Toon posts:

overklokken van een soltek SL-61c pentium 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik had even een klein vraagje:

ik heb hier een pc van iemand, waar ik alles opnieuw heb geinstalleerd.
de configuratie ziet er als volgt uit:

moederbord: Soltek SL-61C
processor : Pentium II 233 MHZ (Slot 1)
Ram : 128 MB Sdram

Nu wil ik deze pc een klein beetje kietelen, want via de bios kan ik dat doen.
normaal gesproken loopt de pc op 233 MHZ (3,5 x 66mhz).
als ik in de bios de multiplier verhoog, verandert er niks.
maar ik kan ook de bussnelheid veranderen van 66 t/m 83 mhz.

het liefste wil ik hem op 350 mhz laten lopen (3,5 x 100)
Maar ik ben er achter dat mijn mobo deze bussnelheid niet ondersteunt.
wat ik wel heb geprobeerd is om de bussnelheid op 83 MHZ te zetten.
dan loopt de pc op 291MHZ (3,5 x 83). Ik heb ook al een andere pentium II
processor uitgeprobeerd, die in een compaq op 350 mhz loopt (3,5 x 100)
Nog steed krijg ik hem niet hoger dan 291 mhz.

Nu weet ik niet of de orginele processor die erin zat ook sneller kan zijn dan die 233 mhz.
dat zou ik dan uit moeten testen. misschien dat die ook wel sneller is dan dat hij aangeeft.

Maar mijn vraag is of het kwaad kan dat ik hem in plaats van 66mhz op 83 mhz laat lopen.
krijg ik dan teveel warmte ontwikkeling? ik heb de multiplier niet verhoogt, maar alleen
de bussnelheid en volgens AIDA verandert er ook niks aan de core spanning.

bij een bussnelheid van 66 mhz en 83 mhz blijven volgende spanningen gelijk:

-core spanning : 2,8V
-I/O spanning : 3,3V

typische prestatie :23W t/m 28W (afhankelijk van kloksnelheid)
maximale prestatie :34.8W t/m 43W (afhankelijk van kloksnelheid)

Dus als ik het goed lees, verandert alleen het aantal watts, als ik mijn bussnelheid verhoog.

om de warmte te kunnen controleren, heb ik speedfan geinstalleerd, maar deze herkent de fans
niet en kan ik ook niet de temps van de cpu aflezen.vandaar de vraag of het kwaad kan dat ik hem op 83 mhz laat staan i.p.v 66mhz.

het verschil in snelheid is bij deze pc wel aan te merken. hij start sneller op en werkt ook een
stuk vlotter.de leesprestaties zijn van 286 MB/s naar 366 Mb/s gegaan.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
hij zal wat warmer worden maar schade aanrichten denk het niet, ik weet niet of je pci/agp sloten gelocked zijn anders merkje het wel in stabilietijd.

als je multi gelocked is en fsb max maar 83 is dan ga je die 350 nooit halen

in de faq staat er meer over.
FAQ

[ Voor 46% gewijzigd door ikman op 23-02-2006 15:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
ikman schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 15:08:
hij zal wat warmer worden maar schade aanrichten denk het niet, ik weet niet of je pci/agp sloten gelocked zijn anders merkje het wel in stabilietijd.

als je multi gelocked is en fsb max maar 83 is dan ga je die 350 nooit halen

in de faq staat er meer over.
FAQ
Nee, die 350 mhz zal ik wel niet halen, maarja....
van 233 mhz naar 291 mhz is in ieder geval wel iets.
het zijn maar 58 mhz, maar tog kan ik wel degelijk merken
dat de pc nu een stuk sneller opstart. ik heb hem nu stationair aan
het draaien en ik zie er in ieder geval nog geen rook uitkomen *LOL*.

Jammer dat ik de temperaturen niet kan checken. dan zou ik zeker kunnen
weten of het kwaad kan.

Ik zal straks in ieder geval even de bedrading wat beter verleggen, want het is
een zooitje. de heatsink,mobo en fans zitten vol stof. als ik dat eenmaal weg heb,
en de kabels wat beter verlegt zijn, komt de koeling ook iets meer tot zijn recht.

hier even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/darknoize/private/mobo.jpg

je kunt zien hoe de bekabeling zit en de warme lucht kan niet eens via de voeding
naar buiten. ook de fans van de processor krijgen niet genoeg lucht door de flatkabels.
alleen je hebt weinig opties om ze fatsoenlijk te kunnen verleggen.

:)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
DOC => T&C :)

Dit is zeker geen die-hard overclocking..

En over je vraag: Kan het kwaad? Geen idee.. Proberen of het ding stabiel blijft lopen.. (zijn genoeg tools voor te vinden).
Verder ligt het er voornamelijk aan wat je ermee wilt gaan doen? Bij hogere fsb's heb je altijd de kans dat er datacorruptie optreed wat ook kan betekenen dat je data op de harde schijf corrupt raakt bijvoorbeeld..

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:58
Draai anders even PiFast of Prime95. Dan weet je zeker of het ding stabiel is.

Verwijderd

Topicstarter
Twynn schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 12:21:
DOC => T&C :)

Dit is zeker geen die-hard overclocking..

En over je vraag: Kan het kwaad? Geen idee.. Proberen of het ding stabiel blijft lopen.. (zijn genoeg tools voor te vinden).
Verder ligt het er voornamelijk aan wat je ermee wilt gaan doen? Bij hogere fsb's heb je altijd de kans dat er datacorruptie optreed wat ook kan betekenen dat je data op de harde schijf corrupt raakt bijvoorbeeld..
De pc is voor een kennis van mij die de pc wil gaan gebruiken voor factureren, een beetje spelletjes en internetten. hij had er eerst windows xp op laten zetten. Maar die OS lijkt me voor een pentium 2 233 mhz veels te traag. bij een schone installatie zal het nog wel draaien, maar na een antivirus, een firewall en service pack1 en 2 zal dit systeem toch gauw gaan hangen.

ik heb er nu windows 98 SE opgezet, en ik moet zeggen dat het systeem nog wel lekker draait op 291 mhz. sneller kan ik het toch niet krijgen.

nadeel is wel dat ik MBM en speedfan niet de temps uit kan laten lezen, maar dat ligt aan dit moederbord. die word door geen enkel mothboard monitor ondersteunt.
het betreft dus de soltek SL-61.

er zitten 2 kleine fans op de boxed pentium 2, en die heb ik omgedraaid dat ze nu op het koelelement blazen, in plaats van afzuigen. dat koelt veel beter merk ik al... alleen de andere kant
van de processor word nog wel een beetje warm, maar ik zal hem nog een paar dagen laten draaien, om te kijken of het lekker blijft draaien.
Pagina: 1