een P4 2.2GHz met 512MB. :{w

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar ervaringen - hoe werken de genoemde pakketten, zijn er misschien alternatieven (desnoods betaald)? Hoe ver is video editing onder linux, is het klaar voor het huis tuin en keukenwerk?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-02 14:24

Lancer

What the......

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
WOW, wat heb jij een coole ouders zeg, dat je ze op linux gaat overzetten. Kijk, als het nou een vader was die zelf zegmaar een server heeft ofzo, dan is het vaak zo dat jij door je vader aan linux geholpen wordt. Maar jij gaat gewoon je pa en ma linux geven :o

Pas zat ik wat in knoppix te vogelen, komt men moeder binnen, zegt ze "Is je computer kapot? Alles ziet er zo vreemd uit..."

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

TheZeroorez schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 20:17:
...
Pas zat ik wat in knoppix te vogelen, komt men moeder binnen, zegt ze "Is je computer kapot? Alles ziet er zo vreemd uit..."
Tja dat uiterlijk van knoppix/linux zijn ze niet gewend dus vinden ze het vreemd. Maar als jij van kind af aan altijd Linux DE hebt gehad vind je Windows ook lelijk met z'n teletubbie uiterlijk :+

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Eer zit een nieuw simpel programma aan te komen maar het is nog in ontwikkeling: Diva (http://www.diva-project.org) wordt zeer geschikt voor het huis thuis en keukengebruik:) (zie de screenshot pagina)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 22:43 ]

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
pivito is een nieuwe ster, speciaal voor gnome.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Of als je handig bent en er niets om geeft om veel vanaf de commandline te doen: transcode. Eigenlijk bedoeld om video van formaat x naar formaat y te converteren, maar je kunt er ook mee knippen en plakken en meer.

[edit]
Oh het is voor je moeder en ze wil een alles-in-1-tool. Dan valt deze optie af.

[ Voor 67% gewijzigd door Bergen op 24-02-2006 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 20:17:
WOW, wat heb jij een coole ouders zeg, dat je ze op linux gaat overzetten. Kijk, als het nou een vader was die zelf zegmaar een server heeft ofzo, dan is het vaak zo dat jij door je vader aan linux geholpen wordt. Maar jij gaat gewoon je pa en ma linux geven :o
Ja, ze weten het alleen nog niet, ik zal het ze nog even door de strot moeten duwen ;)
Je moet ze toch een beetje opvoeden he... ik heb ze al een gezonde MS aversie weten aan te praten, nu de final step nog 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Sir Isaac schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:00:
pivito is een nieuwe ster, speciaal voor gnome.
Heb je hier een link van? Google lijkt hem niet te kennen...

• b..RAM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-02 18:46
Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 18:13:
[...]

Heb je hier een link van? Google lijkt hem niet te kennen...
Het is PiTiVi :) http://pitivi.sourceforge.net/

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zal deze even voor de grap omhoog schoppen want om dit nou in het Ubuntu topic te zetten ben ik bang dat het een beetje overspoeld raakt door andere reacties.

Op de site van Cinelerra zelf staat dat een AMD64 is aanbevolen, maar blijkbaar zijn er geen packages voor Ubuntu beschikbaar voor AMD64, en op de site van Cinelerra staan alleen source packages. i386 varianten zijn er wel, dus ik ga eens proberen of ik de 32-bit variant er eens op kan zetten, maar ik zou heel graag willen editen onder 64-bit.

Weet iemand toevallig of er een goeie set effecten (keying, titels, enz.) beschikbaar is onder Linux als alternatief voor After Effects? Ik ga binnenkort Vision Lab (win32) eens proberen maar zou graag een open-source variant zien.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cinelerra raadt eigenlijk altijd het bruutste aan dat je voor een niet al te mallotige hoeveelheid geld kunt krijgen :P 't verbaast me eigenlijk dat er nog geen 'Core 2 Quad' staat :P

Anyway, is de source compilen zo'n groot probleem?

[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 23-01-2007 01:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:12

TheFirepit

Vuurbal

Zijn er nu (een jaar later dan het starten van dit draadje) nog meer videobewerkings programma's die aangeraden worden?

Naast bovengenoemde vraag ik me af of er nog meer "goede" applicaties bijgekomen zijn of niet.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Verwijderd

Nee. Diva is dood en pitivi staat al weer een jaar stil - ook al beloofde men elke drie weken een release, alhoewel de svn af en toe wel weer actief is.

Ik vrees dat het nog wel even duurt...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 22:13 ]

Pagina: 1