Toon posts:

Linksys WRT54G & SpeedTouch Home problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de oude opstelling had ik mijn SpeedTouch Home modem (icm Planet ADSL Comfort verbinding) 'gehackt' tot pro versie. De modem diende dus als router. Nu wilde ik een gecombineerd bedraad/draadloos netwerk. Omdat Access Points nergens te krijgen zijn heb ik de Linksys WRT54G router gekocht.

De modem heb ik weer in oude staat gebracht en de nieuwe router ingesteld op PPTP met de volgende gegevens:
internet IP: 10.0.0.100
Subnetmask: 255.0.0.0
Gateway IP: 10.0.0.138

Network IP: 192.168.1.1
Subnetmask: 255.255.255.0
DHCP ingeschakeld.

Het netwerk, zowel draadloos (beveiligd met WPA) als bedraad, werkt perfect. Inbellen op internet gaat over het algemeen ook goed, maar ik heb wel regelmatig last van disconnects. Inloggen op de router en in het status scherm op 'connect' klikken helpt soms, maar vaak moet ik het modem uit en aan zetten. Ook dat helpt niet altijd, dus ik heb ook al 2x de instellingen van de router gereset om het weer aan de praat te krijgen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik denk toch dat het aan de Alcatel SpeedTouch Home modem ligt. Ik heb daar andere firmware op gezet nu, maar dat hielp ook niet. Op de router staat nu ook de nieuwste firmware (1.0.0.6): geen verschil.

Verwijderd

Staat die Speedtouch/Linksys (weet van die laatste niet zeker of er een mogelijkheid is) toevallig niet op 'dial-on-demand'?

Verwijderd

Je hebt zeker V5 van de WRT54G Router. ( te vinden aan de onderkant van de router op de stikker)
Ik heb dit probleem ook gehad bij een vriend van mij. Na een update van de firmware de V1.0.0.6 is het iets beter geworden maar het probleem bleef aanhouden.

Als je hem echt als een router wil gebruiken zou ik zeggen breng hem terug naar de winkel en probeer een lager versie nr te krijgen of een ander merk. Die vriend van mij had zijn doos als weggegooid en kon dus de router niet meer terug brengen. We hebben hem daarom echt alleen als AP laten draaien en dat gaat voor als nog goed.

Wij hadden ook het probleem dat wanneer de router op PPTP stond de router via de webinterface erg langzaam was. Gaf je de router een reset naar de default settings dan was dit over. Ook dit is na de firmware update iets verbeterd, maar niet opgelost.

En als laaste probleem hadden wij steeds reboots van de router om de zoveel seconden als hij op PPTP stond.

Hopenlijk kan je hier wat mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 21:00 ]

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 21:36

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:59:
Staat die Speedtouch/Linksys (weet van die laatste niet zeker of er een mogelijkheid is) toevallig niet op 'dial-on-demand'?
Uiteraard niet :).
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:59:
Je hebt zeker V5 van de WRT54G Router.
Jeps...
Als je hem echt als een router wil gebruiken zou ik zeggen breng hem terug naar de winkel en probeer een lager versie nr te krijgen of een ander merk. Die vriend van mij had zijn doos als weggegooid en kon dus de router niet meer terug brengen. We hebben hem daarom echt alleen als AP laten draaien en dat gaat voor als nog goed.
Gaat wat lastig worden bij de Office Center denk ik :(. Een oude versie vinden dan. Inruilen kan nog wel. Als AP laten draaien (me modem weer tot pro versie hacken dus) moet op zich ook kunnen. Die optie bewaar ik alleen liever nog even tot echt niks werkt.
Wij hadden ook het probleem dat wanneer de router op PPTP stond de router via de webinterface erg langzaam was. Gaf je de router een reset naar de default settings dan was dit over. Ook dit is na de firmware update iets verbeterd, maar niet opgelost.
Zodra de verbinding met internet verbroken is wordt de interface over het algemeen idd wat langzamer. Niet verschrikkelijk traag, maar wel langzamer.
En als laaste probleem hadden wij steeds reboots van de router om de zoveel seconden als hij op PPTP stond.

Hopenlijk kan je hier wat mee :)
Rebooten had ik gisteren ook een tijdje, reseten van de router heeft dat probleem opgelost. Verder nie gehad. PPTP werkt dus ook wel, soms een paar uur achter elkaar. Maar dan verbreekt de internetverbinding weer...zo ook net weer.

Thanx iig.
v5 dus :(.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat de alcatel speedtouch home maar 256 verbindingen tegelijk kan hebben. Dat lijkt veel, maar per gebruiker heb je dus meerdere verbindingen. Zou dit het probleem misschien kunnen zijn? Op het moment ben ik namelijk weinig aan het doen op internet en nu lijkt het weer goed te gaan.

Normaal zijn er 2 pc's (1 server) en maximaal 2 laptops verbonden. Ik heb de server nu even uitgezet, aangezien ie ook een IRC bot draait en deze steeds opnieuw verbinding maakt. Wellicht dat hier een probleem zit.

NIW, is 256 verbindingen erg veel voor maximaal 4 pc's?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 18:37
Ik hoor eigenlijk alleen maar slechte verhalen over die versie 5 van deze router. t/m v4 was het allemaal nog OK. Linksys heeft die router (v4 dus), opnieuw in de markt gezet, onder de naam "WRT54GL".

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:27:
Gaat wat lastig worden bij de Office Center denk ik :(.
Ik heb ook wel eens wat terug gebracht bij de Office Center, zolang je de doos maar netjes en onbeschadigd is doen ze niet zo moeilijk iig waar ik altijd kom.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:57:
[...]

Ik heb ook wel eens wat terug gebracht bij de Office Center, zolang je de doos maar netjes en onbeschadigd is doen ze niet zo moeilijk iig waar ik altijd kom.
Mjah ik doelde meer op het vinden van een v4 versie ;). Maar goed, dat vind ik op zich ook niet echt een optie.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Waarom zou je je router op PPTP zetten?
Je kan toch, als je je login gegevens al in je modem hebt staan, je router toch gewoon op DHCP zetten?
Die krijgt toch gegarandeerd 10.0.0.150 uitgedeeld vanaf het modem, en het maakt ook eigenlijk niet uit, want dan stel je de DHCP van de router gewoon in op een andere range.
Draait hier, met een v5, al minstens een maand zonder problemen. Staat een E-Tech VOIP modem te draaien, op 1 van de 4 LAN poorten de WRT54G v.5 aangesloten, die ingesteld op DHCP, WPA encryptie er op, en knallen maar...

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:15:
Waarom zou je je router op PPTP zetten?
Je kan toch, als je je login gegevens al in je modem hebt staan, je router toch gewoon op DHCP zetten?
Die krijgt toch gegarandeerd 10.0.0.150 uitgedeeld vanaf het modem, en het maakt ook eigenlijk niet uit, want dan stel je de DHCP van de router gewoon in op een andere range.
Draait hier, met een v5, al minstens een maand zonder problemen. Staat een E-Tech VOIP modem te draaien, op 1 van de 4 LAN poorten de WRT54G v.5 aangesloten, die ingesteld op DHCP, WPA encryptie er op, en knallen maar...
Je hebt 'm ook op 'router' staan ipv 'gateway' dan? Dus dat de WRT54G als accesspoint dient eigenlijk?

Verwijderd

Wat ik me kan herrinneren is dat wanneer hij op "gateway" stond het een normale router was + AP en wanneer hij op "router" stond hij samen met een andere router werkte.

Toen wij hem als AP lieten draaien hebben we hem gewoon op gateway laten staan en vaste waardes ingeklopt als vast AP, zodat hij samen werkte met en normale router zonder AP.

Verwijderd

Topicstarter
Bij het forwarden van poorten moet je dat dus in zowel het modem als de linksys doen. Lijkt me niet ideaal?

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-04 22:07

r0b

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:27:
Bij het forwarden van poorten moet je dat dus in zowel het modem als de linksys doen. Lijkt me niet ideaal?
Of de Linksys router in een DMZ zetten op de SpeedTouch. :+

Jammer dat je voor een WRT54G v5 gegaan bent, want vziw verschilt hij qua prijs niet zo bijster veel met een WAG54G v2 (GEEN v1.1. Dat wil je niet!), en dan kon je die antieke SpeedTouch ook gelijk de deur uitschoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Die is toch nog zo een 40 euro duurder hoor, dat is wel een aardig verschil. Maar ik ga vannacht (moet zo weer weg..) nog proberen de boel als AP te draaien. Als dat kut gaat dan ga ik morgen m'n geld terug halen en op zoek naar wat anders. Bedankt voor de reacties iig.

Verwijderd

Topicstarter
Goed...veel gekut, nog geen oplossing. Ik kom nu met geen mogelijkheid meer in de router. De modem is weer router geworden en ik heb wat zitten kutten aan de instellingen van de wrt54g, maar daar kom ik dus niet meer in. Als ik het modem uit zet dan krijg ik ook geen IP adres van de linksys toegewezen en http://192.168.1.1 werkt ook niet meer. Uiteraard heb ik een reset al geprobeerd, maar geen resultaat :S. Iemand enig idee wat ik nu kan doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, na 12 resets kwam ik er ineens weer wel in. Ik heb de router ditmaal op 'gateway' laten staan en op 'automatic DHCP'. Ook de DHCP server van de router heb ik uit gezet (dat doet het modem nu) en de draadloze instellingen gewijzigd. Modem weer ingeplugd, en het werkte! Zowel bedraad als draadloos. Port forwarden op het modem blijkt voldoende te zijn om van buitenaf bereikbaar te zijn. Ik forward direct naar het interne IP adres van de PC dus, niet naar de router.

Samengevat de instellingen:
Modem (alcatel):
IP: 192.168.1.138
DHCP server in range 192.168.1.1 - 192.168.1.100
Belt verder zelf in

Router (linksys):
Automatic DHCP
IP: 192.168.1.1
DHCP disabled

Je dient het modem dus een ander IP te geven, aangezien de 10.0.0.* reeks een subnetmask van 255.0.0.0 moet hebben. Dit kun je niet zo instellen in de router. Kleine side-note: het modem is nu zowel via 10.0.0.138 als 192.168.1.138 bereikbaar. Technisch gezien onmogelijk volgens mij, maar blijkbaar kan het :S.
Pagina: 1