Toon posts:

VCD: op computer okay, op tv afgesneden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een VCD (KVCD om precies te zijn) van een film, gebrandt op een cd-r. Als ik 'm op de computer afspeel zie ik het hele beeld. Als ik de VCD afspeel op een standalone dvd-speler ('k heb er zelfs twee geprobeerd) dan worden links en rechts stukjes afgesneden, hetgeen heel goed te zien is omdat de credits aan het begin van het scherm aflopen... Een andere beeldinstelling op tv hielp.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Heeft de film een verkeerde resolutie...? Maar nog belangrijker: is er nog wat aan te doen...? De VCD is echt bedoeld om op tv te kijken, want dan oogt het nog redelijk: op de computer is het een stuk slechter...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:59:
Ik heb een VCD (KVCD om precies te zijn) van een film, gebrandt op een cd-r. Als ik 'm op de computer afspeel zie ik het hele beeld. Als ik de VCD afspeel op een standalone dvd-speler ('k heb er zelfs twee geprobeerd) dan worden links en rechts stukjes afgesneden, hetgeen heel goed te zien is omdat de credits aan het begin van het scherm aflopen... Een andere beeldinstelling op tv hielp.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Heeft de film een verkeerde resolutie...? Maar nog belangrijker: is er nog wat aan te doen...? De VCD is echt bedoeld om op tv te kijken, want dan oogt het nog redelijk: op de computer is het een stuk slechter...
VCD != KVCD.. Best kans dat je stand-alone dvdspeler geen KVCD lust..

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja, lusten... hij speelt 'm zonder problemen helemaal af. Alleen missen aan beide zijden een reepje. Hij vult dus ook wel het beeld dat ik mag verwachten en zo, maar je ziet NET niet alles van de zijkanten.

Voorbeeld: een naam, rechts in het beeld, die eindigt op een N, is op de PC nog net helemaal te zien. Maar op de tv zie ik die N maar voor de helft. Op zich niets HEEL ergs dus, maar wel irritant eigenlijk... ;)

Verwijderd

Hoeveel wordt er afgesneden ? is dat minimaal ??? Dan zou het aan het feit kunnen liggen dat
je computerscherm overscan kijkt en je televisie underscan.... Wat komt doordat he beeldbuis nog iets doorloopt achter de 'bezel' van je televisiekast.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik vind het niet echt minimaal, want de tekst wordt echt opvallend afgesneden. Ik heb dit probleem nog nooit gehad met andere films, dvd's, etc. M'n tv laat altijd alles zien. Lijkt me geen geval van doorlopen achter de 'bezel'...

Belangrijkste vraag: is er nog wat aan te doen...? Moet ik die KVCD opnieuw coderen of zo...? Ik had overigens eerst geprobeerd de mpg eruit te vissen (ik had bin/cue bestanden) om DIE op een cd-r te branden: dat lukte op zich perfect met de juiste software, alleen kreeg ik toen ik 'm wilde branden als VCD de melding dat er teveel data was voor een cd-r...!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog voor alle duidelijkheid: het ligt ZEKER niet aan de tv-kast of zo want als ik m'n breedbeeld op 4:3 zet, en dus zwarte balken aan de zijkant krijg, dan is het beeld OOK afgesneden.

Het is toch wel irritant want het is NET een beetje te veel... Zo zie je een hoofd NET helemaal op de pc, maar zie je op de tv maar de helft...

Is hier echt niets aan te doen? Recoden? Omzetten? Zou het helpen om de .dat files van de cd's om te zetten naar mpg en ze dan te branden als dvd...? Ik heb op dit moment 11 van die kvcd's dus het is nogal een klus om alles om te zetten... Iemand een helder idee?

EDIT:
Ik probeer net een mpg (die ik uit de bin geript heb) te branden als DVD en dan krijg ik de melding dat PAL is omgezet naar NTSC! Kan dat de oorzaak zijn van het afsnijden? En zo ja... weet iemand hoe ik dit kan veranderen...? Ik gebruik nu Toast op de Mac en ik kan PAL niet forceren...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bump. Oftewel: is er echt niemand die me verder kan helpen?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Mja, ik denk dat de maker van de KVCD zich niet helemaal aan de normen gehouden heeft. VCD zou officieel 352x240 (NTSC) of 352x288 (PAL) moeten zijn, je ziet dat het in de breedte niets uitmaakt. Dus het zou niets uitmoeten maken of je nu een ntsc of een pal in de dvdspeler gooit. Bij een KVCD worden alle resoluties gebruikt die ook maar enigzins in de dvd standaard vallen, zelfs de svcd reso's. Sommige dvdspelers verslikken zich hierin, ze herkennen een VCD en krijgen een andere reso voorgeschoteld dan een VCD, en daar gaat het fout.
Maar nu wat eraan doen; je moet eens kijken wat voor resolutie de KVCD heeft (bv met Gspot), ik denk zomaar dat dat geen standaard reso is namelijk. Als dat zo is zul je hem moeten omvormen naar een standaard VCD, SVCD of DVD. Dat kan bv. TMPgenc.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

zoiets dergelijks heb ik met dvd's. Soms is de verhouding niet goed, en soms is't net of der ingezoomed danwel iets afgesneden wordt

Maar ok. De oplossing hier was om op de dvd ipv 4:3 "4:3 pant&scan" (oid) aan te geven, of 16:9.
Met andere woorden, ik maake me dvdspeler wijs dat ik een breedbeeld tv heb terwijl ik een 4:3 beeldbuisbak der heb staan. Het helpt wel die instelling :)

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 25-02-2006 20:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1