Toon posts:

asus k8vse deluxe: 1.5 gb ram op 333 of 1 gb op 400?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik open een nieuw topic omdat ik van mening ben dat mijn probleem redelijk specifiek is en niet in een topic past die ik bij de search vond (bv 2 gb ram op 333 bij een p4 mobo). mocht hij wel in een verzameltopic moeten dan mijn excuses

Goed mijn vraag. Ik heb een amd64 3000+ en 1 gb ram op 400mhz lopen. Mijn mobo is een Asus k8vse deluxe. Ik ehb nog een reepje ram liggen, echter deze is 512 333hz.
Ik merk dat ik de laatste tijd meer dan 1 gb ram gebruik (veel app. open, photoshop, dreamweaver, torrent, outlook etc) als ik mijn 3e geheugenbank gebruik loopt al het geheugen op 333hz. 400 bij 3 banken kan niet op dit board.
ik heb een radeon 9800pro@xt

Goed nu mijn vraag. Maakt het veel uit als ik 1.5 gb ga gebruiken en deze op 333hz laat lopen?

Ik speel nauwelijks FPS games (couterstrike hooguit). enige spellen die ik wel speel zijn RTS spellen (age of the empire 3 en ouder(RA2,C&C generals etc)

Ik las dat rts spellen juist baat hebben bij meer geheugen. FPS aan snel geheugen. Ik zou dus zeggen dat het slim is om 1.5 gb te gebruiken. Wat raden jullie aan?

Het geheugen is btw 2.5 cas latency

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 18:36 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Ik zou in jouw geval wel 1,5GB gaan draaien, mede vanwege de redenen die je zelf al noemt. Het verlies aan FPS zal minimaal zijn en zal zeker opwegen tegen het swappen, als je daar nu last van hebt. Probeer wel 1T te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:35:
Ik zou in jouw geval wel 1,5GB gaan draaien, mede vanwege de redenen die je zelf al noemt. Het verlies aan FPS zal minimaal zijn en zal zeker opwegen tegen het swappen, als je daar nu last van hebt. Probeer wel 1T te draaien.
1t?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Command rate, wordt in een BIOS op verschillende manieren (of niet) aangegeven:
commandrate: enable/2T of 1T/2T of dus gewoon niet.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hoeft maar 1 ding in achterhoofd te houden: geheugen is tientallen malen sneller dan de harddisk (swap). Trek je conclusies ;)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
indien je moederbord dualchannel kan, mag je maar 2 of 4 banken gebruiken,
en alleen 2 banken is sneller dan 4 banken gevuld

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hij heeft dus een Asus K8V-SE B)

Verwijderd

Topicstarter
ik zit de faq te lezen maar kan niks vinden over commandrate?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG FAQ » Geheugen » RAM FAQ
Via de inhoudsopgave daarvan moet je de Command rate ongetwijfeld kunnen vinden B)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb dit bordje ook gehad en je hoeft niet te proberen om 2 bankjes te vullen en dan op 400Mhz draaie dat kan je vergeten, mocht je nieuw geheugen willen kopen omdat hij niet op 400Mhz kan draaien dan heeft dat geen zit.(ze het maar vast anders ga je misschien iets voor niks aan geschaffen. :Y) )

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:43
mad_max234 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 20:01:
Ik heb dit bordje ook gehad en je hoeft niet te proberen om 2 bankjes te vullen en dan op 400Mhz draaie dat kan je vergeten, mocht je nieuw geheugen willen kopen omdat hij niet op 400Mhz kan draaien dan heeft dat geen zit.(ze het maar vast anders ga je misschien iets voor niks aan geschaffen. :Y) )
Dan is er toch wat mis met jouw bordje... Ik heb een KV8 SE Deluxe en daar draaiden 3 modules op 400 Mhz (2 x 256 + 1 x 512). Nu heb ik er 2 x 512 MB inzitten en ook dat draait op 400 Mhz. Geen enkel probleem. Het enige waar je op moet letten is dat je de dubbel en enkelzijdige modules in de goede volgorde erin zet. Maar dat is bij 3 x 512 MB niet van toepassing....

Verwijderd

Topicstarter
2 x 400 mhz lukte ook, nu draait op op 333mhz (omdat mijn 3e dimm 333 is). Hoe kan ik eigenlijk zien hoe snel het geheugen draait?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:19:
2 x 400 mhz lukte ook, nu draait op op 333mhz (omdat mijn 3e dimm 333 is). Hoe kan ik eigenlijk zien hoe snel het geheugen draait?
Er zijn zoveel tooltjes te vinden die dat kunnen. ;)
Vooruit, als ik er dan toch één moet geven: CPU-Z.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:08:
[...]
Er zijn zoveel tooltjes te vinden die dat kunnen. ;)
Vooruit, als ik er dan toch één moet geven: CPU-Z.
tnx. ik zie nu opeens dat mijn geheugen op 100 mhz draait? (alle 3 de ddr sims). volgens mij klopt dit niet want dan draait ie DDR 200

update: kom er net achter dat geheugen idd op 100 mhz draait bij 3 banken (allemaal beide kanten gevuld) lees net in het biosboekje dat bij 2 banken 1 en 2 gevuld moeten zijn voor 400 mhz. bij 3 banken dubbel kan ie max DDR 200 draaien. Denk dat ik het dus bij 2 banken houdt. Vraag me alleen af hoe 1 poster hier wel bij 3 danken DDR 400 haal;t?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2006 15:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
een paar maanden later:

ik merk dat ik nu echt te weinig geheugen heb sinds ik veel met adobe premiere ele. 2 werk. ik overweeg om 2* 1gb 3200 ram te kopen (400). Probleem is echter dat ik dan met 2x512 zit die ik moet verkopen.

Als ik 2 gb ram koop ben ik ongeveer 180 € kwijt. Is het dan misschien aan te raden gelijk een mobo upgrade te doen (ivm sneller ram>?) lijkt me niet omdati k dan ook gelijk pro. ed moet swappen.

iemand wat tips?

misschien een optie om een 2e hands mobo te kopen waar m'n 754 amd 64 processor op past? en die wel 3 banken 400 pc3200 ondersteunt? zondat ik alleen een reepje 1 gb hoef te kopen?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2006 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
kcik

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
BalusC schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 06:08:
Je hoeft maar 1 ding in achterhoofd te houden: geheugen is tientallen malen sneller dan de harddisk (swap). Trek je conclusies ;)
mja dan vergeten we gewoon even dat cs een pure cpu kwestie is..en dat je bak minder performance haalt met pc333 en single channel..

Verwijderd

Topicstarter
een tijd verder: ik ben nu bezig met m'n systeem te overklokken. Loopt lekker. ik loop nu op 2200mhz ipv 2000 en loopt onwijs stabiel. voor het verder overklokken schijn je het geheugen langzamer te moeten laten draaien.
Ik bedacht me dat ik dat misschien zou kunnen combineren? Dus dat ik een 3e rammetje erin vrot zodat ik 2 gb mem heb en dat ik dan verder ga met overklokken (zodat ik de lagere memtimings omzeil) kan dat?
Pagina: 1