Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schema wekker radio, voor inbouw in pc, hoe ?

Pagina: 1
Acties:
  • 785 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Beste Tweakers,

Nu mijn wekker radio niet goed meer is, Snooze knopje werkt niet goed meer zat ik aan een mod projectje te denken.

Het gaat om de volgende wekker radio:

Philips AJ3120
Afbeeldingslocatie: http://www.telekom.com.pl/philips/rtv/image/aj3120.jpg

Mijn idee was om dus nummer 3 ( het display ) in nummer 1 te plaatsen, maar mijn grootste punt is eigenlijk hoe ik het snoeren schema moet aanleggen.
Is het wel haalbaar ? Want het werkt normaal op 230volt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wilcopeters/plaatjes/wekker1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wilcopeters/plaatjes/wekker2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/wilcopeters/plaatjes/wekker3.jpg

Is het te doen zonder kosten of niet ?
Ik heb wel vaker modjes gedaan die geld kosten ( niets met electrisch op dit gebied, wel ledjes end ergelijke ), nu wil ik eens proberen een mod te doen zonder dat het geld kost :p.

Natuurlijk kan het zijn dat ik nog iets nodig heb maar er ligt hier bij mijn ouders atm nog genoeg oude zooi in de schuur :)

Blij Met Wilco

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
Dat gele lijkt mij op een voedingkje , dat kan je er eens uitplukken en kijken of daar iets op staat van output voltages , en anders printje afspeure

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Miagieek schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:35:
Dat gele lijkt mij op een voedingkje , dat kan je er eens uitplukken en kijken of daar iets op staat van output voltages , en anders printje afspeure
Het volgende staat er :

Gele blokje : SIL35T20000095

De snoeren die er naar toe lopen staat :
Zwart : B
Rood : R
Geel : Y
Groen : BL
Maar dat lijken me gewoon de kleuren in het Engels ;)

Bij het zwart/rood snoertje staat :
Zwart : GND ( Ground dus )
Rood : +

Mis ik hier nu niet de - of telt ground als - ?

Blij Met Wilco

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 23:11
Dat gele blokje is een transformator. Je klokradio werkt niet met een kristal om de tijd te "tellen", maar telt de netfrequentie. Gewoon de transformator houden dus, op een PC voeding gaat het nooit werken.

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Dus ik kan het hele idee wel vergeten en de boel dus in de prullenbak droppen ?

Blij Met Wilco

• Miagieek
subsonik schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:45:
Dat gele blokje is een transformator. Je klokradio werkt niet met een kristal om de tijd te "tellen", maar telt de netfrequentie. Gewoon de transformator houden dus, op een PC voeding gaat het nooit werken.
denk dat de ts het enkel over het display had en niet over de volledige wekker in z'n pc (aan de begin post te zien toch)

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Mijn eerste gedachte was om de volledige wekker er in te bouwen wel ja, maar nu dat niet mogelijk is zal ik het ook wel met alleen het display willen doen, maar valt het op 1 of andere manier te doen dat het display te tijd aan geeft?

Blij Met Wilco

• Miagieek
ja, aan de printerpoort (LPT-port?) ermee (je kan eens googlen op schema's)
best kijk je zelf ook al eens op het displaytje voor een opschrift dat je dan ook gewoon in google ingeeft

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Je kan zelf ook een oscillator maken voor 50Hz, alleen zal die nooit zo perfect 50hz lopen als dat het energienet het doet. Dus misschien dat ie na een week een minuut achterloopt ofzo.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Mag ik vragen waarom 50 hertz?

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Miagieek schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:07:
ja, aan de printerpoort (LPT-port?) ermee (je kan eens googlen op schema's)
best kijk je zelf ook al eens op het displaytje voor een opschrift dat je dan ook gewoon in google ingeeft
Hierbij moet je toch zelf meestal een app schrijven ?
Op dat gebied ben ik absoluut een noob, ik weet er helemaal niets van af tot nu toe.

Blij Met Wilco

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:17

Osxy

Holy crap on a cracker

Het energie net is 50 Hz en dus is de wekker daarop berekend.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Miagieek
-Thunder- schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:17:
[...]

Hierbij moet je toch zelf meestal een app schrijven ?
Op dat gebied ben ik absoluut een noob, ik weet er helemaal niets van af tot nu toe.
(google)Met wat geluk heeft een ander het dus al gedaan en kan je gewoon zijn programeerkunsten lenen

Verwijderd

aangezien het NET ook niet zo perfect 50Hz is zal je hier nooit goed een wekker op kunnen laten lopen,

een Cristal in combinatie met een condensator vormt hier de oscilator,
hoe verklaar je anders dat de wekker ook op een 9V blokje de tijd bijhoud?

je moet kijken op de print, waar de draden binnen komen, of daar een gelijkrichter zit,
dit zijn meestal 4 diodes (zwart staafje met wit randje vaak aangeduid met D1-D2-D3-etc of
--|>|-- je moet daar op meten wat voor spanningen dat je nodig hebt. dit zal vaak niet veel meer zijn dan 5 of 12V,
als je die schakeling verkeerd aansluit, dan kan het gevaarlijk worden voor je computer voeding.

op de voorstel om via de lpt aan te sturen zal ook lastig worden, aangezien er geen displaydriver op het printje zit, deze zit in het "klok" circuit verweven

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 19:41 ]

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Hmz, ik had het hele verhaal iets moeilijker verwacht dan het in werkelijkheid blijkt te zijn.

Ik geef me over aan de mod project, ik hou het wel bij simpele electrische modjes en modjes op het gebied van uiterlijk.

Iedereen die hier gereageerd heeft, bedankt voor de moeite !

spoiler:
Wekker ligt nu in de prullenbak :7

[ Voor 12% gewijzigd door -Thunder- op 23-02-2006 19:44 ]

Blij Met Wilco

• joho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-04 22:42

joho

Het net is mischien niet op elk moment 50Hz, maar gemiddeld (over een willekeurig lange periode) is het PRECIES 50Hz, dat regelen ze centraal.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

-Thunder- schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:41:
Hmz, ik had het hele verhaal iets moeilijker verwacht dan het in werkelijkheid blijkt te zijn.

Ik geef me over aan de mod project, ik hou het wel bij simpele electrische modjes en modjes op het gebied van uiterlijk.

spoiler:
why not dat hele printje in je PC bouwen ?

overigens, wrom is het dodelijk ?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:24
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:38:
aangezien het NET ook niet zo perfect 50Hz is zal je hier nooit goed een wekker op kunnen laten lopen,

een Cristal in combinatie met een condensator vormt hier de oscilator,
hoe verklaar je anders dat de wekker ook op een 9V blokje de tijd bijhoud?

je moet kijken op de print, waar de draden binnen komen, of daar een gelijkrichter zit,
dit zijn meestal 4 diodes (zwart staafje met wit randje vaak aangeduid met D1-D2-D3-etc of
--|>|-- je moet daar op meten wat voor spanningen dat je nodig hebt. dit zal vaak niet veel meer zijn dan 5 of 12V,
als je die schakeling verkeerd aansluit, dan kan het gevaarlijk worden voor je computer voeding.

op de voorstel om via de lpt aan te sturen zal ook lastig worden, aangezien er geen displaydriver op het printje zit, deze zit in het "klok" circuit verweven
het is WEL zo dat de 50 hz uit het lichtnet gebruikt wordt om de klok op tijd te laten lopen.
de kristal en het ctje zijn voor de backup.
een kristal en ctje hebben simpel weg een te grove afwijking, eenafwijking van 1 procent is al ongeveer 15 min per dag.
het lichtnet corrigeert de klokje automatisch

https://f1nerd.nl

• -Thunder-

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Topicstarter
Ja daar dacht ik zelf ook aan maar dan kan blijkbaar niet, en ik heb nu geen geld voor me pc ( staat verhuizing/samenwonen ) voor de deur dus me geld komt nu zeker wel beter uit.

Ik neem het risico niet als iemand zegt dat er iets kapot kan gaan.

Blij Met Wilco

Verwijderd

-Thunder- schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:41:

spoiler:
Wat jammer. Het leek me wel interessant om het ook te proberen. Heb ook nog een display uit een kapotte wekker liggen.
Maja, m'n moeilijkste project ooit is een stap-voor-stap FM-zendertje in elkaar zetten dus 't was me vast toch niet gelukt. :P

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Mijn wekker loopt ook op batterijen, die kan ik er zeker zo inbouwen? (mits goeie voltage aan de pooltjes)

I see red pixels.

Pagina: 1