Toon posts:

Thin client benodigheden?

Pagina: 1
Acties:
  • 263 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers..

Ik ben op zoek naar een thin client die op een lcd tv moet worden aangesloten om zo informatie weer te geven. Die thin client komt op een terminal server. Maar moet er nu op die thin client een flash met windows ce oid?

Want ik zie allemaal linux en windows ce, maar dat heb ik toch niet nodig als ik hem gewoon vanaf lan laat booten? of zie ik dat verkeerd??

Verwijderd

Enige wat er op die flash kaart staat is een soort tijdelijk geheugen + een client om via therminal server aan te sluiten.

Je kan het ook beschouwen als een pocket pc zonder monitor.

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26
Waarom wil je deze via een terminal server laten lopen? En wat wil je laten zien? Het "probleem" van een terminal server is namelijk dat je grafische applicaties wel eigenlijk kunt vergeten.

Daarna zeg je dat je het vanaf het netwerk wil laten booten. Echter heb je wel een OS nodig die een terminal sessie en/of vpn verbinding op kan zetten. Dit verzorgt (o.a.) windows ce of de linux distro

ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties. maar windows ce is dus wel nodig?

het is de bedoeling dat er dingens als statistieken op komen te staan, die die lcd tv is dus met een vga kabel op de thin client aangesloten. Maar dat gaat niet lukken via een terminal?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is het niet makkelijker om in je server een 2de videokart met TV-out te vrotten, en daar die stats op weer te geven? (Ik ben altijd in de war met composite en s-video) Trek ipv een netwerk kabel gewoon een 2 aderige kabel met tulp eraan. Dan ben je volgensmij minder tijd en minder geld kwijt.

offtopic:
Mocht je het ook willen doen voor ervaring op te doen met thin-client gedoe, dan heb ik niets gezegt :P

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
server staat een heel stuk verder dan waar de lcd tv komt te hangen, dus moet anders een hele lange kabel komen.. ;)

en dit is een opdracht van mij dit uit te zoeken en te bestellen dus vandaar :) daarom leek een thin client mij wel een goed idee.. maar weet echt niet hoe dat in zijn werk gaat dan

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Op thinclient is CE al geïnstalleerd.
(Tip, koop heel goedkoop een oude Compaq T1010, die dat nog prima kan!)

Die software die erop zit is genoeg om (via bedraad lan) naar je server te gaan met TerminalServices (extern bureaublad).
Ook kun je kiezen om er IE op te zetten, en zo op de client zelf een webpagina te tonen.

Je hebt iig dus geen software nodig, alleen een werkende server met Windows erop (NT4/2000/2003 server, werkt allemaal) en met Terminal Services geactiveerd.

edit: Thinclients hebben (meestal) geen tv-out, alleen DSUB. Gelukkig hebben steeds meer LCD-tvs een DSUB-video-ingang (de standaard ouderwetse monitorstekker dus), en moet het geen probleem zijn.

Oja, je kosten: Twee tientjes voor de client, verder 5 euro voor een rolletje kabel, en natuurlijk 1000€ voor je tv :) Verder niets! (Dát is nu de krrracht.. van thinclients 8) )

[ Voor 29% gewijzigd door DarthPlastic op 23-02-2006 16:19 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zo'n draadloze tv/audio signaal apparaat gebruiken? gewone LCD-tv ophangen en TV-out van een PC gebruiken, jij bent klaar ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
thnx :)

over die tv trouwens even.. zijn er lcd tevees waarbij je het beeld verticaal kan zetten? dus als je de tv verticaal hangt dat je het beeld ook zo kan zetten? of moet dat via de clien/server?

en zal eens kijken voor een compaqje..hij moet iig wel utp hebben..

edit: die T1010 zie ik voor 100-150 euro op internet.. of bedoel je 2e hands 2 tientjes?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 16:29 ]

• DarthPlastic
Compaq T1010, 100Mbit RJ45 UTP standaard meuk :)
Anders voor de looks een nieuwere T20 of T30 nemen, kost je dan hooguit 50€

Is iig beter dan een nieuwe van 200€ kopen die dan alleen maar uit z'n neus staat te vreten ;)

Qua resolutie: Je kan de TV op zijn kant monteren, maar dan moet je je presentatie van tevoren op de server ook even draaien. Mijn T1010 kan op onze LCD-TV alleen 'standaardresoluties' aan, dwz. 640x480, 800x600 of 1024x768. Je ziet hier niet veel van, en als je dus iets gedraaid wil moet je alleen het bestand aanpassen.
(Loopt het ding ooit vast, (wat niet gebeurt btw), dan komt je startbalk dus aan de rechterkant van je scherm :Y) )

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:26
Statistieken is wel mogelijk, TV signaal of fimpjes of zelfs krachtige powerpointpresentaties met veel bewegende beelden gaat het fout. oftewel beperk het aantal bewegende beelden zoveel mogelijk en dan kun je gewoon met zo'n thin client werken (is niet eens zo spannend hoor :))

• DarthPlastic
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:26:

edit: die T1010 zie ik voor 100-150 euro op internet.. of bedoel je 2e hands 2 tientjes?
Nee, niet zo kopen!
Ze vragen voor originele vaak 100€ ja, maar als je bv op Marktplaats/eBay zoekt vind je ze voor rond de 20€.

(Ikke = 2 maanden geleden via MP er een voor 15€ gekocht)

Let op dat ze icm een poweradapter worden geleverd, vaak als er 'spares' worden verkocht, is dit zonder deze adapter, en heb je er niets aan (het ding trekt 5V, ongeveer 1A)

• DarthPlastic
Bijna vergeten:
Dé thinclient-gigant is Wyse, te bereiken op www.wyse.com.
Veel oude modellen zijn prima bruikbaar!

Compaq's T1010 is bijvoorbeeld de Wyse 3360SE.
Veel van de Compaq thinclients uit die tijd waren gewoon Wyse-bakken (nu nog..)

tralalala lekker monoloog wordt het hier :)

• DarthPlastic
-ahum- Tip! -ahum- Kijk eens!
Je kan ze bij eBay zo uit Duitsland bestellen :)
Anders even geduld hebben als de prijzen hoog zijn, ze worden heel veel aangeboden...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12 23:32
Je zou bijna zeggen dat ze een edit functie hier zouden moeten implementeren :+

Maar het verhaal van zo'n Thin Client is inderdaad een leuke oplossing zo.
Mits je natuurlijk die Terminal server al hebt draaien, anders weet ik wel welke kant het volgende topic op gaat. Overigens heb je aan een 28k8 modem lijnte al voldoende wat bandbreedte betreft.
(maar waar vind je dat tegenwoordig nog)

Abort, Retry, Quake ???

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

aZuL2001 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:00:
Je zou bijna zeggen dat ze een edit functie hier zouden moeten implementeren :+

Maar het verhaal van zo'n Thin Client is inderdaad een leuke oplossing zo.
Mits je natuurlijk die Terminal server al hebt draaien, anders weet ik wel welke kant het volgende topic op gaat. Overigens heb je aan een 28k8 modem lijnte al voldoende wat bandbreedte betreft.
(maar waar vind je dat tegenwoordig nog)
Waarom met een 28k8 modem werken als er 100mbit utp ligt ?
Booten via een 28k8 heb ik nog niet gezien overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 23-02-2006 18:02 ]

Ey!! Macarena \o/

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Als je geen verstand van thinclients hebt, waarom dan niet gewoon een (iets) oudere pc aansluiten?

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jongentje schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 18:05:
Als je geen verstand van thinclients hebt, waarom dan niet gewoon een (iets) oudere pc aansluiten?
1) Ervaring opdoen?
2) Ik las net dat zo'n ding niet duur is, en 5 Volt 1 Ampere is natuurlijk even een ander verbruik dan een compleet systeem met een 200watt voeding.
3) Tweakers zijn leergierig :P

Ey!! Macarena \o/

• DarthPlastic
Hé, booten over lan/die 28k8 van jou hoeft niet!
Dr zit een kale windows op, met alleen RDP-client en IE, en de rest gaat op de server :)
Je kan ze makkelijk ergens wegstoppen, sterker nog, je kan ze gewoon achter/in een kast pleuren zonder aan warmte te denken.
Om het anders te zeggen: Die krengen zijn zó langzaam en kaal, dat je niet eens aan warmte hoeft te dénken, en je echt niets eraan kan slopen (oké, firmware upgrade, maar dat is dan ook het enigste...)!

De rest van het beheer van het dingetje doe je leuk vanaf je server, dus geen gerommel met die TV-opstelling als er ooit wat mis is.

Enne, die 5V/1A: Voeding die erbij zit kan 4A aan, maar vanwege die 1A heb ik mijn apparaatje al eens van een batterijtje laten lopen :+
Klinkt gek, was ook niet zomaar een batterijtje, was een mini-accu, maar het werkte wel, zie dat maar eens met een P4 te doen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door DarthPlastic op 23-02-2006 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is voor op de zaak hier en het moet een nieuwe zijn.. dus dan kom je wel op een 200+ uit denk ik :)

zijn er uberhaupt lcd tvs die verticaal beeld uit kunnen zenden? of moet dat voor elkaar te krijgen zijn met de server? weet iemand hoe? :) of via de TC?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand trouwens of je met een thin client het beeld verticaal kan uitzenden want volgens mij doet een tv dat zelf niet..

Dan kan ik nu nog even een bestelling maken want de tijd zit er bijna op voor carnaval ;)

• DarthPlastic
Zoals ik al zei, als je je tv verticaal beeld wil laten geven, neem ik aan dat hij dus op zijn kant komt, en je hoeft dus alleen op de server je presentatie een kwartslag te draaien, omdat de clients zelf dit niet kunnen...

Wat is het eigenlijk voor presentatie?
Zolang het geen film is, of iets waar de startbalk voor nodig is, of iets interactiefs, is het best te doen met bovenstaande oplossing...

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg te horen dat het nia via de server kan of dat ze dat willen want het zijn verschillende dingen. en het moet via de tv of client kunnen (dmv video driver ofzo?)

• DarthPlastic
hmm dat zou alleen kunnen als je tv pivot-mode ondersteunt, en aangezien LCD-tv's dat niet hebben, kom je dan uit bij een standaard flatpanel.
Voor zover ik weet kunnen de (T1010/T20/T30) thinclients niet beelden draaien etc., maar misschien dat de nieuwere modellen hier wel een optie voor hebben.
Wel zullen deze dingen dan veel gaan kosten...

Je hebt namelijk 'basic'-dingen met CE erop, maar ook uitgebreidere met XP embedded. 8)
Deze kunnen veel standaard programma's draaien, en zullen dus ook misschien een tooltje kunnen draaien om het beeld te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
hmm het moet een Linux tc worden dus XPe gaat hier niet in op vrees ik..

Oke dus de lcd tv's kunnen het niet, het mag niet per applicatie worden ingesteld ivm gebruiksgemak dus het moet echt via de TC.

En als ik zaken mail/bel weten ze het zelf niet eens.. :?

Iemand?

• DarthPlastic
* DarthPlastic komt weer eens langswandelen ;)

Met Linux TC's is veel meer mogelijk. HP verkoopt deze zo, en je kan er bv mee naar een X-omgeving connecten (geen ervaring mee verder)

Wat leuker is, is dat die clients zelf ook onder Linux draaien, en dus aanpasbaar zijn mbv een scriptje. Omdat je onder linux niet de restricties van Windows hebt, moet je dus alleen nog zoeken naar een programma om dat te doen.

Enne, de HP+Wyse support is idd :r

Wel kun je ze vragen voor een evaluatiemodel, dan kun je de mogelijkheden eerst even proberen...

Verwijderd

Topicstarter
Is een TC eigenlijk ongeveer hetzelfde als een gewone pc?

Want ik weet nu hoe je het beeld draait:

Option "Rotate" "CCW"

Maar dat is voor een savage video driver en voor zover ik weet hebben TC's geen videokaart ofzo dus ik weet niet of ik ook zo de TC kan aanpssen?

Verwijderd

Topicstarter
Even een vraag. een TC met linux, die x-terminal heeft dus. kan ik daar telnet sessies mee maken met ondersteuning voor ANSI en SSL?? de mensen bij hp weten het niet :? is dat x-terminal een terminal emulator?

Verwijderd

Topicstarter
iemand die dat weet?

als hp het al niet weet en de zaak waar ze em verkopen.. :/

staat wel in de brochure: terminal emulatie software. maar of dat ook met ANSI is en SSL? anders krijg ik gigantisch op me kop als ik em fout bestel natuurlijk ;)

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ga eens kijken naar PilotLinux, dat is een bootable image die een Terminal Service Client aan boord heeft, en deze direct start.

Die x-terminal zal wel een linux-variant zijn van RDC/TSC.

Nu snap ik zelf eerlijk gezegt niet wat ANSI (tekst-based kleurtjes) met een grafische client te maken hebben. En SSL (Secure Sockey Layer) binnen een LAN is ook nogal overbodig lijkt me.

Op je vraag van 1 maart: Een gewone pc kan ten allertijde een TC zijn, alleen de TC die ervoor gemaakt worden, hebben alleen de dingen aan boord om een verders niet te doen, dan TC.

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
het word niet grafisch verder. dus ANSI is wel vereist.

en XPe zou ook een optie kunnen zijn. moet ik wel even uitvogelen of deze 90 kan draaien en/of hij ANSI support met terminal emulatie.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2006 09:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
oke de TC is in orde en word betseld ;)

ik heb nog een vraagje, waar ik zelf nog niet ben uitgekomen.
is er ook een TC of een gewone simpele pc met enkel CE.net erop? geen terminal emulatoren of andere software. puur CE.net. moet nl zo goedkoop mogelijk. Is er zo iets??

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Waarom koop je niet voor 30 euro een DVD-speler doe je daar een DVD in met de informatie die je wilt tonen als filmpje?

Verwijderd

Topicstarter
nee moeten bepaalde (niet grafische) applicaties op komen te draaien
Pagina: 1