Toon posts:

'Treble energy' en 'presence' op Tannoy speakers: invloed?

Pagina: 1
Acties:
  • 420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben recentelijk in het bezit gekomen van een tweetal mooie oude beestjes, te weten een paar Tannoy T-225 Mayfair luidsprekers (voor de liefhebbers: bouwjaar circa 1980, uitgerust met een type 2528 dual concentric van 10" en een 2500 ABR passieve radiator, ook 10'"). Nu hebben deze luidsprekers schakelaars (vijf standen) op de bovenkant met 'treble energy' en 'presence'. Uiteraard weet ik wat dat eerste betekent, maar over het tweede kan ik eigenlijk niets vinden. Ik vermoed dat het de midrange regelt, maar ik hoor eigenlijk nauwelijks verschil, terwijl (uiteraard) treble energy wel makkelijk hoorbaar is.

Dus mijn vraag is eigenlijk simpel, welk gebied bestrijkt de 'presence' (ook tegenwoordig nog in veel Tannoys aanwezig) switch en wat doet-ie precies? :)

Verwijderd

Presence, houdt in dat de filter de freq-curve in het mid tot hoog linear afgesteld word, zodat je een beetje "droog" sound krijgt. Bijvoorbeeld wel handig als je muziek luistert die veel hoog in voorkomt, wat evt "schel" kan klinken (klassiek met veel strijkers en opera-zang erbij). Als je pop/rock muziek luistert zal je idd weinig verschil opdat bij deze niet veel dynamique voorkomt in het hoge segment.
Treble energy, houdt in dat dus de freq-curve in het mid/hoog wat "geboost" wordt waarbij dus als idd bijvoorbeeld bij pop/rock muziek luistert wat levendig kan gaan klinken.

Als je dit intereseerd raad ik je aan eens op google tegaan zoeken naar ene meneer Dr.Tom Misner. Deze meneer heeft heel wat boeken en apperatuur op zijn naam staan die over zulke frequentie regelbare filters gaan.

Als er andere tweakers niet mee zijn of misschien beter weten, laat je commentaar horen, want zelf ben ik niet 100% sure... 98% dan :P.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 15:51 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Met Presence zal waarschijnlijk een filter ergens rond de 2K bedoeld worden. Als dat filter niet heel breed is (dus een wat hogere Q), en de stappen vrij klein, dan geeft dat maar een subtiel verschil. Maar meestal kan je zonder veel moeite verschillen van 1 dB in dat gebied wel horen.