Zoomen in de browser

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:13
Hoi,

bij een website wil ik dat de tekst van de menutje een vaste grootte houd, ongeacht als je gaat zoomen met de browser. Als die ook mee veranderd wordt het erg lelijk. In Firefox en Konqueror krijg ik dit niet voor elkaar. Met Internet Explorer krijg ik wel iets voor elkaar, als ik de grootte in px opgeef is deze vast en als ik de grootte in % opgeef veranderd die wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="nl" >
<head>
    <title></title>
    <meta http-equiv="content-style-type" content="text/css" />
    <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />  
    <style>
        span#test {
            font-size: 16px;
        }

span#test2 {
            font-size: 150%;
        }
    </style>
</head>
<body>
<span id="test">bladieblaat</span>

<span id="test2">bladieblaat</span>

</body>
</html>

In IE heeft span#test een vaste font-size en veranderd die van span#test2 door te zoomen. In Firefox en Konqueror veranderen ze allebij.

Is hier toevallig een mooie oplossing voor, met de search kon ik in ieder geval niks zinvols vinden. Althans geen topic dat een oplossing geeft.

[ Voor 25% gewijzigd door robbert op 23-02-2006 19:06 ]

Verwijderd

Het kan dus gewoon niet. Tenzij je met allerlei ranzige oplossingen gaat komen, zoals je website opbouwen uit alleen plaatjes enzo. Maar dat wil je echt niet.

• robbert
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:14:
Het kan dus gewoon niet. Tenzij je met allerlei ranzige oplossingen gaat komen, zoals je website opbouwen uit alleen plaatjes enzo. Maar dat wil je echt niet.
Damn, dat is eigenlijk wel heel erg dat zo iets stoms niet eens voor elkaar te krijgen is. Als die menu's ook mee zoomen ziet het er echt niet uit.

Plaatjes lijken met ook niet echt een oplossing, zeker gezien de website aan een cms hangt en de menu's dynamisch gegenereerd worden is het al niet mogelijk. Ja, ik zou met php dynamisch die plaatjes kunnen genereren maar dat is echt te ranzig......

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Blijf gewoon van de fontsize mogelijkheden van gebruiker af :) ? Als ik mijn letters wil vergroten omdat ik bijziend ben of iets dergelijks moet ik dat gewoon kunnen? Plaatjes maken het overigens alleen maar ontoegankelijker.

De beste oplossing is imo zorgen dat het tot 3 of 4 keer vergroten geen probleem oplevert, en dat is vaak niet eens zo onmogelijk.

DM!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het zoomen is voornamelijk bedacht voor mensen die het nodig hebben ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:01

aex351

I am the one

Inzoomen op de complete webpagina kan je doen met behulp van javascript. Dit heb ik alleen in IE zien werken, en werkt perfect.

< dit stukje webruimte is te huur >

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

En dat is de vraag :?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07
zoals een paar mensen voor mij al zeggen maar wat niet vaak genoeg gezegd kan worden..:
de gebruiker is de baas over zijn interface!
Waar denk jij de wijsheid en arrogantie vandaan te halen om te kunnen bepalen wat ik nog een prettig leesbare lettergrote vind?
klinkt harder dan ik het bedoel :> , maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel :)

Als het puur om een menu gaat waarin je knoppen wil die niet van grote veranderen zul je met iets anders dan tekst moeten werken. Als je een doelgroep hebt waarvan je weet dat ze allemaal uitstekende ogen hebben en geen enorme hoge resoluties draaien kun jij best de beslissing nemen dat dat menu met 10px te lezen is. Dan zul je dus toch met bijvoorbeeld plaatjes moetn werken.

voor de broodtekst op je site zou ik je absoluut aan willen raden om de gebruiker zelf met de functionaliteit van zijn browser de lettergrote aan te kunnen laten passen. Hou er dan met je design rekening mee dat ook met een groter lettertype alles nog netjes uitziet en niet je layout vern**kt.
Damn, dat is eigenlijk wel heel erg dat zo iets stoms niet eens voor elkaar te krijgen is. Als die menu's ook mee zoomen ziet het er echt niet uit.
firefox en consorten doen dus bewust hetgeen ze doen...het zou erg zijn als ze dat niet deden.
Als je dynamisch met een cms je menu invult zou je inderdaad kunnen denken aan php icm gd om dan plaatjes voor je menu te genereren

[ Voor 15% gewijzigd door sanderb op 24-02-2006 04:35 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Sabbi

je denkt aan mij.

BtM909 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:45:
Het zoomen is voornamelijk bedacht voor mensen die het nodig hebben ;)
echwel, vooral als ik als een lazyass achterover op m'n stoel hang is het best fijn om GoT te kunnen lezen vergroot op 160%, anders leest het zo klote op 1,5 meter afstand van de monitor :)

Verwijderd

aex351 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:49:
Inzoomen op de complete webpagina kan je doen met behulp van javascript. Dit heb ik alleen in IE zien werken, en werkt perfect.
FireFox doet dit standaard met CTRL + muisscroll

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:14:
[...] FireFox doet dit standaard met CTRL + muisscroll
Images worden niet (standaard) meevergroot (gelukkig) ;) .

DM!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 17:14:
[...]

FireFox doet dit standaard met CTRL + muisscroll
IE bedoel je. In FireFox is dat CTRL +
(Tenminste als FireFox net zo werkt als Mozilla)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
Nope, CTRL Muisscroll werkt ook gewoon in FireFox, net als idd CTRL + maar ik geef de voorkeur aan de eerstgenoemde manier :)

Mijn idee hierover is hetzelfde: inderdaad gewoon zorgen dat je een lettertype en grootte hebt die er niet meteen al te belabberd uitziet als hij gezoomed is. Wil je dat toch niet dan moet je met images werken.

[ Voor 81% gewijzigd door Otherside op 24-02-2006 18:50 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Inzoomen op documenten is een browser-feature. De mooiste zoom-functie is er een die naast tekst ook alle andere elementen meeschaalt. Opera heeft dat al een tijdje en IE7 zal het ook krijgen. Nu de andere browsers nog en dit probleem is voor eens en altijd opgelost :P

Intentionally left blank

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Nu heeft iedereen het erover dat je de gebruiker niet zijn eigen voorkeur mag afnemen en dat steeds meer browsers het goed ondersteunen.

Maar wat als je website is gemaakt in Flash?

ik weet wel dat de tekst dan niet meer te zoomen is en gebruik zelf ook veel flash, het gaat alleen om de discussie

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Mja, persoonlijk zie ik dat als een van dé nadelen van flash: de toegankelijkheid :) .

DM!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:07
hoewel ik veel flash gebruik, ben ik van mening dat je flash dan ook niet moet gebruiken als je veel (tekstuele) informatie over wil brengen.
Bovendien kun je standaard met rechtermuisknop wel een menuutje oproepen in flash waarbij je dus ook kan zoomen. Helaas blijft het zichtbare gedeelte van de movie dan wel dezelfde afmeting, dus zie je de movie wel ingezoomd, maar valt een deel dan buiten beeld.
Je zou er trouwens kunnen besluiten om de toetsen combinatie ctr + in je flashapplicatie ook te gebruiken om de tekst vergrote...en het dan zo te doen dat de layout hetzelfde blijft, maar er bijvoorbeeld scrollbars bijkomen..

maar goed...deze discussie ging niet over flash :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Wij hebben de website van http://www.ov-chipkaart.nl/ gemaakt, voor slechtzienden hebben we gewoon een andere stylesheet.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 20:09

Glabbeek

Dat dus.

raptorix schreef op maandag 27 februari 2006 @ 07:50:
Wij hebben de website van http://www.ov-chipkaart.nl/ gemaakt, voor slechtzienden hebben we gewoon een andere stylesheet.
Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn, maar dan moet je er wel voor zorgen dat grotere tekst nog steeds in de layout past:

Afbeeldingslocatie: http://vanglabbeek.xs4all.nl/stuff/got/ovchip2.jpg

En zo is het maar net.

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Pfff voor zover ik zie is dat perfect te doen met het bovenstaande voorbeeld.

Verwijderd

Glabbeek schreef op maandag 27 februari 2006 @ 20:42:
[...]
Dat zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn, maar dan moet je er wel voor zorgen dat grotere tekst nog steeds in de layout past:

[afbeelding]
Ik zie geen verschil tussen de grafische en slechtzienden versie (in IE) kan ook de fonts niet groter maken, in FF wel. Beetje vreemd.

Gewoon een schaalbare site maken in em's of % - dan heeft iedereen er wat aan.

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 00:01:
[...]

Ik zie geen verschil tussen de grafische en slechtzienden versie (in IE) kan ook de fonts niet groter maken, in FF wel. Beetje vreemd.

Gewoon een schaalbare site maken in em's of % - dan heeft iedereen er wat aan.
Zie het nu ook, ik zal het morgen eens navragen aan onze frontend developer.

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Met Opera kan je _alles_ zoomen, ook Flash en in px vastgezette elementen :)

Verwijderd

pEeDy16 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 08:41:
Met Opera kan je _alles_ zoomen, ook Flash en in px vastgezette elementen :)
en dat px meeschalen vind ik wat dubieus, waarom is dat eigenlijk ?

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:00:
[...]

daarmee zorgen ze er eigenlijk voor dat de layout niet verandert als je inzoomed.
ik draai zelf op 1600x1200, en GOT vult maar de helt van mij scherm en als ik inzoom met FF
blijft dat zo alleen worden de letters groter. als ik dit zelfde in opera doe blijven de verhoudingen wel goed. en gebruikt ie dus wel het hele scherm.

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• Otherside
  • Laatst online: 21-01-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 12:00:
[...]

Dan kunnen slechtzienden ook de buttons etc. lezen? :)

• robbert
Leuke discussie is er nog uit mijn topic ontstaan. Zelf ben ik ook voorstander van de zoomfunctie van Opera. Als je alleen de letters vergroot klopt er vaak niks meer van de pagina (menutjes zoals in mijn voorbeeld, tabellen die niet meer passen, pak bv tweakers.net als voorbeeld ;) ) en kunnen blinden de plaatjes nog steeds niet lezen.

Maar helaas kunnen de meest gebruikte browsers (firefox, safari, konqueror, ie) alleen maar de letters zoomen dus daar heb ik weinig aan. Ik denk dat ik mijn klant teleur moet stellen en moet vertellen dat het helaas niet mogelijk is. Plaatjes lijkt me een no go vanwege het feit dat ik die dan met php gd moet genereren en dat gaat de toegankelijkheid al helemaal tegen.

• 12_0_13
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 13:19
Er zijn richtlijnen voor webpagina's voor bijv. slechtzienden, kijk bijv op http://www.drempelsweg.nl/.

Special over schaalbaarheid van tekst:
http://www.drempelsweg.nl...ettertype=&ch=def&id=1049

Helemaal onderin een link van iemand die met CSS plaatjes ook schalabaar maakt :)

[ Voor 69% gewijzigd door 12_0_13 op 01-03-2006 16:58 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:17
robbertkrebbers schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:49:
Leuke discussie is er nog uit mijn topic ontstaan. Zelf ben ik ook voorstander van de zoomfunctie van Opera. Als je alleen de letters vergroot klopt er vaak niks meer van de pagina (menutjes zoals in mijn voorbeeld, tabellen die niet meer passen, pak bv tweakers.net als voorbeeld ;) ) en kunnen blinden de plaatjes nog steeds niet lezen.

Maar helaas kunnen de meest gebruikte browsers (firefox, safari, konqueror, ie) alleen maar de letters zoomen dus daar heb ik weinig aan. Ik denk dat ik mijn klant teleur moet stellen en moet vertellen dat het helaas niet mogelijk is. Plaatjes lijkt me een no go vanwege het feit dat ik die dan met php gd moet genereren en dat gaat de toegankelijkheid al helemaal tegen.
De gemiddelde gebruiker heeft zijn browser vrijwel altijd op de standaard fontgrootte staan, omdat anders inderdaad 9 van de 10 pagina's on/slecht leesbaar is.
En om nou diegenen die wat slechter zien ook te foceren zijn mooi opgemaakte, maar voor die doelgroep onleesbare pagina te aanschouwen lijkt me een beetje contra-productief, dus ik denk dat je je klant rustig kan vertellen datíe dat helemaal niet wil. ;)

Verwijderd

Otherside schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 13:42:
[...]
Dan kunnen slechtzienden ook de buttons etc. lezen? :)
daar ging het mij niet om; px impliceert: dit is de grootte en groter zou het niet mogen worden, daarom vraag ik mij af waarom bijv. FF & Opera dit overrulen door toch te schalen.

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:06:
[...] daar ging het mij niet om; px impliceert: dit is de grootte en groter zou het niet mogen worden, daarom vraag ik mij af waarom bijv. FF & Opera dit overrulen door toch te schalen.
Omdat de maker van een website niets te zeggen heeft over hoe de user/client dit wil presenteren :) ? Als ik dat als user/client px-scaled zaken wil kunnen vergroten omdat ik slechtziend of iets dergelijks ben, moet ik dat gewoon kunnen.

DM!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:06:
[...]

daar ging het mij niet om; px impliceert: dit is de grootte en groter zou het niet mogen worden, daarom vraag ik mij af waarom bijv. FF & Opera dit overrulen door toch te schalen.
In principe overruled Opera dit niet. Opera veranderd enkel het begrip "pixel" :P.

Opera's zoom functionaliteit superieur vergeleken Firefox en IE. _O_

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 01-03-2006 18:51 ]

🌞🍃

Verwijderd

JHS schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:39:
[...]
Omdat de maker van een website niets te zeggen heeft over hoe de user/client dit wil presenteren :) ? Als ik dat als user/client px-scaled zaken wil kunnen vergroten omdat ik slechtziend of iets dergelijks ben, moet ik dat gewoon kunnen.
Op zich ben ik het daar ook wel mee eens, maar dan vraag ik me dus af wat de eenheden; em & % dan nog voor een nut hebben

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 22:43:
[...] Op zich ben ik het daar ook wel mee eens, maar dan vraag ik me dus af wat de eenheden; em & % dan nog voor een nut hebben
Erw, positionering en vormgeving relatief ten opzichte van de grootte van het scherm / browser / container / std. fontsize etcetera :? . Dat heeft niet veel te maken met het zoombaar enzo maken van zoiets in mijn ogen :) .

DM!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

Acid_Burn

uhuh

robbertkrebbers schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 16:49:
Ik heb mousegestures in mijn Mozilla geinstalleerd en die kan zowel tekst als plaatjes zoomen :) Gaat wel per plaatje.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-03 16:19

sjaakaq

It might get loud

Datafeest schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 18:50:
[...]

In principe overruled Opera dit niet. Opera veranderd enkel het begrip "pixel" :P.

Opera's zoom functionaliteit superieur vergeleken Firefox en IE. _O_
Haha inderdaad; niks fijner dan Opera's zoomfunctie. Of als iederene alles in em ging opgeven, maar dan is het zwaar lastig je letters precies de goede grootte te krijgen...

leoaq.fm // Jeune Loop

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:01
leokennis schreef op donderdag 02 maart 2006 @ 01:37:

Haha inderdaad; niks fijner dan Opera's zoomfunctie. Of als iederene alles in em ging opgeven, maar dan is het zwaar lastig je letters precies de goede grootte te krijgen...
Mwoah, in sommige gevallen is de Opera functie wel fijner. In andere gevallen is het Mozilla gedrag fijner. Mozilla's gedrag zorgt op GoT bijvoorbeeld voor grotere letters en kortere zinnen, wat beide leidt tot beter leesbaarheid. Bij Opera's gedrag verlies je nog wel eens het overzicht, daar staat dan tegenover dat het ook werkt op afbeeldingen.

Regeren is vooruitschuiven

Pagina: 1