Ubuntu installatie direct op raid 01 of 10

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Na het vele zoeken en doorlezen van faqs over raid is het mij het een en ander nog steeds niet duidelijk. Ik wil een server installeren met daarop ubuntu de server versie.
Die server moet harwarematig 2x200gb als raid 01 of 10 hebben.
Is het nu zo dat je bij de ubuntu installatie gewoon een "schijf (de raid array)" van 200gb ziet of werkt dat niet zo? Als dit zo kan werken, kunnen jullie mij dan vertellen watvoor sata raid kaart ik daarvoor moet gebruiken?

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-06 23:20
Dit is een mooie debian howto waarbij ook LVM wordt gebruikt. (en aangezien ubuntu debian based is...)

Hij ziet vermoed ik inderdaad 'gewoon' de RAID-array, als je dat tijdens het partitioneren goed hebt gedefinieerd.
Overigens is RAID 10 effectiever als je 4 schijven hebt, als je er maar twee hebt en een overlijdt ben je even ver van huis als dat je alleen maar RAID 0 had gebruikt.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Natuurlijk, als je hardware RAID hebt dan zie je de hele RAID-volume als 1 device ja. Dat is het idee van hardware RAID toch? Dat de hardware het doet lijken alsof het 'gewoon' een enkel opslag-device is.

Wat voor SATA-raid kaart je dan het best kunt kopen, geen idee, ik zou zeggen zoek er een uit en kijk of die wel goed ondersteund is in Linux (ok, misschien heeft iemand tips/ervaringen?)

Verwijderd

Topicstarter
Oke als die kaart ervoor zorgt dat het als 1 device wordt gezien, waarom moet ik dan nog rekening houden dat linux die kaart herkent?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:49:
Oke als die kaart ervoor zorgt dat het als 1 device wordt gezien, waarom moet ik dan nog rekening houden dat linux die kaart herkent?
Om dezelfde reden dat wanneer je OS andere hardware-onderdelen niet herkent, die hardware-onderdelen ook niet gaan werken eh ;)

Bv. als je een kernel maakt zonder SATA-support uberhaupt, dan gaat de SATA-controller op je moederboard niet bijster veel doen onder Linux. En als je een kernel maakt zonder USB support, dan kun je 100 USB-devices aansluiten, maar weinig kans dat er veel mee gaat gebeuren....

Die RAID-kaart regelt dat het 1 device is, maar Linux moet nog steeds kunnen communiceren met die kaart, en dat werkt natuurlijk weer net even anders als met een normale harddisk, omdat RAID-kaarten natuurlijk ook allerlei dingen kunnen doen. Je zult de kaart bv. commando's kunnen sturen die de status van de RAID-array teruggeven, en andersom kan de kaart waarschijnlijk ook waarschuwingen sturen naar de kernel, dat een schijf in de array stuk is bv.. Dit soort operaties bestaan bij een normale harddisk niet, dus is er een ander soort driver nodig om het te ondersteunen...vrij logisch, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Euwh jah 8)7

Slome vraag van me.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Wilke schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:02:
Wat voor SATA-raid kaart je dan het best kunt kopen, geen idee, ik zou zeggen zoek er een uit en kijk of die wel goed ondersteund is in Linux (ok, misschien heeft iemand tips/ervaringen?)
ik wil er zelf ook een gaan kopen, dus ik heb toevallig wat gezocht vandaag, en ik heb besloten voor de sweex te gaan, erg goedkoop en simpel.

Je hebt dan de FD000050 (pricewatch) en de FD000060 pricewatch. Enige verschil is waarschijnlijk het BIOS, als ik het goed heb zit hier namelijk een silicon image 3112 chip op. Kan nu mijn originele bron even niet meer vinden, maar je hoeft geen ests te spreken om dit te snappen ;-)

Op http://linux-ata.org/sata-status.html staat dat de silicon image controllers redelijk ondersteund worden, en dat de fabrikant netjes meewerkt met de driver developers.

Ik zou zelf voor de non-raid optie gaan, omdat de RAID in dit geval toch door de software gedaan wordt, de "hardware" functie gebruiken zorgt er alleen maar voor dat de boel niet meer portable is.

Je hebt met deze hardware geen TCQ/NCQ, maar dat heeft nu eenmaal geen enkele driver nog onder linux, en de verwachting is dat deze driver dat binnen afzienbare tijd wel zal kunnen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik zou met twee schijven voor raid 1 gaan. Dan zijn ze een mirror van elkaar. Je hebt dan 200GB ruimte. Met lvm kun je leuke dingen doen trouwens :) Of je dat wil hangt een beetje af van de doelstelling van je systeem.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties + tips :D
Het wordt een small business server met o.a. samba (+webmin), squid, apache, mysql, firewall (weet nog niet welke) en antivirus (weet ook nog niet welke).
Hardware voor RAID5:

1x 3ware Escalade 9500S-4 SATA RAID card, PCI
3x Hitachi Deskstar T7K250, 200Gb, 7200rpm,8Mb,SATAII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blehh: lees nu net

code:
1
2
3
3ware SATA RAID
Not suited for libata architecture. 
Separate open source SCSI driver for 3-ware hardware exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
smokalot schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 15:47:
Enige verschil is waarschijnlijk het BIOS, als ik het goed heb zit hier namelijk een silicon image 3112 chip op. Kan nu mijn originele bron even niet meer vinden, maar je hoeft geen ests te spreken om dit te snappen ;-)

Op http://linux-ata.org/sata-status.html staat dat de silicon image controllers redelijk ondersteund worden, en dat de fabrikant netjes meewerkt met de driver developers.
Ik zou het niet doen! Ik heb geen goede ervaringen met Silicon controllers, ook met de 2.6 kernel niet..
Onlangs heb ik geprobeerd de onboard SiI 3114 (op een asus k8n ) aan te zwengelen en dat werkte dus niet (scsi read/write errors)

Zelfde geld overigens voor Promise, maar dat is alweer een tijd geleden ;)

Enige goede ervaring heb ik het Highpoint controllers, die werken out-of-the-box

[ Voor 5% gewijzigd door MrBarBarian op 24-02-2006 09:36 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1