Processor upgrade in Laptop: Van Sempron naar Turion?

Pagina: 1
Acties:
  • 673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ffb
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-02-2023
Beste mensen,

Ik wil binnenkort de AMD Turion 64 ML 32 aan gaan schaffen en die op de plek waar nu mijn AMD Sempron 2800+ zit prikken, in mijn laptop wel te verstaan. Hier mijn specs:

Acer Aspire 3002 WLMi
AMD Sempron 2800+ s754 draait op een snelheid van 1.6 GHz
512 MB RAM

Nu is mijn vraag of ik deze upgrade ongestraft kan uitvoeren. De Turion trekt 35 watt en mijn huidige processor trekt 68 watt. Betekent dit dat ik geen rekening hoef te houden met de koeling? Want deze lijkt aardig onvervangbaar te zijn in mijn laptop. De sockets zijn ieder geval hetzelfde dus dat zal het probleem niet zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Kortom a. is dit mogelijk en b. levert het me iets op? Wie heeft ervaring met de Turion 64?
Alvast bedankt!

Gegroet,

Jeff

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:58

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ondersteund je bios die upgrade enzo?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:05

mr_petit

opperprutser

weet je zeker dat er in je 3002 niet een mobile sempron zit van 25W? (er bestaat ook een mobile sempron van 62W)

"man is not truly one, but truly two,"

• 41728
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-10-2006
Als je in de changelog van de Bios kijkt op de support site, zit er wel support in voor 35 watt cpu's.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
;+------------------------------------------------------------------------
;
; Date    : 01/31/'05
; Ver.    : 1A15
; VBIOS   : ZL51026.ROM
; EC Ver  : ZL51A12b.BIN
; PXE     : PXE_M.BEV
;

1. Fix ESCD can not be saved or shutdown.

2. Add codes to try fix reboot test hang at postcode c0h when use USB FDD.

3. Upgrade kernel codes for support AMD 35W cpu.

Misschien dat je hier iets aan hebt.

edit:

Na wat verder gezocht te hebben gaat er in de Aspire3000 en 5000 serie dezelfde bios, ze linken naar dezelfde download en staan allebei in de changelog.
De 5000 serie is te verkrijgen met een Turion en heeft zelfde chipset + bios.
Ik denk dus dat dit wel moet gaan lukken :-)
Warmte zal het probleem niet zijn denk ik, want ik neem aan dat je Sempron warmer word dan een Turion.

Voor de rest moet ik zeggen dat ik erg goede ervaringen heb met mij Turion64 icm mn Acer Ferrari4005 Notebook.

[ Voor 33% gewijzigd door 41728 op 23-02-2006 21:01 . Reden: nieuwe bevindingen :) ]

• ffb
"weet je zeker dat er in je 3002 niet een mobile sempron zit van 25W? (er bestaat ook een mobile sempron van 62W)"

Om eerlijk te zijn weet ik dat niet, en heb ook geen id hoe ik er achter moet komen... zou 25w naar 35w een te grote temperatuursverhoging zijn?

Wimbo:
Thanx! :) daar heb ik zeker wat aan. Ben wel benieuwd waar je die changelog hebt gevonden, ik kan hem niet vinden op de acer site, alhoewel die site echt traag werkt op dit moment. Ben er inmiddels wel achter dat ik een phoenix notebook bios heb, cpu Z noemt mijn bios 3A21 (Acer). Maar zo te horen klinkt het dus goed!
Acer Ferrari is trouwens echt een beest heb ik begrepen :Y), wie weet helt de Turion mij een beetje in de richting...

In ieder geval bedankt!

Verwijderd

ffb schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:49:

Om eerlijk te zijn weet ik dat niet, en heb ook geen id hoe ik er achter moet komen... zou 25w naar 35w een te grote temperatuursverhoging zijn?

!
Nah niet de temperatuur maar het stroomvoltage zal het verschil maken,

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 22:09 ]

• ffb
changelog gevonden! Nou prima dit!

Vraag me alleen wel af hoe ik er achterkom wat voor wattage mijn processor nu heeft.. hij draait in ieder geval op 1.350 v....

• 41728
Mooi dat je dat changelog gevonden hebt, zit gewoon bij de nieuwste in de zipfile.
sidenote: de Acer site is altijd traag.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem, ik kan ook nergens vinden of ik een 25 of 35 watt Cpu heb.
Mijn intresse in dit topic is dat ik ook graag een snellere Cpu in mn laptop wil prikken, alleen voor mij is er geen ander type wat met snellere types werkt.

Ik hoop binnekort toch wel te lezen dat het je gelukt is.

• ffb
De Turion ML-37 is 35 watt.. daar staat de ML voor. De MT staat voor de 25 watt serie check:
http://www.amd.com/us-en/...0_118_12651_12658,00.html

Voor mij is het lastiger, als ik de 25 watt versie van de sempron heb dan kan ik hem hoogstwaarschijnlijk wel vervangen door een mt versie of een ml versie (zoals jij liet zien moest de bios dit wel ondersteunen) maar ik weet niet of hetzelfde geldt als ik 62 watt versie heb. het zou vreemd zijn als een 62 watt niet door een 35 watt vervangen kan worden, maar dan blijf ik met de bios settings zitten die misschien niet het voltage ondersteunen van van de 35 watt. Als je uitvindt hoe ik erachter kan komen laat het pls weten:)!
Verder vraag ik me af of mijn koeling geschikt als ik er bijvoorbeeld een Turion MT/ML 40 inzet. Mijn proc draait nu op 1.6 GHz, maar wat zou de koeling van een 2.0 of 2.2 GHz proc vinden??

Voorlopig zit ik dus nog met wat vragen :?

• ffb
Het lijkt erop alsof ik uit de brand ben:

[/quote]Here's how it works, if you're Acer came with a Sempron Chip then your bios will support ML or MT, but if your laptop came with an Turion Chip then it will not upgrade to a MT.
Only the older Acer bios that came with the Sempron Laptops will support MT upgrade, all the later Acer models that came with ML is locked out of MT.
Or if you're feeling lucky you can look for an old Bio Flash from a Sempron Model Acer and flash it to your Acer laptop it may render the laptop useless but than again it may set you back to a universal bios.
The question is do you feel lucky?

The way I see it it's just corporate shafting from the good folks at Acer, they probably got themselves a huge discount on AMD's ML over stock and since they don't want people buying low end model Acer's knowing that you can easily purchase an MT chip and do a self upgrade they decided to lock out MT chips all together in there Bios thus in effect shafting anyone who wanted a CPU upgrade. The funny thing is there old bios that came with Sempron Model Laptops all support ML,MT across the board.
[quote]
van http://forums.amd.com/index.php?showtopic=68919 dit geeft denk ik ook antwoord op jouw vraag..
Voor mij rest dus nog uit te zoeken of ik nou een 25 watt heb of een 62...

• ffb
Dankzij central brain identifier ben ik erachter dat ik een lv processor heb, kortom de 25 watt versie.. das mooi. Binnenkort de proc maar eens bestellen! :*)

Verwijderd

http://balusc.xs4all.nl/s...Socket754SingleChannelDDR

daar kan je zien dat de vcore van een 25 watt sempron maximaal 1.25 is, als die van jou op meer werkt dan zal het wel de 62 watter zijn ;)

• 41728
@ ffb:
Hmm, dat had ik zelf ook kunnen vinden maar heb nie gezocht op de verschillen tussen ML en MT :)
Thanks voor de info.

Ik dnek dat het geen probleem voor jou is om een Turion te installeren. Bios ondersteunt het zo te lezen, dus dat voltage zal dan ook automatisch ook wel goed gezet worden.

• ffb
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 09:25:
http://balusc.xs4all.nl/s...Socket754SingleChannelDDR

daar kan je zien dat de vcore van een 25 watt sempron maximaal 1.25 is, als die van jou op meer werkt dan zal het wel de 62 watter zijn ;)
Het is een beetje vreemd, ik heb twee proggies die zeggen dat mijn voltage 1.35 is en een die zegt dat het 1.2 is.. schiet lekker op zo.

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Ik zit met zelfde proleem, ik wil ook een Turion erin hebben.
Ben ook opzoek gegaan naar wat voor proc ik heb.
Ondertussen met AMD CPUInfo, en met programma cpu-z-132
Diversen dingen gevonden...
Ik heb een sempron 3000 op 1,8
Het blijkt een 128kb versie te zijn.
En geen 64 Bits support.
En bij mij voltage 1,075 variabele door cool zooi van AMD wat ik uit kan zetten.
Maar dan is de batterij zo leeg..............

En bij mij wil ik 64 bits gaan gebruiken vandaar dat ik ook voor Turion wil gaan.
Nu ga ik HP mailen of het kan ?
Op HP site heb ik wel gevonden dat zowel Sempron en Turion zelfde laptop zitten met zelfde bios zijn te updaten..
Vind alleen de prijs van een Turion nog beetje te hoog, maar misschien voor de toekomst.

Edit: Zie nu met sysoftsandra dat ie wel SSE3 heeft ?
Maar over Watt of LV kan ik niks vinden ...

http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2476
Hier kom ik tot de conclusie dat we een 25 of 35 Watt hebben en geen 60 of hoger.

[ Voor 15% gewijzigd door hetnet op 24-02-2006 19:55 ]

• ffb
Ik kan die conclusie niet delen. Maar dat ligt vooral aan het feit dat ik drie verschillende id programma's heb (cpu z, rightmark en central brain identifier) en ik krijg tegenstrijdige info. Zo zegt cpu z dat ik een georgetown heb, terwijl cbid zegt dat ik een palermo core heb. rightmakr daarentegen zegt weer dat mijn core een sonora is.... kortom ik word er niet wijzer van...:(

• hetnet
Ik zal die progies die jij beschrijft morgen ook ff proberen, kijken wat er bij mij uitkomt.
Hier zegt CPUz Albany over mijn Proc. Want die kom ik wel in die link tegen als 25 tot 35 Watt Proc

Keb nu ff teveel op om ze nog te gaan zoeken..........zo lekker geslapen.

Die progies geven inderdaad andere uitslagen, ook bij mij dus.
CPU z zegt Albany, en Central zegt Roma, en lees daar bij tabblad Mobility dat het een 25 W Design is en Low -Power
Ik denk dat ik een nieuwere Proc heb al jou.
Hoe oud is jou laptop?

[ Voor 37% gewijzigd door hetnet op 25-02-2006 11:38 ]

• ffb
Ik heb mijn acer aspire 3002 wlmi in oktober gekocht.. vrij recent dus op zich..

• ffb
goeiemprgen:D

• ffb
hetnet schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:50:
Ik zal die progies die jij beschrijft morgen ook ff proberen, kijken wat er bij mij uitkomt.
Hier zegt CPUz Albany over mijn Proc. Want die kom ik wel in die link tegen als 25 tot 35 Watt Proc

Keb nu ff teveel op om ze nog te gaan zoeken..........zo lekker geslapen.

Die progies geven inderdaad andere uitslagen, ook bij mij dus.
CPU z zegt Albany, en Central zegt Roma, en lees daar bij tabblad Mobility dat het een 25 W Design is en Low -Power
Ik denk dat ik een nieuwere Proc heb al jou.
Hoe oud is jou laptop?
Ik heb het gevonden: ik heb mijn serienummer gecheckt en op deze website staat een overzicht van alle processoren..
http://psychcentral.com/p...D_Sempron_microprocessors
Mijn processor is deze:
Mobile Sempron "Sonora" (Socket 754, 90 nm, Low power, 25W TDP)
Mobile Sempron 2800+ 1.60 GHz 256 KB 800 MHz 8x 1.1V-1.4V SMS2800BOX3LB

Het enige proggie dat dit correct weergeeft is central brain identifier.. Ik las ook op het amd support forum dat er problemen bestaan bij het weergeven van het juiste voltage in allerlei diagnostische proggies bij de turion en de sempron. CBID schijnt dit echter opgelost te hebben wat verklaart dat deze als enige (sterk) afwijkende data geeft, met name in de voltages..

Groets!

• hetnet
Aha ik zat deze te lezen.
[rml][ Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 11[/rml]
En denk dat ik laptopie ff open ga maken, omeens te kijken wat er nou precies te lezen is op proc.

En heb hier nog een laptop in huis met een Turion 1,6 :) dan kan ik het gewoon ff proberen, maar doe dat alleen als ik het allemaal zeker weet.

En denk ook dat Wimbo gelijk heeft dat bios div. instellingen auto zal veranderen.

• hetnet
Bij naderinzien laat ik um toch nog maar ff dicht ;) (ivbm garantie)
Mijn Nummer is volgens Central Brain Identifier SMS3000BQX2LF
En daar heb ik volgende van gevonden op de Baltus site:

SMS = Mobile Sempron max 25W (Dublin/Sonora)
3000 zijn zeg maar de AMD ratings tegenover Intel.
B = 754pins Lidless OµPGA (Dublin/Georgetown/Sonora/Oakville/Lancaster)
Q = 1,20V (Odessa/Sonora/Lancaster)
X = 95ºC (Dublin/Georgetown/Sonora/Mobile Clawhammer/Odessa/Oakville/Lancaster
2 = 128KB (Palermo/Dublin/Georgetown/Sonora)
LF ??????????????? van model kan ik niks vinden ook niet bij AMD

Nou zou die LF iets moeten zeggen over snelheid ofzoo, is dat niet de 333 van het geheugen.
Want die draaid op 166 x ddr = 333

Zou dat kunnen ??

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Misschien is de CPU gesoldeerd op het moederbord. Heb je dit al gecontroleerd?

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• hetnet
Dus niemand weet wat de LF betekend aant het eind.
Of zit ik in verkeerde forum.. en zou dit gevraagt moeten worden processor forum.

[ Voor 7% gewijzigd door hetnet op 28-02-2006 14:44 ]

Verwijderd

Heeft iemand inmiddels al geprobeerd om zijn sempron te vervangen door een turion.

Ik kan cheap een turion 1.8 ml34 op de kop tikken maar of deze in mijn acer aspire 3053 sempron 3000 64 1.8 past met..
Pagina: 1