LG Flatron 795FT+ flikkert

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:30
Help mn monitor flikkert :|
Het gaat om een LG Flatron 795FT Plus. Voor de rest echt een super monitor. Sinds een maand of 3 begint ie te flikkeren. Tijdens dit flikkeren verspringt het beeld in grootte. Ook hoor ik linksachter onderin (voeding?) de monitor een statisch geluid wanneer dit gebeurd. Een andere aangesloten monitor heeft deze problemen niet.

Mn gevoel zegt dat dit meer gaat kosten dan de monitor waard is, maar echt geld voor een nieuwe heb ik niet (dan wordt het ook meteen een lcd).

Wie weet wat het probleem kan zijn? En is het de moeite waard de monitor te laten reparen?

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-07 22:03
Misschien is de beeldbuis aan zijn sterfdag toe =) Heb ik ooit gehad met een oude Sony tv.. zat Fifa 2000 te spelen, en ineens ging het beeld trillen en kwam er rook uit 8)7

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-07 12:47

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Met mijn oude LG 795FT+ heb ik hetzelfde probleem gezien: het beeld verdwijnt opeens in witte stip middenin het scherm (lees: electronenkanon gaat uit) en springt daarna met een tik weer terug. Kwam bij mij in een week 5x voor, daarna opeens weer maanden niet.

Omdat ik soms maanden nergens last van had denk ik niet dat er al iets echt defect is. Maar een teken van ouderdom is het misschien wel. Ik heb de monitor verkocht om een tft te kopen en ik heb van de koper nooit een boze reactie gehad, dus ik ga er vanuit dat de monitor bij hem ook nog goed heeft gefunctioneerd.

Zie het even aan: misschien trekt het probleem tijdelijk weer weg (de Microsoft-aanpak :)). Maar zet hem 's nachts wel uit, toch iets veiliger.

edit: CRT's repareren is duur en (dus) zelden de moeite. Ik kan je de tft's van LG aanraden :)

[ Voor 7% gewijzigd door _fool op 23-02-2006 11:06 ]

specs

• fRiEtJeSaTe
_fool schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:03:
Met mijn oude LG 795FT+ heb ik hetzelfde probleem gezien: het beeld verdwijnt opeens in witte stip middenin het scherm (lees: electronenkanon gaat uit) en springt daarna met een tik weer terug. Kwam bij mij in een week 5x voor, daarna opeens weer maanden niet.

Omdat ik soms maanden nergens last van had denk ik niet dat er al iets echt defect is. Maar een teken van ouderdom is het misschien wel. Ik heb de monitor verkocht om een tft te kopen en ik heb van de koper nooit een boze reactie gehad, dus ik ga er vanuit dat de monitor bij hem ook nog goed heeft gefunctioneerd.

Zie het even aan: misschien trekt het probleem tijdelijk weer weg (de Microsoft-aanpak :)). Maar zet hem 's nachts wel uit, toch iets veiliger.

edit: CRT's repareren is duur en (dus) zelden de moeite. Ik kan je de tft's van LG aanraden :)
Ik heb niet het id dat het stralenkanon het probleem is, maar eerder de voeding. Het beeld verdwijnt niet volledig, maar verspringt licht (cm of 2).

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik heb hetzelfde gehad en heb het nog steeds (dezelfde 795FT+ vanaf circa 2000).
Ik denk dat het te maken heeft met stof en warmte,
ook heeft de monitor vaak een tijd nodig om op te warmen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• fRiEtJeSaTe
RoadKill21 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:51:
Ik heb hetzelfde gehad en heb het nog steeds (dezelfde 795FT+ vanaf circa 2000).
Ik denk dat het te maken heeft met stof en warmte,
ook heeft de monitor vaak een tijd nodig om op te warmen.
Mijn monitor is ook van 2000 (jan.) :?
Heb hem al eens schoongeblazen van binnen, maar dat mocht niet baten. Hij doet het idd vaak pas nadat ie een tijdje aanstaat.

@fool: ik heb het nou wel een beetje gehad met LG :P
(monitor is al een keer teruggestuurd omdat ie op rood sprong (defect stralenkanon), toen hebben ze me deze gestuurd die dus na 3 jaar drmee kapt)

[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 23-02-2006 15:10 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 08:41

Willem2

Ω is futile

Dat statisch geluid waar jij het over hebt klinkt als een kapotte lijntrafo. Vaak te duur om te repareren, soms kun je het dicht krijgen met sterk isolerende lijm, maar dat is geen langdurige oplossing en een 17" 2de CRT hands kost geen drol dus waarom zou je...

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• fRiEtJeSaTe
Willem2 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 15:14:
Dat statisch geluid waar jij het over hebt klinkt als een kapotte lijntrafo. Vaak te duur om te repareren, soms kun je het dicht krijgen met sterk isolerende lijm, maar dat is geen langdurige oplossing en een 17" 2de CRT hands kost geen drol dus waarom zou je...
Hoe kan ik dat zien? Is dat een elco die lekt?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-07 08:41

Willem2

Ω is futile

Nope, is vaak een zwart of grijs blok en als hij echt goed lekt kun je een blauw/paarsige elektronen boog zien, vaak van het blok naar de dichtstbijzijnde aarde. Maar als je niet weet wat het is zou ik er zeker vanaf blijven als ik jou was; is een onderdeel waar nogal hoge spanning op staat.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• fraggie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2022
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:52:
Help mn monitor flikkert :|
Het gaat om een LG Flatron 795FT Plus. Voor de rest echt een super monitor. Sinds een maand of 3 begint ie te flikkeren. Tijdens dit flikkeren verspringt het beeld in grootte. Ook hoor ik linksachter onderin (voeding?) de monitor een statisch geluid wanneer dit gebeurd. Een andere aangesloten monitor heeft deze problemen niet.

Mn gevoel zegt dat dit meer gaat kosten dan de monitor waard is, maar echt geld voor een nieuwe heb ik niet (dan wordt het ook meteen een lcd).

Wie weet wat het probleem kan zijn? En is het de moeite waard de monitor te laten reparen?
Is het een "pets" als ie flikkert? dan is de beeldbuis versleten... Die heeft dan sluiting tussen de G2 en de focus draden. (da's de "pets") lijkt net of je beeld dan in en uitzoomt.

M.a.w tijd voor de schroothoop.

• fraggie
Mee eens, lijntrafo "lekt".
Niets aan te doen , behalve die trafo te vervangen , maar als je nooit aan een monitor gesleuteld hebt zou ik het niet doen. (ongeveer 20000 volt komt er uit die trafo..)

Verwijderd

Is het schoonblazen van de monitor geen idee? mijn 17 inch CRT bak is al 6 jaar oud en het beeld messcherp, maar hij is pas wel helemaal uitgeblazen met een compressor (wel de anti-vocht opzet gebruiken!).

Mijn Tv is al 26 jaar oud en doet het nog prima (wit is ook wit en scherp is scherp). De TV is ook al een keer goed uitgeblazen.

Het lijkt me dus niet de leeftijd die het probleem is, maar stof.

• fRiEtJeSaTe
Frag_lag schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 22:02:
[...]

Is het een "pets" als ie flikkert? dan is de beeldbuis versleten... Die heeft dan sluiting tussen de G2 en de focus draden. (da's de "pets") lijkt net of je beeld dan in en uitzoomt.

M.a.w tijd voor de schroothoop.
Nee het is geen "pets". De monitor begint hevig te flikkeren en het beeld verspringt tegelijk tot maximaal 2-3 cm. Het flikkeren gaat gepaard met veranderingen in helderheid.

Zoals hier beschreven:
http://www.repairfaq.org/.../F_monfaq.html#MONFAQ_093

"One possible cause could be that the high voltage is drifting gradually
due to a faulty component - increasing and making the beam 'stiffer' or
vice-versa. If this is the case there might also be a gradual change in
brightness as well (decreasing image size -> increase in brightness).

Alternatively, the HV may be stable but the power to both H and V deflection
is gradually changing."

Ik heb ook het idee dat stof het probleem is. Vaak wordt het heviger wanneer de monitor lange tijd aanstaat. Misschien dat 1 van de componenten door het stof te warm wordt. Enig id waar ik zo'n spuitbus kan halen? En hoelang ik met zo'n ding doe? 1 voldoende voor de monitor te reinigen?

[ Voor 16% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 27-02-2006 09:17 ]

Verwijderd

fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:16:
[...]

Nee het is geen "pets". De monitor begint hevig te flikkeren en het beeld verspringt tegelijk tot maximaal 2-3 cm. Het flikkeren gaat gepaard met veranderingen in helderheid.

Zoals hier beschreven:

is gradually changing."

Ik heb ook het idee dat stof het probleem is. Vaak wordt het heviger wanneer de monitor lange tijd aanstaat. Misschien dat 1 van de componenten door het stof te warm wordt. Enig id waar ik zo'n spuitbus kan halen? En hoelang ik met zo'n ding doe? 1 voldoende voor de monitor te reinigen?
Laten doen is beter dan zelf doen als je er geen verstand van hebt. Ik ben persoonlijk niet zo te spreken over die spuitbusjes. Een goede compressor met een spuitafstand van 10 cm is zeer effectief. Je kunt ook zo'n ding huren en meteen vanalles onderhanden nemen.

Tip: Als je fannetjes gaat schoonblazen; houdt ze dan goed tegen anders draai je ze zo filisteinen in :X

PS: Mijn vriendin bracht haar PC vorig jaar zomer naar een zaak om het een en ander te laten uitblazen. Kosten 15 euro. Resultaat was niet voldoende want de voeding stonk naar verhit stof (zelfde geur als je in het najaar voor het eerst de radiatoren gaat aanzetten). Die arme meid even uit de brand geholpen en mijn compressor er op los gelaten. Je wou niet weten wat er uit die voeding kwam :o .
Schaam je jullie winkelieren.
Sindsdien draait haar PC weer geurvrij, stiller en als een zonnetje :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 09:32 ]

• fraggie
fRiEtJeSaTe schreef op maandag 27 februari 2006 @ 09:16:
[...]

Zoals hier beschreven:

is gradually changing."

Wat het kan zijn is stof op en rond de "bleeder" (dop met kabel bovenop de beeldbuis)
daar komt de hoogspanning binnen in de beeldbuis. als er stof ligt springt hij af en toe over naar de geleidende coating op de beeldbuis.(coating is tegen straling en licht doorlaat)

even bleeder los halen , (eerst even schroevendraaier tegen het staal in de bleeder aan en het frame,ontladen dus)
stof vrij maken en de plek waar de dop over de beeldbuis valt even insmeren met vaseline.

dop d'r op en het zou over moeten zijn.
Pagina: 1