Nikon SB-800 raar gedrag op SU-4?

Pagina: 1
Acties:
  • 262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26
Gisteren zijn we wezen fotograferen in de Droste fabriek ([rml][ showcase] Droste fabriek | Zoefff & Photek[/rml]), waarbij ik op een gegeven moment ook wat ben gaan pielen met m'n SB-800. Om mooie slagschaduwen te krijgen (zie bijvoorbeeld Z7 en Z8) had ik hem ergens neergezet op remote channel A/3, zodat ik hem vrolijk kon aansturen met m'n D70. Dat ging (natuurlijk) allemaal goed.

Op een gegeven moment wou Photek (met een Canon 350D) graag óók gebruik maken van de flitser. Prima, want op de SU-4 stand kan je de SB-800 met elke willekeurige camera (met flits) aansturen. Je moet dan alleen de intensiteit wel handmatig instellen, maar dat is geen punt.

Het merkwaardige is nu dat dit niet altijd goed werkt. Op een flitssterkte van 1/128 tot en met 1/4 gaat alles goed (camera flitst, en SB-800) flitst vrolijk mee), maar daarboven (1/2 en 1/1) gaat het fout. Het lijkt erop dat de SB-800 te snel flitst, waardoor je _niets_ meer van het flitslicht op de foto ziet!

Dit is bij zowel de 350D als de D70 het geval. Een simpele testfoto (met D70) wijst inderdaad uit dat de SB-800 te vroeg flitst:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8667c85fbc8accccc1befe38666422aa/full.jpg

Zoals je ziet is het "Ready" lampje uit, wat betekent dat de flits dus al "weg" is, maar daar is niets meer van op de foto terug te zien. En hij flitst écht wel, ik zie nu nog blokjes voor m'n ogen :P

Ter vergelijking, een 1/1 flits op remote channel A/3 ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d5cba2f1188ff8b0aefb9435b8e66b0d/full.jpg

;)

Mijn vraag is dus eigenlijk, hoe kan dit? Is het een productfout, of heeft alleen mij SB-800 hier last van? Of is het een bekend fenomeen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zoefff op 23-02-2006 17:53 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:08
Waarschijnlijk geeft de 350D een voorflits om de belichting te controleren. Hier reageerd je sb-800 op, die vervolgens op 1/2 en 1/1 niet meer genoeg power heeft om nog een keer te ontsteken.
Met normale filmcamera's gaat dit wel goed omdat deze geen voorflits hoeven te geven. (daar wordt de belichting geregeld aan de hand van het gemeten gereflecteerd licht op de film). Echter, met een sensor is zoiets onmogelijk.
Oplossing is om op de 350D de flitssterkte ook handmatig in te stellen, of (wat althans met de D70 kan) een flash value lock te gebruiken.

• Zoefff
Nee, niet dus :)

Bovenstaande testfoto is (zoals ik al vermeld) gemaakt met een D70 die géén voorflits geeft. En daar treed het dus ook bij op. Bovendien is het raar dat (bij een flits op dezelfde manier) het wel werkt op een intensiteit van 1/4 of lager, en daarboven niet.

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
volgens mij is su-4 nikon only. Het werkt misschien wel met andere flashes, maar het is bedoelt voor nikon apparatuur. Het is namelijk nogsteeds ttl techniek die erbij van te pas komt.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Zoefff
Al is SU-4 Nikon only, waarom werkt het dan ook niet op een intensiteit van 1/1 of 1/2?

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:08
Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 17:58:
Nee, niet dus :)

Bovenstaande testfoto is (zoals ik al vermeld) gemaakt met een D70 die géén voorflits geeft. En daar treed het dus ook bij op. Bovendien is het raar dat (bij een flits op dezelfde manier) het wel werkt op een intensiteit van 1/4 of lager, en daarboven niet.
Dat is wel vreemd. Ik heb net ff wat testjes gedaan en kon jou situatie niet reproduceren. Ter vergelijking:

D70 - flash: M1/16 1/200 F5.6 M rear-sync
SB-800: SU-4 M 1/1
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/t.h.knoop/tweakers/A_DSC7951.jpg
M'n voetje en diffusor liggen nog ergens anders, maar het moge duidelijk zijn dat het ding op full-power ontsteekt.

D70 - flash: TTL 1/400 F29 rear-sync
SB-800: SU-4 M 1/1
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/t.h.knoop/tweakers/A_DSC7957.jpg
Hier heeft de flitser netjes gereageerd op de voorflits, en had zodoende niet genoeg power over voor de tweede (hoofd) flits.

Waar je probleem aan kan liggen snap ik ook niet echt meer. het is volgens mij onmogelijk om met maar één flits (dus ook geen voorflits) een foto te krijgen waarop wel te zien is dat de flitser op de camera het doet, de SB-800 niet te zien is maar al wel heeft gereageerd op de camera-flitser.
(of het zou onmogelijk moeten zijn)

• justice strike
Zoefff schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:48:
Al is SU-4 Nikon only, waarom werkt het dan ook niet op een intensiteit van 1/1 of 1/2?
wat gebruik je om de su-4 te triggeren?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

a/3 is de standaardinstelling, dus ik gok op een D70 ingebouwde flitser :). Iemand een idee hoe ik dit gedrag met een SB-600 kan krijgen?

* MBV had tóch die SB-800 moeten kopen :(. 't Is punt 4 al: filters erbij, stroboscoop, bouncecard en 'gewoon' slaveflitsen. Filters is bijv voor die stoel-foto leuk: Blauwe flits van opzij, en de stoel van voren belichten met je inbouwflits. Die wish-list wordt alleen maar langer, zo te zien...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

zeg...hoe lang is die wishlist van je eigenlijk?
:P

maarre, van de dingen die je nu noemt vind ik persoonlijk alleen de bouncecard een grote pre.
Maar die zou je zelf ook kunnen maken, net als de kleurfliteroptie.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Zoefff
I recall, het ligt inderdaad dus tóch aan een voorflits :X

Ik dacht dat de voorflits uit stond, maar dat blijkt dus toch niet zo te zijn. Als ik de voorflits handmatig doe en daarna pas afdruk dan heeft de SB-800 idd tijd om bij te komen en doet hij ook gezellig mee op 1/1 en 1/2.

Stom dus, "user::error" |:( :P

• justice strike
ook helpt het vaak om de d70 flash op half power te zetten.
If you're putting the SB-800 in SU-4 manual mode, then you should be able to trigger it using the D70's flash when IT is also in manual mode. At least I think this is the case.

This will work if the master flash fires at a duration of less than 1/1050th sec. or so. If it’s the same or longer than the SB-800’s full power flash the SB-800 will signal an error by rapidly blinking it’s ready light, etc. This will be very annoying for all. It should work if the D70s is set to half power, test and see.

[ Voor 4% gewijzigd door justice strike op 23-02-2006 20:01 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

offtopic vraagje. De canon 580EX kan die dit niet? Op flitsers reageren door gezellig mee te flitsen?

Ik heb een 580EX en het lijkt me wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

YellowCube schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:31:
zeg...hoe lang is die wishlist van je eigenlijk?
:P

maarre, van de dingen die je nu noemt vind ik persoonlijk alleen de bouncecard een grote pre.
Maar die zou je zelf ook kunnen maken, net als de kleurfliteroptie.
Kijk eens in mijn sig, tel er een 35-* full-frame lens en een SB-800 bij op, en je hebt een idee. Oh ja, ook een printer, en een docking station. Alles bij elkaar een stuk voordeliger dan jij alleen aan lenzen wilt hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Fairy schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 22:14:
offtopic vraagje. De canon 580EX kan die dit niet? Op flitsers reageren door gezellig mee te flitsen?

Ik heb een 580EX en het lijkt me wel handig.
Jawel, maar hij reageert alleen op een 550EX, 580EX, ST-E2,MR-14EX of MT-24EX.

Wel erg leuk, heb daarom nu een 550EX en 420EX. :)
Pagina: 1