computer compleet vernield

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb m'n computer nu al dik een jaar, regelmatig problemen mee gehad maar steeds op weten te lossen. Hij bestaat uit:

Asus P5AD2-E Premium
Intel 540J
OCZ 2*256MB DDR667
OCZ 2*512MB DDR667
XFX 6600GT 256mb
WD360GD
2*Maxtor MaxLineIII 300GB (in raid 1)
Maxtor DiamondMax 10 250GB
WD1200JD
Samsung 730BF
Samsung 710T
OCZ PowerStream 520Watt

Dit alles wordt gekoeld door een waterkoeling. De tempraturen waren de laatste tijd vaak nogal hoog (70+) Hij staat ook 24/7 aan @ 100% load. Na een paar dagen aan staan kwam er telkens een luchtbel in een slang, door de pomp op te tillen (binnen de kast) probeerde ik deze er altijd uit te halen. Tijdens dat 'ontluchten' viel soms ook m'n videokaart uit. Ik wou eergister dus eens m'n waterkoeling er opnieuw opzetten om te kijken of ik hem weer wat koeler kon maken. Toen ik alles weer aansloot begonnen de problemen. Ik kreeg totaal geen beeld, wat dingen geprobeert en met een DVI- naar vga-connector kreeg ik wel beeld. Maar wat ik op m'n scherm zag was totale troep (rare tekens). Weer van alles geprobeerd (HD's afgekoppelt, geluid en TV kaart eruit gehaald een aantal; geheugen reepjes eruitgehaald) maar dat hielp allemaal niet.

Uiteindelijk opgestart met een PCI-videokaartje waarop ik wel beeld kreeg. Ik kwam niet ver want de BIOS gaf een 'CMOS checksum error' waarna ik niets meer kon doen (kwam ook de BIOS niet in) Mbv de mobo-CD de origele BIOS erop geflashed, dat ging allemaal goed en het zag er zeer veelbelovend uit. Hij starte door, Windows in. Bij het inlog-scherm komt het volgende probleem. Als ik inlog loopt ie meteen vast. Ik ben een keer met een ps/2 tobo Windows in gekomen. Snel speedfan opgestart om te kijken of ie niet meteen gloedheet werd maar hij was een mooie 44Graden (100% load). Zodra ik de muis beweegte kwam er een spoor van een aantal pixels die bleven 'hangen' en na een paar mm bewegen loopt ie compleet vast.

Toen heb ik geprobeert om Windows op een andere HD te installeren. Tijdens de setup kwamen er af en toe wat vensters, als ik daar met m'n tobo gegevens enzo invul gaat het goed, maar zodra ik m'n muis aanraak loopt ie compleet vast. Uiteindelijk wel een neiuwe install erop kunnen zetten maar ook die vertoonde de zelfde symtomen.

Toen het geheugen getest met memtest en jahoor een reepje was compleet fout. Een ander reepje doorstond 13 complete tests zonder fouten dus die lijkt me nog in orde. Maar ook daarmee gebeurd het zelfde.
Ik ben nu totaal wanhopig :/
Wat ik zo nog ga proberen is om een nieuwe BIOS er op te zetten maar verder zou ik (en een vriend van me die bij een PC-toko werkt en een systeembeheerder) het niet weten.
Ik hoop dat iemand nog een gouden tip heeft. Voordat ik hem naar een winkel stuur om hem te laten onderzoeken en dagen kwijt ben. (Ik zelf heb gewoon de middelen niet om aparte onderdelen te testen)
Hartelijk dank in ieder geval voor de mensen die door deze lap tekst door hebben kunnen werken :) .

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2006 13:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Misschien condens van de kabels op je mobo? In ieder geval sterkte :'(

• fsfikke
  • Niet online
Hmm hier heb ik niet op gelet. Wat wel zo is, tijdens het installeren van m'n waterkoeling is er een druppeltje water op m'n geluidkaart gevallen, meteen goed droog gemaakt maarja :/ .
Ook is tijdens het installeren van m'n CPU koelblok een moertje naar beneden, op de videokaart gevallen. Thnx iig :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als ik het zo lees denk ik dat je mobo gaar is.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:41
Ik hoop dat je een hele flinke voeding hebt met jouw specs: 5 harddisks, 2 optische drives, een pentium, een 6600GT, 4 reepjes ram enz...

[ Voor 6% gewijzigd door zetje01 op 23-02-2006 13:30 ]

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:00
Als het bij je moederbord blijft heb je nog mazzel denk ik.... artifacts op je graka voorspellen voor die kaart al niet veel goeds. Enne, misschien is het handig even die overclock eruit te halen (terug naar 3,2 Ghz, gezien je sig.).

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• fsfikke
  • Niet online
zetje01 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:30:
Ik hoop dat je een hele flinke voeding hebt met jouw specs: 5 harddisks, 2 optische drives, een pentium, een 6600GT, 4 reepjes ram enz...
Ahh die was ik nog vergeten, staat er nu bij.
Winkelhaak2002 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:31:
Als het bij je moederbord blijft heb je nog mazzel denk ik.... artifacts op je graka voorspellen voor die kaart al niet veel goeds. Enne, misschien is het handig even die overclock eruit te halen (terug naar 3,2 Ghz, gezien je sig.).
Ik heb hem na de flash niet meer overgeclocked, zelfs een tijdje terug gezet naar 2.4GHz maar dat hielp ook niet.
PilatuS schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:27:
Als ik het zo lees denk ik dat je mobo gaar is.
Zit ik ook aan te denken. Wat ik nog niet gemeld heb, ik heb nu dus wel beeld maar als ik opstart is dat logo'tje van m'n mobo helemaal verschoven (in vieren verdeeld die tov elkaar horizontaal verschoven zijn.)

[ Voor 59% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2006 13:34 ]

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
Nope, volgens mij is het een paar beschadigingetjes aan de buizen, waardoor na een tijdje wat water is gaa 8)7 n lekken, wat nu kortsluiting veroorzaakt in de graka, op het mobo, en hopelijk niks anders 8)7

Verwijderd

Probeer eerst je bios eens te flashen, maar ik denk toch niet dat dat gaat werken. Zo te zien zijn 1 of meerdere onderdelen van je PC helemaal kapot, en ik vermoed dat dat het moederbord is. Probeer hem eens op te starten met alleen een reepje geheugen, de processor en de videokaart. Als hij dan nog steeds niks doet weet je sowieso zeker dat een van die onderdelen kapot is. Als je misschien een ander mobo'tje hebt liggen kun je daar alles even inprikken, en kijken of het helpt. Clock sowieso de processor even terug naar de stock instellingen, als dat lukt. En ruik even aan je graka, je weet maar nooit. ;) Succes ermee in ieder geval, ik denk dat je het nodig zult hebben :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 13:35 ]

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:33:
Probeer eerst je bios eens te flashen, maar ik denk toch niet dat dat gaat werken. Zo te zien zijn 1 of meerdere onderdelen van je PC helemaal kapot, en ik vermoed dat dat het moederbord is. Probeer hem eens op te starten met alleen een reepje geheugen, de processor en de videokaart. Als hij dan nog steeds niks doet weet je sowieso zeker dat een van die onderdelen kapot is. Als je misschien een ander mobo'tje hebt liggen kun je daar alles even inprikken, en kijken of het helpt. Succes ermee in ieder geval, ik denk dat je het nodig zult hebben :/
Dat vrees ik ook :/ Het vervelende is dat het van die peperdure onderdelen zijn en omdat ze toch relatief nieuw zijn (775/ PCI-e) heb ik geen andere bakken waar ik ze even in kan prikken.

Verwijderd

fsfikke schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:35:
[...]

Dat vrees ik ook :/ Het vervelende is dat het van die peperdure onderdelen zijn en omdat ze toch relatief nieuw zijn (775/ PCI-e) heb ik geen andere bakken waar ik ze even in kan prikken.
Probeer dan toch even op te starten met alleen de hoognodige onderdelen, en kijk of ie werkt. Als ie dan nog steeds niks doet (Wat ik vermoed) dan zou je moederbord in ieder geval piepjes moeten geven. Als ie dat niet doet weet je in ieder geval zeker dat je moederbord kapot is.

Edit: Probeer je BIOS eens te resetten, je hebt toch niks meer te verliezen. En daarna wel opstarten met een minimale config hé :)

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 09:52
Ik ben ook erg bang voor kortsluiting door lekkage (condensatie lijkt mij minder snel mogelijk, maar is niet uit te sluiten).

Voor 99% zeker is je moederbord dood :(
Videokaart heeft iets meer kans op overleven als alleen je PCI-E slot verrot is. Anders is deze ook dood. Dit kun je trouwens wel testen op een andere machine!

Het geheugenreepje wat defect is moet je nog niet afschrijven! Ik heb ook ooit een kapot reepje gehad, maar achteraf bleek het moederbord overleden te zijn. Toen ik het reepje in een nieuwe machine testte werkte het gewoon zonder problemen. Blijkbaar zorgde het moederbord voor errors...

Wow, was ik ff traag :|

Maar je moederbord moet inderdaad gaan piepen als je enkele belangrijke onderdelen eruit houdt. Dus probeer eens zonder geheugen op te starten? En dan zonder videokaart. In beide gevallen moet je iets horen (wel speaker aansluiten :) ) Zo niet, dan mankeert je moederbord sowieso al wat! Verder kan een videokaart vaak wel in een winkel voor je getest worden bij aankoop van een nieuw moederbord...

[ Voor 26% gewijzigd door SnowDude op 23-02-2006 13:43 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Mr.S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07-2025
Kan die vriend van je die bij die PC-boer werkt niet wat testspul voor je meenemen, een mobo en vga ofzo en je bent er zo achter, lijkt me.

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:38:
[...]

Probeer dan toch even op te starten met alleen de hoognodige onderdelen, en kijk of ie werkt. Als ie dan nog steeds niks doet (Wat ik vermoed) dan zou je moederbord in ieder geval piepjes moeten geven. Als ie dat niet doet weet je in ieder geval zeker dat je moederbord kapot is.

Edit: Probeer je BIOS eens te resetten, je hebt toch niks meer te verliezen. En daarna wel opstarten met een minimale config hé :)
Met minimale onderdelen heb ik idd geprobeert maar helaas. Hij piept bij het starten 1 keertje (de standaard power-up piep)
De BIOS is tijdens de flash weer gereset.
GasNaald schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:40:
Ik ben ook erg bang voor kortsluiting door lekkage (condensatie lijkt mij minder snel mogelijk, maar is niet uit te sluiten).

Voor 99% zeker is je moederbord dood :(
Videokaart heeft iets meer kans op overleven als alleen je PCI-E slot verrot is. Anders is deze ook dood. Dit kun je trouwens wel testen op een andere machine!

Het geheugenreepje wat defect is moet je nog niet afschrijven! Ik heb ook ooit een kapot reepje gehad, maar achteraf bleek het moederbord overleden te zijn. Toen ik het reepje in een nieuwe machine testte werkte het gewoon zonder problemen. Blijkbaar zorgde het moederbord voor errors...
Hier dacht ik ook aan. Dat het mobo stuk is en dat daardoor lijkt dat al die andere onderdelen kopot zijn. Ik zal vanmiddag proberen om m'n pci-e videokaart in een ander systeem te proberen.

[ Voor 103% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2006 13:44 ]

Verwijderd

[b][message=25260496,noline]fsfikke schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:41
Hier dacht ik ook aan. Dat het mobo stuk is en dat daardoor lijkt dat al die andere onderdelen kopot zijn. Ik zal vanmiddag proberen om m'n pci-e videokaart in een ander systeem te proberen.
Probeer dan ook even het "kapotte" reepje geheugen ergens anders in te zetten.

• fsfikke
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:45:
[...]

Probeer dan ook even het "kapotte" reepje geheugen ergens anders in te zetten.
Zal ik inderdaad doen. Maar de PC-toko om de hoek had geen socket 775 bakje staan, wel een ander mobo met PCI-e maar ik vrees dat die dan weer geen DDR2 ondersteund :/

• fsfikke
  • Niet online
Mr.S schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:40:
Kan die vriend van je die bij die PC-boer werkt niet wat testspul voor je meenemen, een mobo en vga ofzo en je bent er zo achter, lijkt me.
Ik weet niet of ie dat zomaar kan doen :P .
Wel heeft de systeembeheerder van m'n school ervoor gezorgt dat iemand bij de winkel waar we al ons spul kopen een keer gratis naar mijn pc kijkt. Maar dit zal dan gebeuren als ie tijd over heeft en kan dus behoorlijk lang duren... (Natuurlijk wel een zeer leuk aanbod :) ook omdat de pc daar helemaal niet gekocht is :X )

De slangen die ik gebruik in m'n WC zijn nogal stug, misschien dat er te veel kracht op heeft gestaan...

[ Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 23-02-2006 13:55 ]

Pagina: 1