De afgelopen maanden heb ik voor mijn eigen site een CMS'je geschreven dat ik binnenkort wellicht ook ga proberen te verkopen aan kleine ondernemingen.
Momenteel werkt het systeem als volgt: een gebruiker met voldoende rechten kan op een admin pagina plaatjes uploaden. Er wordt automatisch een thumbnail gemaakt en in de database wordt bijgehouden welke gebruiker dit plaatje wanneer heeft geupload. Dit alles werkt fantastisch, maar - zo blijkt nu ik er zelf mee moet werken - erg omslachtig.
Laatst had ik een aantal plaatjes gemaakt in Photoshop. Ik wilde ze snel online hebben, en heb ze direct naar de image map ge-ftp'd. Lekker makkelijk, maar op deze manier is de meta data niet opgeslagen in de database en is er geen thumbnail gemaakt.
Als ik het systeem wil verkopen, is het een nadeel dat als iemand ftp'd de zaak zo snel corrupt gemaakt is. Aan de andere kant - welke gemiddelde MKB-er zal ftp prefereren boven een upload pagina zoals ze die van bv. GMail etc. kennen?
Ik zit nu aan drie opties te denken:
Momenteel werkt het systeem als volgt: een gebruiker met voldoende rechten kan op een admin pagina plaatjes uploaden. Er wordt automatisch een thumbnail gemaakt en in de database wordt bijgehouden welke gebruiker dit plaatje wanneer heeft geupload. Dit alles werkt fantastisch, maar - zo blijkt nu ik er zelf mee moet werken - erg omslachtig.
Laatst had ik een aantal plaatjes gemaakt in Photoshop. Ik wilde ze snel online hebben, en heb ze direct naar de image map ge-ftp'd. Lekker makkelijk, maar op deze manier is de meta data niet opgeslagen in de database en is er geen thumbnail gemaakt.
Als ik het systeem wil verkopen, is het een nadeel dat als iemand ftp'd de zaak zo snel corrupt gemaakt is. Aan de andere kant - welke gemiddelde MKB-er zal ftp prefereren boven een upload pagina zoals ze die van bv. GMail etc. kennen?
Ik zit nu aan drie opties te denken:
- het systeem laten zoals het nu is en de discipline hebben om via de admin plaatjes te uploaden. Voordeel: het is al klaar. Nadeel: zie boven;
- het hele database / thumbnail gedoe eruit gooien en alleen ftp en een eenvoudige upload via de site aanbieden. Voordeel: makkelijk te realiseren. Nadeel: om snel te kunnen browsen door de plaatjes zijn thumbnails wel makkelijk en die ontbreken dan;
- een script schrijven dat regelmatig de inhoud van de image mappen vergelijkt met de thumbnails en database info en deze gelijk trekt. Voordeel: bullet proof. Nadeel: lastige oplossing. Het CMS geeft de mogelijkheid binnen de image map, (fysiek) submappen aan te maken. Je moet dus een recursieve (= resource intensieve) functie gaan bouwen om alles te controleren. Ik zou het mezelf makkelijker kunnen maken door de functie om plaatjes in submappen onder te verdelen, eruit te gooien.
"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."